بزرگترین پالایشگاه آسیا با افزایش چشم گیر هزینههای حمل نفت به فکر کاهش یک میلیون تنی فعالیت پالایشی معادل پنج درصد از تولید در نوامبر است.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بلومبرگ، صنعت کشتیرانی جهانی طی چند هفته گذشته شاهد جهش بیسابقه نرخهای حمل محموله شده است زیرا معاملهگران از کرایه نفتکش های متعلق به شرکت های نفتکش چینی که هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفتند، اجتناب میکنند.
آمریکا در اواخر سپتامبر چندین شرکت مالک نفتکش از جمله زیرمجموعههای شرکت کاسکو را که بیش از ۴۰ نفتکش شامل ۲۶ ابرنفتکش دارد را تحریم کرد.
هزینه کرایه ابرنفتکشها برای حمل نفت خام از خاورمیانه به آسیا یک روز پس از اعلام تحریمهای آمریکا یک شبه و با اقدام معاملهگران برای بررسی گستردگی و تاثیر تحریمهای آمریکا، رشد دو رقمی پیدا کرد.حاشیه سود پالایش هنوز با افزایش هزینههای حمل محموله برابری پیدا نکرده است و پالایشگاهها تاوان هزینههای حمل بیشتر را پرداخت میکنند.
افزایش چشمگیر هزینههای حمل نفت باعث شده شرکت سینوپک به فکر کاهش یک میلیون تنی فعالیت پالایشی در نوامبر باشد که معادل پنج درصد از تولید پالایشی این شرکت است. برخی از پالایشگاهها در چین و هند خرید محمولههای تک نفت را به دلیل افزایش نرخ کرایه نفتکش ها کاهش دادند.
پالایشگاهها در آسیا ممکن است میزان واردات نفت خام را به دلیل هزینههای حمل بالا که به تقاضا لطمه زده است، کاهش دهند و از میزان اشباع عرضه بازار فرآوردههای نفتی در این منطقه کاسته شود.
انتهای پیام