کد خبر: ۱۳۴۹۹۹
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۶/۲۳

آخرین آمار بانک مرکزی‌ از مانده سپرده و تسهیلات بانکی

آخرین آمار بانک مرکزی‌ از مانده سپرده و تسهیلات بانکی

بانک مرکزی‌ آخرین آمارهای مانده سپرده و تسهیلات بانکی در اردیبهشت ماه را که نسبت به ماه قبل با رشد ۳. ۲ و ۶. ۱ درصدی همراه شده، منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی‌ آخرین آمارهای مانده سپرده و تسهیلات بانکی در اردیبهشت ماه را منتشر کرد که بر این اساس، میزان مانده سپرده بانکی به ۲۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رشد این رقم نسبت به فروردین ماه معادل با ۳. ۲ درصد بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز افزایش ۶. ۲۶ درصدی داشته است. البته رشد نقطه به نقطه مانده سپرده‌های بانکی در بهمن سال قبل به سطح ۳۲ درصد نیز رسیده بود اما پس از آن روند نزولی را طی کرده است.

این رقم در اسفند سال ۹۷ به سطح ۲۵ درصد و در فروردین سال جاری در سطح ۲۴ درصد گزارش شده است. بنابراین از شدت رشد سپرده‌ها نسبت به سال قبل کاسته شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر میزان مانده تسهیلات بانکی به رقم ۱۵۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد ماهانه و نقطه به نقطه مانده سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ماه معادل با ۶. ۱ و ۷. ۱۹ درصد بوده است.

بر اساس آمارهای این گزارش، میزان مانده سپرده‌های بانکی با کسری قانونی بانکی به میزان ۱۹۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد در دومین ماه سال‌جاری ۲۱۸ هزار میلیارد تومان به مانده سپرده‌های بانکی و نسبت تسهیلات به سپرده (با کسری قانونی) به سطح ۲. ۸۰ درصد رسیده است.

این رقم در دهه ۹۰ کمترین مقدار بوده است. در نتیجه این آمارها نشان می‌دهد شکاف میان تسهیلات و سپرده‌ها پس از کسری قانونی ۲۰ درصد بوده است. نسبت تسهیلات به سپرده نشان می‌دهد در حقیقت چه کسری از منابع بانک‌ها بصورت تسهیلات در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این نسبت حاکی از آن است که سطح کمتری از منابع بانکی به شکل تسهیلات اعطا شده است.

از سوی دیگر، میزان کسری قانونی سپرده‌ها به سطح ۲۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به کل مانده سپرده‌ها رقم ۳. ۱۰ درصد را ثبت کرده است. این رقم در ماه‌های اخیر، همواره در کانال ۱۰ درصدی قرار داشته و نشان می‌دهد بانک‌ها بطور متوسط حدود ۱۰ درصد از منابع را در بانک مرکزی بصورت سپرده قانونی نگه می‌دارند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ