کد خبر: ۱۳۶۳۷۸
۱۶:۰ - ۱۳۹۸/۷/۲

معادن می توانند بهترین جایگزین درآمدهای نفتی باشند/مشکلات تولید آلومینیوم
بنابر اعلام وزیر صنعت:

معادن می توانند بهترین جایگزین درآمدهای نفتی باشند/مشکلات تولید آلومینیوم

وزیر صنعت با اشاره به ارزش ۲۰ میلیارد دلاری تولیدات صنایع معدنی گفت: در شرایطی که استفاده از نفت در بودجه جاری همچنان آفت است، معادن و صنایع معدنی می‌توانند بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا رحمانی در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی گفت: در سال رونق تولید، وزارتخانه هفت محور تدوین کرده که یکی از مهمترین آنها معادن و صنایع معدنی است. معادن به عنوان بهترین جایگزین نفت مطرح هستند. امروزه ارزش تولیدات صنایع معدنی ایران حداقل ۲۰ میلیارد دلار است و سالانه ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود.

وی افزود: کشور از گذشته تا به امروز با درآمد نفتی اداره شده اما اگر همچنان از نفت در بودجه جاری استفاده شود یک آفت است. چه بسا با تحریم‌های نفتی این مشکل نمود پیدا کرد. یکی از مشکلات در این بخش، وارداتی بودن ۷۰ درصد مواد اولیه تولید آلومینیوم است که از این منظر دچار مشکل شده‌ایم اما در این خصوص برنامه‌هایی اندیشیده شده است. به جز آلومینیوم، همه آمارهای تولید مواد معدنی رشد را نشان می‌دهد بطور مثال آمار تولید مس قابل تحسین بوده است.

این مقام مسئول گفت: در بخش اکتشاف ضعیف هستیم و تا امروز اکتشافات سطحی بوده است. در بخش صنعت چند کار بزرگ از جمله صادرات، بازار، نظام نوین بازار، فناوری و غیره به جد در حال پیگیری است. سال جاری نقشه راه معدن را ذیل برنامه انقلاب معدنی و فعالسازی معادن کوچک مقیاس در کنار اکتشاف قرار داده‌ایم. لذا باید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق داشته باشیم.

رحمانی ادامه داد: اکتشافات باید در مسیر این نقشه راه قرار گیرند. علاوه بر این، توسعه معادن باید در کنار توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در مناطق محل معادن باشد. ۱۰ برنامه عملیاتی در حوزه وزارت صنعت تعریف شده بنابراین با توجه به اینکه حفظ تولید موجود یک کار جهادی است باید علاوه بر اینکه ساخت داخل اولویت اصلی همه بخش‌های وزارت صنعت باشد باید زمینه‌ای فراهم شود که معادن به آخرین فناوری‌های روز مجهز شود.  یکی از نقاطی که همواره ضعف مشهودی دارد، اکتشاف است بنابراین اگر اکتشاف را از پی‌جویی، شناسایی، اقدامات اکتشافی و تفصیلی در نظر بگیریم، تنها ۱۵ درصد پهنه‌ها اکتشاف شده‌اند.

وی گفت: اولویت دولت در بخش معدن،  اکتشاف است. دستگاه‌های ذیربط در کنار انجمن‌ها، تشکل‌ها و بخش خصوصی باید در کنار هم پای کار بیایند. علاوه بر این از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید خواست تا در  پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، معادن را گنجانده و در این زمینه کمک کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ