رئیس کل بانک مرکزی گفت: خودروسازان پیشنهاد دریافت تسهیلات ارزی و بیش از ۸۴۰ میلیون یورویی را
نپذیرفتند و این مبلغ و صرف امور دیگری شد .
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد ، عبدالناصر همتی گفت: بانک مرکزی با وجود مخالفت با تامین نقدینگی خودروسازان از مسیر تسهیلات بانکی برای نشان دادن حسننیت خود مقرر کرده بیش از ۸۴۰ میلیون یورو بهصورت السی خارجی در اختیار شرکتهای خودروساز قرار گیرد تا پس از یک سال این مبلغ یا بهصورت ارزی یا بهصورت ریالی پس داده شود.
وی افزود: خودروسازان اعلام کردند حاضر به پذیرفتن این ریسک نیستند و در نهایت اعتباری که برای آنها در بانک کونلون چین در نظر گرفته شده بود، دست نخورده باقی ماند و صرف امور دیگری شد.
اظهارات همتی در شرایطی است که زنجیره خودروسازی مدتها است به دنبال تسهیلات ارزی میگردد و فعالان صنایع خودرو و قطعه نیز بارها بابت عدم همکاری بانک مرکزی در این مورد، گلایه کردند.
این تسهیلات سال گذشته در فهرست پرداخت به خودروسازان بود و پیش از آن چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی در اختیار خودروسازان قرار گرفت و صرف پرداخت بخشی از طلب قطعهسازان شد. در ادامه قرار بود ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی نیز به زنجیره خودروسازی پرداخت شود اما بانک مرکزی و خودروسازان و قطعهسازان بر سر نحوه بازپرداخت آن به توافق نرسیدند. آنطور که قطعهسازان بارها عنوان و همتی نیز به آن اشاره کرده ، مشکل اصلی طرفین بازپرداخت تسهیلات به قیمت روز بوده است.
بانک مرکزی تاکید داشت تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی را چه بهصورت ریالی و چه بهصورت ارزی با نرخ روز پس میگیرد و زنجیره خودروسازی با توجه به روند رو به رشد نرخ ارز در آن مقطع زیر بار این موضوع نرفتند.
در ادامه نیز بانک مرکزی به خودروسازان و قطعهسازان پیشنهاد داد به جای یورو و دلار، تسهیلات ارزی را در قالب یوآن و روپیه دریافت کنند که باز هم با مخالفت آنها روبهرو شد. نکته جالب اینجا است که به عکس پیشبینی زنجیره خودروسازی، روند قیمت ارز نزولی پیش رفت و ریسک بازپرداخت به نرخ روز، کاهش یافت.
به عبارت بهتر اگر خودروسازان و قطعهسازان ریسک بازپرداخت بروز تسهیلات ارزی را میپذیرفتند، آنقدرها که گمان میبردند متحمل زیان از ناحیه ما به تفاوت نرخ ارز در زمان پرداخت تسهیلات با موعد بازپرداخت آن نمیشدند.
نکته دیگر اینجا است که به نظر میرسد نحوه پرداخت تسهیلات ارزی اینکه در قالب گشایش اعتبار باشد یا در اختیار خودروسازان و قطعهسازان قرار گیرد نیز محل اختلاف طرفین بوده است. هرچند البته این موضوع تنها در قالب یک احتمال مطرح میشود و قطعی نیست.
هرچه هست اگر خودروسازان و قطعهسازان از تسهیلات موردنظر حتی در همان قالبی که بانک مرکزی تعیین کرده بود، استفاده میکردند، روند تامین قطعات خارجی بهبود مییافت و تولید نیز بیشتر میشد. البته باید منتظر واکنش خودروسازان و قطعهسازان به اظهارات همتی ماند و دید آیا همه واقعیت، همین بوده که همتی گفته یا مسائل دیگری نیز در میان است.
انتهای پیام