کد خبر: ۱۳۶۵۱۸
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۷/۷

یک فوریت لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی تصویب شد/ شرایط خروج اسکناس‌ها

یک فوریت لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی تصویب شد/ شرایط خروج اسکناس‌ها

نمایندگان مجلس یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی در راستای حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز مجلس یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی را با ۱۲۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر تصویب کردند. این لایحه به دنبال حذف چهار صفر از پول ملی و تبدیل واحد پولی ریال به تومان است.

اصلاحات قانون پولی و بانکی

الف- واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.

تبصره ۱ - برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی در چارجوب نظام ارزی حاکم با رعایت ذخایر ارزی و عند اللزوم تعهدات در مقابل صندوق بین المللی پول محاسبه و تعیین می‌شود.

تبصره ۲- دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این قانون دوره گذار نامیده می‌شود، حداکثر دو سال با رعایت تبصره ۴ این بند خواهد بود. طریق جمع آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال از جریان بر طبق مفاد بند ب ماده ۳ و بند ج ماده ۴ قانون پولی و بانکی حسب مورد تعیین یا اجرا می‌شود.

تبصره ۳ - پس از پایان دوره گذار تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

تبصره ۴- بانک مرکزی موظف است ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

تبصره ۵- آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ