کد خبر: ۱۳۸۱۸۸
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۸/۱

توضیحات همتی درباره اینستکس، دلایل افزایش ارز و خط اعتباری فرانسه

توضیحات همتی درباره اینستکس، دلایل افزایش ارز و خط اعتباری فرانسه

رئیس بانک مرکزی با اشاره به آخرین وضعیت ساز و کار مالی اینستکس در خصوص دلایل افزایش قیمت ارز در گذشته و اجرای خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،عبدالناصر همتی با اشاره به تقویت ۴۰ درصدی ارزش ریال نسبت به سال گذشته به المانیتور گفت: اجرای خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه برای حفظ برجام بستگی به آمریکا و فرانسه دارد تا با همکاری با یکدیگر، راهی برای حل این مشکل بیابند.

وی در خصوص وقایع ارزی سال گذشته افزود: به نظرم افزایش نرخ ارز به دلیل انتظارات پیرامون تحریم های آمریکا، زبان تهدیدآمیز ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و تلاش‌های یکجانبه آمریکا برای قطع نظام بانکی از جهان قرار گرفت. از نظر فنی در آن مقطع با مشکلاتی مواجه بودیم و ظرفیت های فنی و نرم افزاری برای پایش معاملات ارزی در زمانی که واحدهای ارزی تعطیل شدند، کم بود.

این مقام مسئول درباره دخالت عربستان و امارات در وقایع ارزی نیز توضیح داد: شایعات مربوط به این دخالت ها در بازارهای سلیمانیه و هرات را شنیدم اما واقعیت این است که امارات محدودیت هایی بر فعالیت صرافی های خصوصی از جمله حساب‌های بانکی ایرانیان در این کشور اعمال کرد. شنیده می شود اخیرا این محدودیت ها برداشته شده است و این چیزی است که از همسایگان انتظار داریم انجام دهند.

همتی در خصوص اینستکس گفت: دلیلی برای خوش بینی به اینستکس نمی‌بینم و به این نتیجه رسیدم که مساله، مربوط به ساز و کار آن نیست بلکه اروپایی ها نیاز به تایید آمریکا برای برنامه ها دارند.اروپایی‌ها هنوز پولی را در اینستکس ودیعه نگذاشته اند و به اندازه کافی برای مستقل عمل کردن مصمم نیستند. تمامی موضوعات مربوط به اینستکس با مقامات بانکی آلمان، فرانسه و انگلیس مورد بحث قرار گرفته اما آن ها همه چیز را منوط به اجازه آمریکا کرده اند.

وی درمورد مساله FATF هم گفت: پیوستن به FATF یکی از الزامات تراکنش های بانکی بین المللی است. بنابراین طبیعی است بانک ها نیاز به انطباق با قوانین FATF دارند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ