کد خبر: ۱۳۵۰۵۹
۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۶/۲۵

چند نشانه مهم از شکست فشار حداکثری بر ایران / دو مانع ماکرون برای مذاکره
نشریه تخصصی روابط بین‌الملل اعلام کرد:

چند نشانه مهم از شکست فشار حداکثری بر ایران / دو مانع ماکرون برای مذاکره

نشریه آمریکایی تخصصی روابط بین‌الملل با اعلام نشانه های مهم از شکست فشار حداکثری بر ایران ، دو مانع ماکرون برای مذاکره ترامپ و روحانی را بررسی کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، نشریه آمریکایی و تخصصی در زمینه روابط بین‌الملل نشنال اینترست در گزارشی اعلام کرد: دولت ترامپ و طرفداران فشار حداکثری بر ایران ، آمادگی پذیرش بازگشت آمریکا به برجام یا چیزی مشابه آن را ندارند. نشانه‌های بسیاری حاکی از آن است که تلاش ترامپ برای افزایش فشار به ایران مبنی بر تسلیم کردن تهران به شکست منجر شده و اکثر طرفداران این راهبرد معتقد به شکست شده اند.

دولت ترامپ به دنبال آن است که کاهش بودجه نظامی ایران را در اثر تحریم‌های آمریکا بزرگ جلوه کند اما از آغاز سیاست فشار حداکثری علیه ایران دولت آمریکا بارها ادعا کرده است که فعالیت‌های خرابکارانه ایران در خلیج فارس مانند حمله به نفتکش‌ها و یا توقیف آنها افزایش یافته است، بنابراین ادعا بر اینکه تحریم‌های آمریکا و فشار بر ایران باعث شده است که فعالیت‌های خرابکارانه ایران در منطقه کاهش یابد رد می شود.

عده‌ای از حامیان فشار حداکثری بر ایران می گویند که این فشار حداکثری می‌تواند در داخل ایران اعتراض‌هایی را ایجاد کند که این اعتراض‌ها می‌تواند به تغییر حاکمیت در ایران منجر شود.

طبق گزارش انستیتوی مطالعات امنیت ملی مستقر در اسرائیل با وجود تاثیرتحریم‌ها بر اقتصاد و زندگی مردم ، حکومت ایران در حال مدیریت اوضاع است تا ثبات این حاکمیت به هم نریزد. از سوی دیگر از زمان آغاز سیاست دولت ترامپ برای ایجاد فشار حداکثری علیه ایران، تظاهرات اعتراضی نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است.

دو مانع پیش روی خواسته ماکرون

احتمالا سیاست امانوئل ماکرون بتواند به هموار کردن مسیری برای رسیدن به این هدف کمک کند اما باید دو مانع بزرگ برطرف شود: یک مانع اصلی  افرادی هستند که در مورد هر موضوعی با هرگونه توافق با ایران مخالف هستند. این افراد در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند ایده‌های خود را به کرسی بنشانند و به سیاست دولتی تبدیل کنند. افرادی مثل رودی جولیانی که از نزدیکان و مشاوران ترامپ هستند و عادت به استفاده از زبان تهدید در مورد ایران دارند.

مانع دیگر، بنیامین نتانیاهو در اسرائیل است که حتی مایل است از نیروی نظامی برای ایجاد خلل در روندهای سیاسی استفاده کند. افزایش حملات مسلحانه اخیر اسرائیل به سوریه و عراق تا حدود زیادی برای تحریک ایران برای انجام واکنش‌های متقابل انجام می‌شود که در این صورت امکان هر گونه توافق از بین می‌رود.

مانع دیگر درباره نحوه مذاکره و ترس از اینکه امتیازی به طرف مقابل بدهند. به ویژه ایران از دادن هرگونه امتیاز به آمریکا این نگرانی را دارد که آمریکا از برتری سیاسی استفاده مخربی نکند و ارائه امتیاز از سوی ایران تعبیر به ضعف و عقب‌نشینی نشود.

ترامپ هم مشابه همین نگرانی را دارد و به همین دلیل نمی‌خواهد به راحتی عقب‌نشینی کند. وی با وجود نزدیک شدن به انتخابات می‌خواهد با ایران توافق کند. ترامپ تاکنون در مورد چین ناموفق بوده و موفقیت در مورد ایران برای وی بسیار مهم است. حتی احتمال دارد که توافقی بسیار شبیه به برجام با ایران منعقد شود اما ترامپ از آن به عنوان توافقی جدید و متفاوت با برجام و توافق مورد نظر خود یاد کند.

انتهابی پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ