کد خبر: ۱۳۷۰۹۰
۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۷/۲۹

مدار جدید راکتور اراک بزودی راه‌اندازی می شود / تولید آخرین نسل سانتریفیوژ
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی :

مدار جدید راکتور اراک بزودی راه‌اندازی می شود / تولید آخرین نسل سانتریفیوژ

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ظرفیت تولید ۲۵ تن آب سنگین وجود دارد ریم و تا دو هفته آینده مدار ثانویه راکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم ، علی‌اصغر زارعان در چهل و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای گفت: سازمان انرژی اتمی وظایف حاکمیتی را پیگیری می‌کند و تولید انرژی پاک، رادیوداروها، لیزرها و چرخه سوخت برخی وظایف این سازمان است. ایران هیچ پنهان‌کاری ندارد و تمام دستاوردهای هسته‌ای آن صلح‌آمیز است. دشمنی دشمن هیچ‌وقت کم نمی‌شود و انرژی هسته‌ای یک بهانه است، نظام سلطه به‌دنبال آن است که هزینه‌های ایران را افزایش دهد و باید این مسئله را مدیریت کنیم و هزینه‌ها را با مدیریت کاهش دهیم.

وی افزود: نیروگاه‌هایی از سال 53 در سطح کشور برای ایجاد برق هسته‌ای تعریف شده که یکی از آنها در بوشهر راه‌اندازی شده و الآن در مدار است، نیازمند برق پایدار و ماندگار در ایران هستیم و باید این نوع نیروگاه‌ها در کشور را افزایش بدهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: نمی‌خواهیم یک باتری‌خانه داشته باشیم و به‌همین‌دلیل چرخه سوخت در حال عملیاتی شدن است. ایران در این عرصه جزو 10 کشور دارنده چرخه سوخت هسته‌ای است و علم ایجاد آن را دارد که باعث عصبانیت غربی‌ها شده است.

زارعان گفت: اکنون صنعت هسته‌ای بومی است و تمام دولت‌ها در ایران کمک کردند تا چرخه سوخت بومی شود. در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ خودکفا هستیم و در ساخت آن هیچ مشکلی نیست.

وی افزود: مهم‌تر از سانتریفیوژ وجود کیک زرد است. ماده اولیه راهبردی ایران کیک زرد است که به آن دسترسی داریم و همه دنیا می‌توانند خرید کنند اما به ایران نمی‌فروشند. به این فنآورری دست پیدا کردیم و خودمان کیک زرد تولید می‌کنیم. قبل از پیروزی انقلاب حدود 500 تن کیک زرد از آفریقای جنوبی داشتیم اما امروز دانش تولید آن را داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: استقلال هزینه دارد و باید هزینه آن را پرداخت کنیم. مقام معظم رهبری حمایت‌های زیادی از صنعت هسته‌ای کردند و به دستاوردهای زیادی در این حوزه دست پیدا کردیم. سالانه 20 تن آب سنگین تولید می‌کنیم و به بعضی کشورها صادر می‌کنیم. اکنون ظرفیت تولید 25 تن آب سنگین را داریم .

زارعان گفت: تا دو هفته آینده مدار ثانویه راکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی می‌شود و این مدار ثانویه 50 درصد راکتور اراک است. این اتفاقات و این دستاوردها حاصل آینده‌نگری، کار و مدیریت جهادی و بصیرت است.

وی افزود: ظرفیت غنی‌سازی ایران زیاد است و آنچه مورد نیازمان باشد غنی‌سازی انجام می‌دهیم، الزامات نُه‌گانه‌ای که مسئولان در بحث مذاکرات داشتند چند تا در حوزه هسته‌ای بود. عدم اعتماد باعث شد که اول اورانیوم مدنظر را بگیریم و بعد اورانیوم بدهیم. یک‌هزار و 44 سانتریفیوژ در فردو و 5هزار سانتریفیوژ در نطنز فعال است. سانتریفیوژ با سوی 24 نیز در این نمایشگاه به‌نمایش گذاشته شده است.

زارعان گفت: بیشترین مرگ‌ومیر در ایران در حوزه سرطان‌ها است. پروژه تترا با استانداردسازی رادیودارو در حال انجام است و در سازمان انرژی اتمی آن را پیگیری می‌کنیم. در هفته 190 بیمارستان را رادیودارو می‌دهیم و به بعضی از کشورها نیز صادرات داریم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ