کد خبر: ۱۳۶۹۸۹
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۷/۲۳

جواز انجام خرید اعتباری سهام بازار پایه ابلاغ شد/تعیین ضرایب سه تابلو
توسط کمیته پایش ریسک بازار:

جواز انجام خرید اعتباری سهام بازار پایه ابلاغ شد/تعیین ضرایب سه تابلو

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس از ابلاغ جواز انجام خرید اعتباری سهام درج شده در بازار پایه فرابورس و میزان ضرایب تعیین شده برای سه تابلو حاضر و حق تقدم سهام آنها خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد عطایی درخصوص امکان انجام خرید اعتباری سهام درج شده در بازار پایه فرابورس به سنا گفت: با توجه به درخواست فعالان بازار سرمایه و از آنجا که هیات مدیره سازمان بورس ۱۷ مهر امکان انجام خرید اعتباری و قرار گرفتن سهام درج شده در بازار پایه را به عنوان ارزش تضمین تصویب کرد، مقرر شد ضرایب مربوط به این سهام توسط کمیته پایش ریسک بازار تعیین و ابلاغ شود .

وی افزود: با توجه به تفویضی که توسط هیات مدیره سازمان بورس صورت گرفته بود ، کمیته پایش ریسک بازار ۲۲ مهر ماه تصمیم گرفت در مورد سهام درج شده در بازار پایۀ زرد فرابورس، ۵۰ درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام پذیرفته شده در بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس را در نظر بگیرد .از آنجا که درحال حاضر طبق دستورالعمل ، ضریب تعیینی ۵۰ درصد قیمت سهم بوده لذا با تغییرات جدید، نیمی از ۵۰ درصد قبلی که معادل ۲۵ درصد خواهد شد، لحاظ می شود. به این ترتیب با این ابلاغیه در بازار پایه زرد فرابورس  تنها ۲۵ درصد قیمت سهم فعالان بازار به حساب تضمین خواهد رفت .

این مقام مسئول ادامه داد: در مورد سهام درج شده در بازار پایۀ نارنجی و قرمز فرابورس، ۳۰ و صفر درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام پذیرفته شده در بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس اعمال خواهد شد. در مورد حق تقدم سهام درج شده در هر یک از بازارهای پایه فرابورس، ۸۰ درصد ضریب تعیین شده در مورد سهام درج شده در آن بازار در نظر گرفته خواهد شد .

عطایی گفت: ضرایب مصوب با توجه به ضرورت اعمال تغییرات در سامانه های مربوطه از جمله سامانه سکنا از ۴ آبان ماه قابلیت اجرا خواهد داشت .این موضوع همزمان با تصویب کمیته ، طی ابلاغیه ای به کلیه شرکت های کارگزاری مبنی بر جواز انجام خرید اعتباری سهام درج شده در بازار پایه فرابورس و قرار گرفتن سهام به عنوان ارزش تضمین معاملات اعتباری اعلام شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» arash | ساعت ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۷/۲۴
0
0
پاسخ
بهتر نبود به جای این قوانین تو خالی حجم مبنا ملاک شفافیت بازار پایه میشد . و حتی بالاتر کل بورس . شفافیت کمتر حجم مبنا بیشتر
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ