کد خبر: ۱۳۶۵۶۹
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۷/۹

صندوق ضمانت صادرات در انتظار موافقت با برنامه افزایش سرمایه 200 میلیون دلاری

صندوق ضمانت صادرات در انتظار موافقت با برنامه افزایش سرمایه 200 میلیون دلاری

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از زمان طرح برنامه افزایش سرمایه 200 میلیون دلاری در شورای عالی صادرات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، افروز بهرامی در خصوص افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات گفت: متاسفانه میزان سرمایه صندوق بصورت ریالی تعیین شده در حالی که تعهدات همگی ارزی است. با بخشنامه جدید بانک مرکزی صادرات به عراق و افغانستان که تا پیش از این ریالی بود بصورت ارزی منظور می‌شود و صندوق نیز به عنوان یک بیمه‌گذار و پوشش‌دهنده ریسک تعهد ارزی می‌‌دهد.

وی با اشاره به الزام افزایش سرمایه در شرایط فعلی اقتصاد افزود: سرمایه صندوق چون ریالی بود به مرور زمان از میزان آن کاسته شد. در حالی که دو سال گذشته سرمایه صندوق نزدیک به 300 میلیون دلار بود اما اکنون به 100 میلیون دلار رسیده است. در حالی که سرمایه ثبتی همتا در ترکیه 2 میلیارد و در عربستان 4 میلیارد دلار است. نکته قابل توجه این است که با وجود این محدودیت منابع توانستیم سال گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه اول را در بحث پوشش ریسک صادرات غیرنفتی به دست آوریم.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تحریم‌های اعمال شده بر علیه ایران و نقش این صندوق در این برهه زمانی، صادرات مهمترین راه مبارزه با تحریم‌ها است و با این میزان سرمایه صندوق نمی‌توان از صادرات ایران حمایت کرد. در حالی که صندوق ضمانت صادرات فعلا نقش اصلی را در بحث تبادلات مالی صادرات به عهده دارد اما سرمایه آن 0.3 درصد صادرات غیرنفتی است.

بهرامی گفت: طبق استانداردهای بین‌المللی می‌توانیم تا 10 برابر سرمایه ثبت شده پوشش بیمه‌ای داشته باشیم یعنی نزدیک به یک میلیارد دلار اما اکنون با مسئولیت شخصی برای اینکه صادرکننده‌ای پشت درب نماند و اخلالی در روند صادرات بوجود نیاید تا 2.5 میلیارد دلار ضمانت نامه صادر کردیم. بر همین اساس سعی کردیم از طریق سران قوا، شورای عالی صادرات و هیات دولت نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنیم و خوشبختانه قرار است 26 مهر ماه در شورای عالی صادرات بحث افزایش 200 میلیون دلاری سرمایه صندوق مطرح شود که با توجه به نگاه مثبت دولت به صادرات احتمالا مشکلی در روند تصویب آن به وجود نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: با توجه به تحریم بانک مرکزی وظیفه صندوق بسیار سنگین شده و نقش مهمی را در مبادلات بین‌المللی خواهیم داشت. بر همین اساس این افزایش حداقلی اجتناب‌ناپذیر است آن هم برای این مجموعه که یک سازمان بین‌المللی است و رقابت سختی با همتایان ترک و عربستانی خود دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ