کد خبر: ۱۳۶۴۴۱
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۷/۵

بانک‌ها ملزم به ارائه اطلاعات ماهانه تراکنش‌ها به سازمان مالیاتی شدند

بانک‌ها ملزم به ارائه اطلاعات ماهانه تراکنش‌ها به سازمان مالیاتی شدند

مدیر کل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی سازمان مالیاتی گفت: سیستم بانکی باید هر ماه اطلاعات تراکنش های بانکی مودیان را به سازمان مالیاتی ارسال کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی خانی با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه سال جاری یک دسترسی  برای سازمان مالیاتی جهت بررسی تراکنش های بانکی ایجاد شده به تسنیم گفت: پیش از این بر اساس ماده 230 قانون مالیات های مستقیم، ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده و ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی، مجوز قانونی بررسی تراکنش های بانکی را دریافت شده بود.

وی افزود: در قانون بودجه سال 98 نمایندگان مجلس بر دسترسی سازمان مالیاتی بر تراکنش های بانکی مجددا تاکید داشتند. پیش از این تراکنش های بانکی بصورت سالانه دریافت می‌شد اما بر اساس این قانون امکان دسترسی ماهانه به اطلاعات تراکنش های بانکی فراهم شد. بر اساس مفاد  قانونی اشاره شده سازمان مالیاتی در سقف و آستانه تعریف شده، اطلاعات تراکنش های بانکی 3 سال اخیر مودیان هدف را دریافت کرده است.

این مدیر سازمان مالیاتی تاکید کرد: سالانه میلیاردها رکورد اطلاعات مربوط به تراکنش ها در سیستم بانکی انجام می‌شود که سازمان مالیاتی نه به تمام این اطلاعات نیاز دارد و نه فضای مناسب برای ذخیره سازی آن را در اختیار دارد. البته در گام دوم هوشمند سازی نظام مالیاتی، نحوه دریافت این اطلاعات تغییر خواهد کرد. بر این اساس تلاش شده تا استاندارد سازی دریافت اطلاعات بانکی مودیان تغییر کند.

خانی ادامه داد: باید ریز دیتا به شکل جدیدی از سیستم بانکی دریافت شود تا علاوه بر کاهش هزینه، کارامدی مبارزه با فرار مالیاتی افزایش یابد. در این مسیر باید در نهایت دیتای پالایش شده مورد نیاز سازمان امور مالیاتی از سازمان تولیدکننده آن دریافت شود. سازمان مالیاتی دسترسی کامل به تراکنش های بانکی مشکوک و نیازمند بررسی را داشته اما با مجوز قانونی جدید فرایند مبارزه با فرار مالیاتی تسریع خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ