کد خبر: ۱۳۶۷۹۱
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۷/۱۷

تحلیل خواجه نصیری از ورود نقدینگی به بورس / درخواست از بانک مرکزی و سازمان

تحلیل خواجه نصیری از ورود نقدینگی به بورس / درخواست از بانک مرکزی و سازمان

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با اشاره به نتایج مثبت ورود نقدینگی های جدید به بورس ، درخواست هایی از بانک مرکزی ، سازمان بورس و وزارتخانه ها مطرح کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود خواجه نصیری با بیان اینکه بازار سرمایه در ۶ ماهه نخست سال به واسطه ورود سرمایه‌گذاران ،تعداد کدهای معاملاتی ایجاد شده و نقدینگی جذب شده، رکوردهای خوبی را پشت سر گذاشته، گفت: برآیند تمام این موارد از ایجاد یک فرصت بی نظیر حکایت دارد که می تواند راهکار مناسبی برای حل یکی از مسائل اصلی باشد که  فضای کلی اقتصاد با آن دست به گریبان است.

وی افزود: در حال حاضر کشور با رشد نقدینگی فزاینده روبرو است و پیرو آن بررسی این میزان نقدینگی سرگردان موجود در دست مردم از دو منظر اهمیت دارد. طی یکسال اخیر با شوک ارزی که در اقتصاد ایجاد شد، تمایل مردم به سرمایه گذاری هوشمندانه افزایش یافت و در پی آن همواره تلاش می کردند تا فضایی را برای سرمایه گذاری بیابند که بتوانند به نوعی قدرت خرید را نسبت به شرایط تورمی و سایر مسائل مرتبط با آن افزایش داده و به نوعی این نوسان را پوشش دهند.  

این مقام مسئول ادامه داد: وجود چنین فضایی منجر به بروز حرکت هایی در بازارهای رقیب مانند ارز، سکه و حتی مسکن شد و در نهایت حاصلی جز کاهش قدرت خرید و افزایش فشار اقتصادی به معیشت مردم را به همراه نداشت. این حجم نقدینگی اما در نهایت مسیری را پیدا کرد که به بازار سرمایه منتهی می شد.

نقش بازار سرمایه در تبدیل اثر مخرب نقدینگی به سازنده

خواجه نصیری گفت: اگرچه هنوز هم نمی توان مدعی شد نقش کنونی به مثابه همان نقشی است که بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته بازی می‌کند اما در شرایط فعلی و با در نظر داشتن  رویکردی که نسبت به بازار سرمایه وجود دارد، این جایگاه قطع به یقین فرصتی بی‌نظیر است که توانسته اثر مخرب نقدینگی را به یک اثر سازنده تبدیل کند.

وی تاکید کرد: نکته اساسی آن است که ورود این حجم نقدینگی به سمت بازار سرمایه و هدایت آن به سمت تولید بر خلاف سایر بازارها که زمینه افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، رشد تورم و کاهش قدرت اقتصادی مردم را به همراه داشته، می تواند علاوه بر اشتغالزایی نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد. اتکا فوق العاده سیستم اقتصادی به بازار پول باعث شده کمی و کاستی سیستم پولی و مدیریت بانک‌ها در وضعیت اقتصاد و معیشتی مردم نمایان باشد. اما بازار سرمایه اساسا جایگاهی است که می توان در آن به گونه ای عمل کرد که علاوه بر کسب سود توسط مردم زمینه شفافیت درآمد و عملکرد مالیاتی مهیا شود.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن گفتت: بنابراین در شرایط کنونی اقتصادی تنها یک راه‌حل وجود دارد که می تواند علاوه بر حل مشکل نقدینگی منجر به رشد اشتغال زایی و افزایش ثروت مردم شود و آن حضور در بازار سرمایه است. به عبارت دیگر بازار سرمایه تنها جایگاهی است که می تواند منافع مردم، اقتصاد و تولید را یک جا جمع کند. به نظر می رسد فرصت کنونی ایجاد شده در بازار سرمایه فرصت بی بدیلی است و کلیه دست اندرکاران این بازار و کسانی که نسبت به سیاست گذاری هایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی اقدام می کنند باید به آن توجه داشته و با پایش پیوسته این مسیر در حفظ و تعالی آن کوشا باشند.

لزوم هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه توسط بانک مرکزی

خواجه نصیری افزود: بطور مشخص بانک مرکزی باید از هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه استقبال کرده تا پیرو آن بتواند بخش زیادی از بار تامین مالی را از دوش بانک‌ها برداشته و به سمت بازار سرمایه هدایت کند. ضمن اینکه ناکارایی سیستم بانکی کاهش یابد. در این مسیر به کاهش آرام نرخ سپرده بانکی به اتکای بازار سرمایه می توان فکر کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وزارتخانه های مختلف باید بکوشند تا با سیاست هایی که در حوزه‌ها و بخش‌های صنایع مختلف اعمال می شود، زمینه افزایش بازده و ضریب مطلوب ثبات در صنایع با هدف جذب نقدینگی در بازار سرمایه را فراهم کنند تا بدین ترتیب مردم پاداش را از سرمایه گذاری هوشمند بازار سرمایه دریافت کنند.

نقش سازمان بورس در معرفی مسیرهای درست سرمایه‌گذاری

این مقام مسئول عنوان کرد: در این بین سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر باید بکوشد تا کانال‌های مطمئنی برای سرمایه‌گذاری مردم گسترش دهد و با بها دادن به فضای سرمایه‌گذاری سازمان یافته و تخصصی، مسیرهای درست سرمایه‌گذاری را به مردم نشان دهد تا این افراد با بهره گیری از یک روش سرمایه‌ گذاری مطمئن و تخصصی بتوانند به افزایش ثروت و بهتر شدن وضعیت معیشتی دست یابند.

خواجه نصیری گفت: قدرمسلم استفاده از این فرصت، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا بتواندضریب نفوذ بازار سرمایه را هوشمندانه افزایش دهد. ضمن اینکه نباید غافل شد مردمی که امروز نیم نگاهی به بازار سرمایه دارند از دانش کافی برخوردار نبوده و ممکن است در اولین پایگاه هایی که به آن دسترسی می یابند و عمدتاً شبکه‌های فضای مجازی هستند، مراجعه کرده و به آنها اطمینان کنند.

رشد پیشخوان های تخصصی بازار سرمایه

وی افزود: اگرچه در این مورد اشکالی به مردم وارد نیست و دسترسی سریع مردم به شبکه‌های فضای مجازی در هر حوزه وجود دارد و در بطن خود می تواند آسیب پذیری‌های را نیز ایجاد کند، لذا تحرک کلیه نهادهای مالی اعم از شرکت‌های تامین سرمایه ،سبدگردان ها و کارگزاری‌ها با راهبری سازمان بورس باید به سمت جذب موثر در بازار سرمایه و همراه با فرهنگ سازی افراد باشد تا به واسطه آن  مردم بتوانند سریع و در عین حال با آرامشی که از بابت مدیریت تخصصی سرمایه ها وارد بازار سرمایه شده، این فرصت را  تبدیل به فضای سرمایه‌گذاری زودگذر نکنند. بدیهی است که باید پیشخوان های تخصصی بازار سرمایه رشد پیدا کند.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فضایی بلندمدت است، گفت: باید این نگاه بلند یا میان مدت به سرمایه‌گذاری در مردم شکل بگیرد و این تصور که می توانند در بازه زمانی کوتاه مدت نسبت به کسب سود بالا اقدام کرده و از آن خارج شوند، تغییر کند تا دچار خسران ناشی از انتظارات ناسنجیده نشوند.مردم باید از ساختارهای سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه استفاده کنند که سرمایه آنها در بازار ماندگاری بالایی داشته و  از منافع آن در بهبود زندگی بهره بگیرند.

نقش بازار سرمایه در در ثبات بازار مسکن، ارز و سکه

خواجه نصیری تاکید کرد: نکته اساسی آن است که این نگاه بلند مدت در سرمایه گذاری باید از طریق ابزارهایی ساخته شود که هم اکنون در تمام دنیا متداول است و استفاده کنندگان از آن کوشیده اند تا با دوره های سرمایه گذاری ،بازه های انتظاری بلند مدت را برای مردم ایجاد کرده و آنها را به این مهم در جهت کسب سود و بهره مندی هر چه بیشتر از فرصت پدیدآمده تشویق کنند .بی شک بسیاری از دستاوردهایی که امروز در ثبات بازار مسکن، ارز و سکه وجود دارد به واسطه رویکردی است که امروزه در بازار سرمایه وجود دارد.

وی گفت: در همین راستا نهادهای متولی باید به گونه‌ای عمل کنند تا مردم سرمایه ها را به سمت شاداب تر کردن بازار سرمایه و کسب سود بیشتر سوق دهند و در کنار آن به راه‌های هدایت این نقدینگی به بازار سرمایه و ایجاد اطمینان بیشتر مردم به این بازار بیندیشند. با افزایش فرهنگ سهامداری در میان مردم و بهره گیری از نهادهای تحت نظارت و سازمان‌یافته و دارای مجوز و پاسخگویی به آنها، علاوه بر جذب بیشتر سرمایه ها به این بازار، نهایت بهره مندی از فرصت ایجاد شده مهیا خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به وجود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع در صندوق های سرمایه گذاری گفت: روند رو به رشد این منابع در چند ماه اخیر نشانگر آن است که می توان بخشی از این منابع  را به سمت تامین مالی، انتشار اوراق و ورود شرکت ها در بازار سرمایه هدایت کرد تا به واسطه آن شرکت‌های بیشتری وارد بورس شده و از مزایای آن بهره‌مند شوند .

سازمان بورس باید از بخشی نگری پرهیز کند

خواجه نصیری گفت: رشد حجم شرکت‌های عرضه اولیه در سال‌های اخیر نشانگر آن است که ظرفیت بازار سرمایه برای جذب نقدینگی بیشتر شده و همه این موارد نوید بخش آن است که نسبت بازار سرمایه و ارزش آن و جذب نقدینگی در این بازار نسبت به سایر ارکان افزایش داشته است. و این روند قابل تداوم است. با درنظر داشتن فضای کلان اقتصادی، هدایت نقدینگی نیاز به تفکر منسجم دارد و سازمان بورس باید از بخشی نگری پرهیز کند.

وی ادامه داد: تمام سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی که در سطوح مختلف اعم از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی ، وزارت صنعت، وزارت کار و سایر وزارتخانه هایی که به نوعی دستی بر آتش صنعت و  بنگاه داری دارند باید به شکل سازمان یافته و یکنواخت، هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه را شکل دهند. در صورت بروز این اتفاق بخش زیادی از انرژی هایی که در بخش های مختلف اقتصادی برای تامین مالی در جهت افزایش اشتغال و جلوگیری از نوسانات غیر عادی در بازارهای موازی مانند بازار ارز می شود ،می تواند به جذب سرمایه در بورس منتهی شود.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن گفت: قدر مسلم هماهنگی ها میان مجلس و دولت و اشراف کامل آنها به این موضوع ،حرکت دراین مسیر را سرعت بخشیده و می تواند منجر به جذب نقدینگی بیشتر شود.سابقه و تجربه تمام اقتصاد های موفق دنیا نشان می‌دهد، مسیر و راهکار بهینه حل تمام مسائل اقتصادی می‌تواند بازار سرمایه باشد. امیدمی رود با همکاری تمام وزارتخانه های ذی‌ربط این مسئله عملیاتی شده و پیرو آن شاهد افزایش حاشیه سود ،بهبود وضعیت شرکت ها و حمایت از آنها که به‌شکل غیرمستقیم حمایت از سرمایه‌گذاران و سهامداران است، باشیم  و با هدایت نقدینگی موجود به سمت بورس ،سرعت جریان آبادانی برای اقتصاد افزایش یابد.

خواجه نصیری افزود: تامین سرمایه تمدن  به عنوان یکی از نهادهای مالی فعال در این حوزه با در نظر داشتن ارزیابی‌های موجود از کلیت اقتصاد از دو منظر سرمایه‌گذارانی که علاقه مند به حضور در بورس و شرکت های علاقه مند استفاده از ابزارهای بورسی برای ورود به بورس و تامین مالی هستند براین باور است که با وجود این حجم تقاضا باید پیشخوان‌های بازار سرمایه که همان نهادهای مالی بازار سرمایه تقویت شوند .

وی گفت: با توجه به فضای امروز اقتصاد و رویکرد مثبت سرمایه گذاران به بازار سرمایه ،تامین سرمایه تمدن به عنوان یکی از این پیشخوان ها کوشیده تا در عین پیشرو بودن ،عملکرد قوی داشته و بیشترین پاسخگویی را دارا باشد تا بتواند حجم بیشتری از منابع را از درگاه های مختلف جذب بازار کرده و در پی آن  به صاحبان سهام شرکت ها و صنایع کمک کند تا از مزایای این بازار بهره گیرند.

این مقام مسئول ادامه داد: تامین سرمایه تمدن درتلاش برای گسترش این فرآیند در راستای فعالیت‌ها در ارتباط با صنعت ، سرمایه گذاران و مشتریان کوشیده تا نسبت به تقویت ساختار از نظر نیروی انسانی (فنی)، فناوری و افزایش حوزه‌های مدیریتی اقدام کند و گام آخر در این مسیر، انتخاب یک قائم‌مقام برای تامین سرمایه بوده است تا پیرو آن بتواند حجم تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌ها در شرکت را به گونه‌ای افزایش دهد تا با شرایط روز بازار سرمایه  تطبیق بیشتری داشته باشد.

خواجه نصیری گفت: در همین راستا به همه نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه پیشنهاد می شود تا با درک شرایط جدید رویکرد مردم به بازار سرمایه به تقویت زیرساخت‌ها برای پاسخگویی بیشتر به نیاز مشتریان از طریق توسعه منابع انسانی و ساختار های فناورانه که عمدتا بزرگترین سرمایه نهادهای مالی هستند، اقدام کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ارسلان دولتخواه | ساعت ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۷/۱۷
0
0
پاسخ
با سلام ازنوسانت شدید بازار بکاهید سرمایه گذاریها وصندوق ها بیش از این سهامداران خرد را بیچاره نکنند سهام را بالا میفروشید وپایین میخرید. چرا سهم وهنر ووشهر به درستی عرضه نمیشه مگر ناظر وبازار گردان ندارد؟؟؟؟؟
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ