نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: پیش بینی می شود عرضه پسته در قالب گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی در بورس کالا نیز با استقبال فعالان بازار مواجه شود.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صدرالدین نیاورانی به راه اندازی معاملات گواهی سپرده و آتی پسته در بورس کالا طی روزهای آینده اشاره کرد و به مهر گفت: نمی توان در تجارت از فناوری روز دنیا فاصله گرفت باید از برنامه های مثبت و تجربه شده جهانی الگو برداری کرد در غیر این صورت در بلندمدت دچار مشکلاتی خواهیم شد.
وی افزود: عرضه پسته در بورس کالا برای کشاورزان مزایایی از جمله شفاف شدن قیمت ها، کنار رفتن واسطه های غیرضروری و افزایش قدرت عمل کشاورزان در برابر نوسانات بازار را به همراه خواهد داشت. همچنین برای پذیرش محصولات کشاورزی در بورس کالا، استانداردهایی تعریف شده که به استانداردهای جهانی نزدیک است و این استانداردها، امکان عرضه بیشتر محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی را فراهم می کند.
این مقام مسئول ادامه داد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به دلیل کشف قیمت شفاف و تعیین استانداردهای پذیرش کالا در انبارهای بورس کالا، شرایطی را فراهم می کند که عرضه کالاها در بازارهای جهانی تسهیل شود.
نیاورانی گفت: بنابراین نه تنها موافق عرضه پسته در بورس کالا هستم بلکه با توجه به ظرفیت بالای تولید باید بورس کالای کشاورزی بزرگتر و وسعت بیشتری پیدا کند. کما اینکه در برخی کشورهای دیگر از جمله هلند، بورس کالای کشاورزی وجود دارد و کلیه محصولات کشاورزی در بورس عرضه می شود و خریداران هم با مراجعه به سایت بورس کالای کشاورزی و فقط بر اساس مشخصات ارائه شده از محصول اقدام به خرید می کنند.
وی با اشاره به آثار مثبت عرضه پسته برای صادرکنندگان افزود: تاثیر عرضه پسته در بورس کالا، بستگی به وضعیت صادرکنندگان خواهد داشت. شرکت های صادراتی فناوری محور که بر مبنای دانش روز فعالیت می کنند، قطعا از عرضه پسته و سایر محصولات کشاورزی صادراتی در بورس استقبال خواهند کرد و از خدمات این بازار بهره می برند ولی شاید عرضه پسته در بورس کالا در مرحله اول برای صادرکنندگان سنتی جذاب نباشد که به مرور مزایای بورس برای آن ها نیز جذاب خواهد بود.
نیاورانی دامه داد: نکته اینجا است که بخشی از پسته تولیدی در بورس کالا عرضه خواهد شد. بنابراین صادرکنندگان سنتی که تمایلی به خرید از این بازار نداشته باشند، می توانند همچون گذشته به فعالیت ادامه دهند. اما بعضی صادرکنندگان از روش های جدید استقبال می کنند که برای رونق بازار داخلی و صادرات چاره ای جز تحول در سیستم عرضه و تقاضا نیست و باید روش های مدرن عرضه محصولات در بستر اینترنت را پذیرفت.
انتهای پیام