کد خبر: ۱۴۰۱۵
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۴/۱۴

اثر روانی توافق هسته ای بر بورس تا آخر هفته
یک مشاور سرمایه گذاری اعلام کرد:

اثر روانی توافق هسته ای بر بورس تا آخر هفته

یک مشاور سرمایه گذاری با اشاره به دلایل رشد و افت شاخص در معاملات دو روزاخیر، روند بازار در دو روز پایانی هفته را پیش بنی و واکنش بازارهای موازی بعد از حصول توافق هسته ای را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی دانایی درگفت و گو با ملت بازار، با بیان اینکه همه فعالان و معامله گران بازار سرمایه این روزها منتظر شنیدن خبر نهایی مذاکرات هستند و از هم اکنون شمارش معکوس برای شنیدن خبر توافق بزرگ قرن آغاز شده است، به رشد طوفانی بورس در اولین روز معاملاتی هفته جاری اشاره کرد و گفت:  موجی از امید شکل گرفته نسبت به اخبار رسیده از نشست کشورهای 5+1 باعث شد روز گذشته شاخص رشدی نزدیک به هزار واحد را تجربه کند و همزمان شاهد افت دو بازار رقیب که همان ارز و سکه است، باشیم. 

وی ادامه داد: بازار سهام توانست با موج ناشی از خوش بینی سهامداران که کمی نیز با چاشنی رفتارهای احساسی و هیجانی همراه بود، معاملات هفته حساس پیش رو را با غلبه بر عرضه های حقوقی که رفتارهایشان با روند بازار آنچنان همخوانی نداشت شتابان و تا حدودی طوفانی آغاز کند. رفتار حقوقی های بازار در این شرایط خود یکی از نکاتی بود که ذهن فعالان بازار را در ریشه یابی دلایل این موضوع درگیر کرد.
 
دلایل افت شاخص و پیش بینی دو روز آینده
 
این مشاور درباره دلایل افت شاخص در معاملات روز جاری بعد از رشد 999 واحدی روز گذشته هم گفت: عرضه های زیاد حقوقی ها در روز گذشته و برخلاف امروز که در قامت خریدار ظاهر شده و از طرف دیگر برداشت های سلیقه ای و متفاوت از صحبت های مقامات ارشد مذاکره کننده ایرانی را می توان به عنوان ترمز بازار و رفتارهای متعادل تر امروز دانست.
 
دانایی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از روند معاملات در دو روز باقیمانده از هفته جاری چیست؟ گفت: برای ارزیابی وضعیت بورس تنها می توان به خبرهای رسیده از مذاکرات اکتفا کرد. به عقیده من این روزها بورس هیچ تحلیلی جز روند پایانی مذاکرات نخواهد داشت.
 
عامل تعیین کننده مسیر معاملات
 
وی ادامه داد: بازار به شدت تحت تاثیر اخبارهای رسیده از مذاکرات عمل می کند و طی روزهای اخیر رفتارهای سهامداران بیشتر از آنکه بر پایه منطق باشد با احساس و هیجان توامان بوده است. به هر حال هرچه به پایان فرجام هسته ای نزدیک تر می شویم موجی از استرس و رفتار محافظه کارانه اهالی بازار سرمایه را شاهد هستیم.
 
این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بدون شک هیجان و احساسی عمل کردن سهامداران در هفته معاملاتی جاری نمود بیشتری پیدا خواهد کرد، گفت: در عین حال نمی توان پیش بینی قاطعی از شرایط آینده داشت چراکه تا پایان این دور از ماراتن مذاکرات هسته ای هر لحظه و به تناوب اخباری که از وین خواهد رسید رفتار سرمایه گذاران و مسیر معاملات را دچار تغییر خواهد شد.
 
اثر واقعی و روانی توافق بر صنایع
 
دانایی در ادامه در رابطه با واکنش بازار و صنایع مختلف نسبت به توافق احتمالی هسته ای گفت: در صورت انجام توافق، در کوتاه مدت شاهد رشد روانی قالب صنایع بورسی خواهیم بود که البته همین مساله محل اشکال است از همین رو به تمامی فعالان بازار سرمایه توصیه می شود با تحلیل و مطالعه کامل شرایط اقتصادی شرکت ها و صنایع نسبت به انجام معاملات خود اقدام کنند. در مجموع سهام گروه بانکی و خودرویی در ابتدا و سپس پتروشیمی ها و پالایشگاهی ها، بیشترین رشد را به عنوان لیدر بازار و با شتاب بیشتر نسبت به سایر صنایع به خود خواهند دید.
 
وی اضافه کرد: از آنجا که صنایع پیش رو که به آنها اشاره شد از مشکلات ریشه ای و قدیمی برخوردار هستند بنابراین تاثیر مذاکرات و توافق بیش از آنکه اثر واقعی روی داشته باشد با اثر روانی رشد فزاینده و کوتاه مدتی را برای این گروه ها در پی خواهد داشت. از همین رو باید گفت رشد صنایع پیش رو بعد از توافق هسته ای طولانی مدت نخواهد بود به طوری که پس از گذشت زمان به تعادل رسیده و اصلاح خواهند شد. 
 
واکنش بازارهای موازی
 
این کارشناس بازار سرمایه درباره واکنش بازارهای موازی بعد از توافق هسته ای و تاثیر آن بر بازار سرمایه هم گفت: با توافق هسته ای شاهد ثبات بازارهای موازی از جمله بازارهای ارز و سکه خواهیم بود که خود باعث ورود نقدینگی جدید از این بازارها به بورس می شود. این در حالی است که فعالان و متخصصان اقتصادی نیز به این نکته واقفند که در صورت توافق هسته ای، ثبات و آرامش در بازارهای ارز و سکه حکمفرما شده و با افت قیمت در این بازارها بخشی از نقدینگی به سمت بورس سرازیر خواهد شد.
 
دانایی با اشاره به این نکته که هیچ کدام از بازارهای موازی توان رقابت با بورس جهت جذب نقدینگی سرگردان را نخواهند داشت، افزود: با انجام توافق هسته ای شاهد انبوهی از خریداران جدید و قدیم برای خرید سهام و ورود نقدینگی ایشان به بورس خواهیم بود به نحوی که مانند سال های نه چندان دور مجددا شاهد حجم معاملات بسیار بالا و صف های خرید فراوان همچنین رشد شاخص و درنوردیدن مقاومت های آن به خصوص در روزهای ابتدایی بعد از اعلام توافق خواهیم بود. 
 
فاز دوم رشد بورس
 
این کارشناس بازار سرمایه فاز بعدی رشد بازار سهام را با عملی شدن واقعی رفع تحریم ها عنوان کرد و گفت: با عملی شدن واقعی رفع تحریم ها شرکت هایی که بودجه های محتاطانه در گزارش های خود در نظر گرفته بودند با شرایط جدید نسبت به تعدیل سود اقدام خواهند کرد که این موضوع موجبات رشد بازار در فاز بعدی بعد از توافق را فراهم خواهد آورد. از طرف دیگر باعث جلب اطمینان و اعتماد بیشتر سهامداران به بازار سهام می شود.
 
انتهای پیام
 

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ