کد خبر: ۱۳۷۱۱۱
۰:۰ - ۱۳۹۸/۷/۳۰

حال و آینده
توسط مدیرعامل:

حال و آینده "فارس" تشریح شد/ افزایش سرمایه ۹۷درصدی و عرضه اولیه دو شرکت

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ضمن اشاره به عملکرد دوره مالی گذشته از اخذ مجوز فعالیت صندوق بازارگردانی، برنامه افزایش سرمایه ۹۷ درصدی در دو مرحله و عرضه اولیه دو شرکت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جعفر ربیعی در مجمع سالانه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به عملکرد هیات مدیره در دوره مالی منتهی به خرداد ۹۸ گفت: سال گذشته کند شدن روند رشد اقتصاد جهانی، جنگ تجاری آمریکا و چین، تغییرات قیمت نفت و افت تقاضای مواد اولیه در نیمه دوم  سال باعث شد به رغم افزایش متوسط درآمد، شرکت های شیمیایی مطرح دنیا با کاهش سود عملیاتی همراه شوند.

وی افزود: باتوجه به اینکه مشکلات تحریم در بازارهای داخلی از ۱۳ آبان آغاز شد، چالش ها در حوزه فروش محصولات و صادرات ظهور پیدا کرد. تحریم در این صنعت کاملا شکست خورد اما زحمات و هزینه هایی را نیز ایجاد کرد که به واسطه ان خرید و فروش مستقیم از بین رفت و مشکلات نقل و انتقالات ارز و حمل و نقل بوجود آمد که از آن عبور کردیم.در داخل هم نوسانات نرخ ارز، افزایش تورم، رشد مقطعی تقاضای داخلی در نیمه اول سال گذشته و ایجاد مقررات جدید در بخش های مختلف بر این مشکلات تاثیر گذاشت.

نسبت های مالی دوره مالی گذشته

این مقام مسئول با اشاره به نسبت های مالی دوره مالی گذشته گفت: درآمدهای عملیاتی تلفیقی گروه در دوره ۹۷ نسبت به دوره مشابه قبل آن با ۵۳ درصد افزایش از ۳۴ به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسید.سود عملیاتی نیز با رشد ۱۱۰ درصدی از ۶.۷ به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید. در شرکت اصلی هم درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها با رشد ۹۹ درصدی روبرو و از ۵ به ۹.۹۵ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین سود خالص هم با افزایش ۱۳۷ درصدی مواجه شد.

جایگاه شرکت در دنیا و منطقه

ربیعی از ارتقا سه پله ای "فارس" و دستیابی به جایگاه سی و پنجمین شرکت شیمیایی  دنیا و سوم منطقه در رتبه بندی ICIS خبر داد و گفت: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در رتبه بندی IMI100 اولین شرکت ایرانی از منظر فروش، سودآوری، صادرات و ارزش افزوده قرار گرفت.

افزایش سهم "فارس" در بازار سرمایه

وی درخصوص سهم این هلدینگ در بازار سرمایه گفت: در خرداد سال گذشته سهم این شرکت در بازار سرمایه ۹.۸ درصد بود که تا پایان خرداد سال جاری به ۱۰.۹ درصد و تا ۲۴ مهر ماه به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین ارزش رور بازار این هلدینگ از محل ۵ شرکت تابعه پتروشیمی های نوری، فجر، مبین، پارس و سرمایه گذاری ایرانیان بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد تومان است که با "فارس" به ۶۷.۷ هزار میلیارد تومان می رسد. این هلدینگ به تعداد زیادی سهم کشف نشده دارد که با ارزش گذاری و ورود آنها به بورس، ارزش روز بازار از ارقام فعلی بالاتر خواهد رفت.

رشد میزان فروش و سود

مدیرعامل "فارس" گفت: میران فروش، سود خالص، سود عملیاتی، سود خالص و سود هر سهم این شرکت در دوره مالی ۹۷ نسبت به دوره ۹۶ به ترتیب ۵۶، ۵۵، ۱۱۰، ۱۱۶ و ۱۳۷ درصد افزایش یافته است. در این میان ، ۱.۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات از منابع داخلی برای پتروشیمی های بندر امام، ایلام، لردگان و آپادانا اخذ شده و هزار میلیارد تومان اوراق مبتنی بر سهام برای گرفتن بخشی از سهم در بازار سرمایه منتشر شده است.۲۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف نیز برای پتروشیمی  ایلام منتشر و ۱۲۵ میلیون دلار هم تسهیلات برای شرکت های هنگام، ایلام و یادآوران اخذ شده است.

اقدامات مهم در دوره مالی ۹۷

ربیعی درخصوص دیگر اقدامات انجام شده، ادامه داد: افزایش سرمایه از ۵ به ۹.۱۵ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته، افزایش سرمایه شرکت های بندر امام؛ بید بلند؛ لردگان؛ اروند و دماوند از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، رفع مغایرت بخش عمده ای از مغایرت های هلدینگ و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت های تابعه با شرکت ملی نفت که طی آن حساب های بیش از ۱۰ ساله بررسی شده و ظرف دو ماه آینده تایید و مغایرت ها رفع می شود.همچنین امید می رود با توافق اولیه با NPC درخصوص نحوه بازپرداخت پول هم با هیات مدیره به نتیجه بینجامد تا  دیگر از جرایم دیرکرد و پرداخت بهره خبری نباشد. در این میان و در تداوم همکاری با شرکت ملی نفت، سهام پتروشیمی پارس که در وثیقه بود، آزاد شده و هلدینگ می تواند با استفاده از آن اوراق منتشر کند.

دستاوردهای حوزه مالی

وی با برشمردن دستاوردهای حوزه مالی گفت: وصول بخش عمده ای از مطالبات راکد سنواتی، واردات حداکثری ارز بالغ بر ۱۰۸ درصد، پیگیری و تعیین تکلیف قیمت سرویس های جانبی تولیدی شرکت های فجر؛ مبین و تعدیل قیمت گاز و سوخت مصرفی آنها، پذیرش و عرضه پتروشیمی پارس و نوری در بورس و تهیه صورت های مالی بر اساس استانداردهای بین المللی IFRS از جمله این دستاوردها است.

اخذ مجوز فعالیت صندوق بازارگردانی و پروژه ها تا ۱۴۰۰

این مقام مسئول از اخذ مجوز فعالیت صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس برای شرکت های گروه خبر داد و در خصوص پروژه های سال جاری گفت: مقرر شده پروژه های پتروشیمی لردگان، طرح الفین پتروشیمی ایلام، فاز اول پالایشگاه بیدبلند، بخش اول فاز اول بهسازی و احداث تاسیسات جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب و واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه  تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.

ربیعی افزود: طی سال آینده طرح شیرین سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی هنگام( آمونیاک)، پالایشگاه یاداوران خلیج فارس، فاز اول بهسازی و احداث تاسیسات جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب، طرح SSP پتروشیمی تندگویان و تصفیه خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام هم جزو این پروژه ها محسوب می شود. افتتاح پتروشیمی هنگام، پتروشیمی صدف عسلویه، طرح کلر آلکالی پتروشیمی بندر امام، طرح HYCO کارون، بازسازی واحد زایلین پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی آپادانا و پتروشیمی گچساران هم جزو برنامه های در دستور کار تا سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

افزایش ظرفیت تولید با افتتاح سه طرح

وی گفت: برای افتتاح سه طرح در سال جاری نیاز به ۴.۲ میلیارد یورو و ۲.۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که با انجام آن ظرفیت تولیدی هلدینگ به بیش از ۵ میلیون تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری ادامه روند تحریم ها و تنش های منطقه ای، تلاطم قیمت ها و سیاست های تجاری در کشورهای تاثیر گذار مانند چین؛ آمریکا و اتحادیه اروپا، افزایش شدید رقابت در منطقه و سرمایه گذاری کلان رقبا، رکود بازار داخلی و تغییرات قوانین و مقررات را می توان از چالش های پیش رو عنوان کرد.

برنامه های آتی مهم و افزایش سرمایه

مدیرعامل "فارس"  در خصوص برنامه های آتی در دستور کار گفت: افزایش سرمایه از ۹.۱۵ به ۱۵ هزار میلیارد تومان معادل ۶۴ درصد از محل سود انباشته ظرف دو ماه آینده و پس از آن افزایش سرمایه از ۱۵ به ۲۰ هزار میلیارد تومان معادل ۳۳ درصد از محل سود انباشته بعد از انتشار گزارش ۶ ماهه و احتمالا طی سال جاری، تکمیل و راه اندازی پروژه های در دست اجرا طبق برنامه زمان بندی، واگذاری طرح های در دست اجرا به منظور تامین مالی، تداوم پذیرش شرکت های تابعه در بورس و فرابورس در شمار این برنامه ها محسوب می شود.

ورود دو شرکت تابعه به بورس

ربیعی وعده داد از سه شرکت آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان و بوعلی سینا، دو شرکت تا پایان سال وارد بورس شود.پتروشیمی بندر امام هم بعد از آزادسازی سهام در شرکت ملی نفت که با پرداخت بدهی ها از طرف "فارس" انجام خواهد شد وارد فرایند واگذاری سهام در بورس می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ