کد خبر: ۱۳۶۶۰۴
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۷/۱۰

تحلیلی از وضعیت مالی بانک ملت و پیش بینی قیمت تابلوی هر سهم
توسط یک شرکت مشاور سرمایه گذاری مطرح شد:

تحلیلی از وضعیت مالی بانک ملت و پیش بینی قیمت تابلوی هر سهم

وضعیت مالی و قیمت تابلوی هر سهم بانک ملت با توجه به شفاف سازی اخیر وصول خسارت از خزانه داری انگلیس و میزان تسعیر نرخ ارز توسط یک شرکت مشاور سرمایه گذاری قبل از بازگشایی نماد تحلیل و پیش بینی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه با توجه به شفاف سازی بانک ملت درخصوص اثر مثبت وصول خسارت از خزانه داری انگلیس بر EPS و تسعیر نرخ ارز بر سود سال ۹۸ به بررسی وضعیت مالی این بانک پیش از بازگشایی نماد پرداخت.

نماد بانک ملت روز 26 خرداد ماه در حالی متوقف شد که در ابتدا ارائه صورت های مالی سالانه بانک و اعلام سود تسعیر ارز دلیل اصلی توقف نماد عنوان شد. اما در همان زمان، مطرح شدن شایعاتی در خصوص توافق بانک با دولت انگلیس بر سر دریافت غرامت بابت تحریم غیرقانونی سال های گذشته، سبب شده توقف نماد تا امروز که بیش از سه ماه از آن می گذرد، ادامه بیابد.

طبق صورت های مالی بانک در 31 خرداد ماه، ارزش دفتری (جمع حقوق صاحبان سهام) بانک مبلغ 17.6 هزار میلیارد تومان (353 تومان به ازای هر سهم) است. اما چه نکاتی را باید برای به روز کردن ارزش دفتری بانک ملت مدنظر قرارداد؟

- درآمد تسعیر ارز بانک در سال گذشته مبلغ 13.2 هزار میلیارد تومان بوده که حاصل تسعیر 3.6 میلیارد دلار ارز در دسترس بانک از نرخ 3800 تا 7500 تومان طبق نظر بانک مرکزی بوده است. می توان انتظار داشت از محل تسعیر همین میزان ارز در سال جاری تا نرخ دلار 10 هزار تومانی، مبلغ 9 هزار میلیارد تومان (180 تومان به ازای هر سهم) درآمد تسعیر ارز مجددا عاید بانک شود.

- بانک ملت دارایی های ملکی زیادی در قالب شعب و ساختمان های اداری دارد که ارزش روز آن ها در ترازنامه لحاظ نشده است. در حالی که بانک های تجارت و صادرات در سال گذشته اقدام به تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل کردند. جالب است بدانید آخرین تجدید ارزیابی بانک ملت به سال 90 بازمی گردد.

نکته جالب تر اینکه در آن سال تنها طبقه زمین مورد تجدید ارزیابی قرار گرفته و ارزش دفتری ساختمان ها و سرمایه گذاری های بانک مربوط به سال های قبل از آن است. در گزارش تجدید ارزیابی سال 90 فقط ارزش زمین های تحت مالکیت بانک 1.8 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بنابراین با عنایت به اعلام مدیران بانک مبنی بر تصمیم به استفاده از ظرفیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در سال جاری به نظر می رسد درصد افزایش سرمایه بانک از این محل عدد جذابی باشد.

- بانک ملت در حوزه سرمایه گذاری ها نیز از ظرفیت های فراوانی برخوردار است. مهمترین سرمایه گذاری بانک ملت مربوط به گروه مالی بانک ملت است که بهای تمام شده آن برای بانک حدود 1.2 هزار میلیارد تومان است در حالی که همین شرکت در سال 97 سود 730 میلیارد تومانی محقق کرده است و ارزش روز بالایی دارد.

نکته قابل توجه دیگر در سرمایه گذاری های بانک ملت مالکیت 5.74 درصدی سهام شرکت ملی مس است که ارزش روز آن با درنظر گرفتن قیمت تابلو حدود 2500 میلیارد تومان ( 50 تومان به ازای هر سهم بانک) است.

- در خصوص میزان غرامت دریافتی از دولت انگلیس بحث ها و شایعات زیادی مطرح شده است. اگر حالت حداقلی خسارت اعلامی یعنی مبلغ هزار میلیارد تومان را در محاسبات لحاظ کنیم، 20 تومن سود به ازای هر سهم بانک از این محل شناسایی خواهد شد (با فرض دلار ۱۰ هزار تومان).

- در بعد عملیاتی بانک ملت بهترین عملکرد را در بین بانک ها در دو سال گذشته داشته است. تراز عملیاتی بانک در شش ماهه اول سال جاری 500 میلیارد تومان مثبت است. این تراز در کل سال 97 حدود 600 میلیارد تومان مثبت بوده که پیشرفت بانک از حیث عملیاتی را می توان مشاهده کرد. این تراز مثبت و روبه رشد در شرایطی رقم می خورد که بسیاری از بانک ها همچنان تراز منفی دارند و به زیان انباشته آن ها دائما افزوده می شود.

طبق موارد اعلامی فوق، فقط ارزش روز حقوق صاحبان سهام بانک ملت بدون درنظر گرفتن مازاد ارزش روز دارایی های ملکی و سرمایه گذاری های بانک حدود 600 تومان به ازای هر سهم است. حال لحاظ کردن ظرفیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین، ساختمان و سرمایه گذاری ها و در نظر گرفتن ظرفیت های عملیاتی می تواند ارزش تابلوی سهم را به اعدادی به مراتب بالاتر از قیمت ذکر شده سوق دهد. بخصوص که از زمان توقف نماد در خرداد ماه شاهد رشد چشمگیر سهام در کل بورس و صنعت بانکداری بوده ایم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ