کد خبر: ۱۳۶۸۷۹
۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۷/۲۱

نظر مثبت نماینده مجلس درباره پالرمو : تصویب و تبدیل به قانون شده است

نظر مثبت نماینده مجلس درباره پالرمو : تصویب و تبدیل به قانون شده است

یک نماینده مجلس گفت: به دلیل عدم رد صریح لایحه پالرمو توسط شورای نگهبان ، این لایحه بعد از پایان مهلت در مجمع تشخیص و نظر ندادن این نهاد، عملا تبدیل به قانون شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره اینکه ۱۸ مهر مهلت مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی لایحه پالرمو به پایان رسیده و چند روز دیگر تصمیم گروه ویژه اقدام مالی FAET  مشخص می شود به خبرآنلاین گفت: با پایان مهلت مجمع تشخیص برای بررسی لایحه پالرمو این لایحه تبدیل به قانون شده است. چون  شورای نگهبان هم آن را رد نکرده است.

وی افزود: با پایان مهلت قانونی، عملا این لایحه مصوب شده است. در زمان بررسی این لایحه در مجمع، بعضی از اعضا اعتراض می‌کردند که لایحه پالرمو در شورای نگهبان رد نشده و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت که مسئولیت تطبیق قوانین با سیاست‌های کلی نظام را دارد به آن ایراد گرفته است. هیئت نظارت چون شأن شورای نگهبان را ندارد که قوانین را رد کند، نظر خود را به شورای نگهبان ارسال می‌کند و شورای نگهبان هم عین همان ایرادها را برای مجلس ارسال کرده است و مجلس هم این ایرادها را قبول نداشت و بررسی نکرد و لایحه پالرمو را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد.

این نماینده مجلس ادامه داد:به دلیل همین روند قانونی، لایحه پالرمو در شورای نگهبان رد نشده است و شورای نگهبان مستقیم به این لایحه ایراد نگرفت و آن را رد نکرد بلکه ایرادهای هیئت عالی نظارت مجمع را به مجلس فرستاد و این به معنای رد کردن لایحه نیست. اگر موضوع فرجه زمانی هم مطرح شود، اعضای مجمع در دو مرحله بررسی لایحه پالرمو را به تعویق انداختند و آن را رد نکردند و الان هم با پایان تمدید این مهلت، عملا لایحه پالرمو به قانون تبدیل شده است. چرا که این لایحه نه شورای نگهبان و نه مجمع رد نکردند و ردیه‌ای بر آن وجود ندارد.

فلاحت پیشه گفت: چون شورای نگهبان این لایحه را به صورت صریح رد نکرده است و فقط ایرادهای هیئت نظارت را ابلاغ کرده است این لایحه عملا قانون است. درباره این رویه هیئت نظارت هم به شدت در مجمع چالش وجود دارد و بعضی از اعضای مجمع که نمی‌توانم از آنها اسم ببرم به این رویه اعتراض دارند و معتقد هستند هیئت عالی مجمع نباید به این موضوعات وارد شود.لذا اتفاقی که الان هم افتاده است، عملا به معنای تصویب لایحه پالرمو است.

وی افزود: این مصوبه از مرحله شورای نگهبان رد شده و قابل برگشت به شورای نگهبان نیست. مجمع اجازه ندارد مصوبه‌ای را به شورای نگهبان برگرداند و مصوبات تنها از از مجلس به شورای نگهبان می‌رود. وقتی مصوبات از شورای نگهبان گذر کردند، دیگر امکان بازگشت به شورای نگهبان نیست. الان تنها دو اتفاق می‌تواند بیفتد، اتفاق اول این است که این لایحه را مصوب بدانیم، چراکه شورای نگهبان آن را مستقیم رد نکرده است. اتفاق دیگری که می‌تواند بیفتد این است که مجمع دوباره جلسه تشکیل بدهد و برای پایان این مهلت قانونی یک توجیهی بیاورد که این کار خالی از اشکال نیست.به هرحال این این دو راه وجود دارد و شاید در شرایط امروز مجمع بخواهد با یک سری اغماض‌های قانونی راه دوم را انتخاب کند.

به گفته فلاحت پیشه ، دلیلی وجود ندارد که ایران وارد فهرست سیاه FAET شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ