کد خبر: ۱۳۶۲۴۰
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۶/۳۰

تحلیل استاد اقتصاد از تبعات و آثار تحریم دوباره بانک‌ مرکزی با  برچسب SDGT

تحلیل استاد اقتصاد از تبعات و آثار تحریم دوباره بانک‌ مرکزی با برچسب SDGT

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی ، تبعات و آثار تحریم دوباره بانک‌ مرکزی توسط آمریکا را اعلام کرد و گفت: در این اقدام جدید به نهاد ناظر بازار پول ایران برچسب SDGT زده شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید شقاقی شهری در مورد تحریم‌های جدید آمریکا بر بانک مرکزی به ایلنا گفت: بانک مرکزی در دور گذشته هم مورد تحریم قرار گرفته و برچسب SDN خورده بود. یعنی این تحریم‌ها به شهروندان آمریکا و بنگاه‌ها ، اجازه مبادلات مالی و پولی را نمی‌داد بنابراین در دور گذشته عملا بانک مرکزی از چرخه دلاری آمریکا حذف شده بود.

وی افزود:اما درتحریم‌های جدید، عملا اعلام حمایت مالی بانک مرکزی از تروریسم است. به عبارت دیگر بانک مرکزی را در فهرست حامیان مالی تروریسم قرار می‌دهد و برچسب SDGT می‌خورد. وقتی کشوری در این فهرست قرار می‌گیرد مبادله هر شهروند یا شرکتی از کشور دیگر موجب می‌شود آن شهروند یا شرکت در لیست SDN قرار بگیرد. برای مثال اگر بانک عراقی مبادله پولی و مالی با بانک مرکزی ایران داشته باشد عملا از چرخه دلاری آمریکا حذف خواهد شد.

این اقتصاددان در مورد تاثیرات اقتصادی این تحریم گفت: اینکه با این اقدام ارتباط بانک مرکزی ایران با سایر نهادهای مالی قطع شود امکان‌ناپذیر است و به نظر بنده این تحریم‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی از همین رو نمی‌تواند زیاد تاثیر اقتصادی داشته باشد. اما باید در نظر گرفت حذف بانک مرکزی از لیست SDGT حتی پس از رفتن ترامپ کمی سخت خواهد بود و رئیس جمهور بعدی باید اثبات کند که بانک مرکزی ایران حامی تروریسم نیست بنابراین این اقدام اخیر دولت آمریکا تنها خروجی و برونداد سیاسی دارد.

وی افزود: البته نباید فراموش کرد بانک مرکزی ایران به صورت مستقیم با سایر بانک‌ها کار نمی‌کند و این سایر بانک‌های ایرانی هستند که در مبادلات حضور دارند. همچنین همان طور که در دور گذشته تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران نداشت در این دور نیز این گونه خواهد بود. این تحریم جهانی نیست بلکه تحریم آمریکا است و آمریکا به دلیل خروج از توافق برجام چهره موجهی در اذهان بین‌المللی ندارد.

شقاقی گفت: در مجموع تحریم جهانی بانک مرکزی ایران ، اقدامی نمادین و حرکت سیاسی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ