کد خبر: ۱۳۵۰۲۷
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۶/۲۴

توصیه های جالب روزنامه معروف انگلیسی به مشاور آینده ترامپ

توصیه های جالب روزنامه معروف انگلیسی به مشاور آینده ترامپ

روزنامه معروف انگلیسی با اعلام اینکه جان بولتون نه از بینش لازم و نه طاقت داشت، توصیه های جالبی به مشاور آینده امنیت‌ملی آمریکا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز که از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی سیاسی جهان است در گزارشی جالب درباره اخراج جان بولتون از کاخ سفید اعلام کرد: هر فرد جایگزین بولتون ، اختیارات کافی برای جهت‌دهی به اهداف کلان سیاست‌خارجی آمریکا را نخواهد داشت . چون ترامپ آن را انجام می‌دهد.

بنابراین مشاور جدید امنیت‌ملی آمریکا بهتر است به تاثیر بر جزئیات برنامه‌های ترامپ متمرکز باشد و برای نمونه در مساله ایران، گزینه تغییر رژیم که موردنظر بولتون نیز بود را به‌ هیچ‌وجه پیگیری نکند. ترامپ نیز به شدت می‌کوشد تا جلسه عالی‌رتبه با روحانی برگزار کند اما پرسش آن است که برای رسیدن به چه هدفی؟

البته این موضوع که ترامپ حاضر است برای وادار ساختن ایرانی‌ها برای این دیدار تا چه حد پیش برود و چه امتیازاتی را به تهران بدهد، جایگزین بولتون می‌تواند ترامپ را قانع به کاهش تحریم‌ها علیه ایران و بازگشتن تهران به تعهدات هسته‌ای در برجام کند.

براساس گزارش‌های مکرر، بولتون و ترامپ با موضوعات متعددی در سیاست‌خارجی آمریکا نظیر بحث ایران و کره‌شمالی دارای اختلافات اساسی بودند. وی دیپلماسی در افغانستان را نوعی تله می‌دانست و خواستار سیاست‌های تقابل‌گرایانه در برابر مسکو بود.

بولتون همچنین می‌کوشید تا در راستای خصومت با چین، روابط با تایوان را تقویت کند. ترامپ، فردی که با سر دادن شعارهای ضدجنگ‌افروزی آمریکا در خاورمیانه توانست در سال ۲۰۱۶ وارد کاخ‌سفید شود، همواره آماده است تا دیگران را به جنگ تهدید کند اما در عمل چنین اقدامی انجام نمی‌دهد. وی به‌دنبال روابط با روسیه بود درحالی‌که تقابل با چین را تنها در حالتی می‌خواهد که در زمینه اقتصادی‌ انجام شود.

پست مشاور امنیت‌ملی در کاخ‌سفید دو وظیفه را به همراه داشته و دارد. اول اینکه باید بهترین مشاوره را به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کند و دوم آن است که مشاور امنیت‌ملی نقش یک واسطه را برای رئیس‌جمهور در مناسبات سیاسی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

باید اطمینان حاصل کند که رئیس‌جمهور تمامی نظرات و سناریو‌های ممکن را پیش از انجام هر اقدامی بررسی کرده باشد و بعد از آن نیز همواره بر نحوه انجام این‌گونه تصمیمات مهم نظارت کند. اجازه ندهد تا نظرات و سلایق شخصی وی در روند تصمیم‌گیری‌ها ورود پیدا کند. البته برخی از این افراد مانند بولتون نتوانستند موازنه درستی را در این باره اجرا کنند.

جان بولتون نه از بینش لازم برای این شغل برخوردار بود و نه طاقت آن را داشت. اما تصور اینکه فرد دیگری نیز بتواند در فضایی که ترامپ به جامعه اطلاعاتی خود اعتماد ندارد و تصمیمات را ناگهانی یا در توییتر اعلام می‌کند این وظایف یاد شده را عملی کند، اندکی دشوار است.

ازسوی دیگر خانواده ترامپ دارای سهمی مهم در تعیین سیاست‌ها است. در چنین شرایطی، است که مشاور امنیت‌ملی جدید آمریکا توجه خود را معطوف به جزئیات کند.

برای نمونه در رابطه با کره‌شمالی آنچه که در عمل رخ داد دیدارهای ترامپ و رهبر این کشور پس از تهدیدات توخالی علیه یکدیگر بود و درحالی‌که دو طرف خواستار کاهش تنش‌ها و رفع اختلافات شدند در عمل پیونگ‌یانگ فعالیت‌های هسته‌ای را توسعه داده است. مشاور جدید ترامپ می‌تواند اقدامات لازم را برای امضای یک توافق خلع تسلیحات هسته‌ای در قبال برداشتن تحریم‌ها انجام دهد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ