کد خبر: ۱۴۰۴۸۰
۰:۰ - ۱۳۹۸/۸/۱۸

مشخصات جامع زیرمجموعه آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی

مشخصات جامع زیرمجموعه آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی "کاما"

مشخصات جامع شرکت ذوب روی اصفهان که زیرمجموعه شرکت بورسی و با سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی بوده و به تازگی در بازار دوم فرابورس درج و آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام شده، بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ذوب روی اصفهان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۱۳ آبان ماه با نماد معاملاتی "فروی" در گروه فلزات اساسی  گروه تولید فلزات گرانبهای غیر آهنی به عنوان صد و بیست و یکمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد و در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی ایستاد.

طبق بررسی‌های بورس پرس، این شرکت ۱۷ تیر سال ۷۷ با سرمایه ای معادل ۵۰۰ میلیون تومان در اداره ثبت شرکت های اصفهان به ثبت رسید و فعالیت را آغاز کرد. البته موافقت اصولی تولید ورق روی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال و سرمایه ۱.۵ میلیارد تومانی بر روی زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع در مجاورت شرکت باما در ۲۵ دی سال ۷۴ توسط وزارت معادن و فلزات صادر و اقدامات اولیه برای طراحی و ساخت توسط این شرکت با همکاری فرآوری روی پارس صورت گرفت.

در سال های ۷۵ و ۷۶ حدود ۲۰ درصد از عملیات ساختمانی و ۱۰ درصد از عملیات تهیه تجهیزات کارخانه به انجام رسیده بود اما در سال ۷۶ به علت شرایط خاص مالی، کمبود وجه مورد نیاز برای ادامه کار و تغییرات مدیریتی، طرح با رکود مواجه و عملیات ساخت متوقف شد.

سال ۷۷ مدیریت جدید و فعال گروه صنعتی و معدنی امیر که از سهامداران عمده شرکت باما است، تصمیم گرفت طرح مزبور را در قالب یک شرکت جدید و مستقل با سرمایه گذاری گروه امیر و باما مجدد فعال کند و در ۲۶ آبان همان سال سهامداران شرکت به جهت تکمیل کارخانه، سرمایه را از ۵۰۰ به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش دادند.

پس از تکمیل و راه اندازی کارخانه ۲۵ دی سال ۷۸ تولید آزمایشی شروع شد و بر اساس مجمع فوق العاده ۵ آذر سال ۹۷ سرمایه شرکت از محل سود انباشته به ۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

شرکت باما سهامدار ۹۹.۶ درصدی سهام این شرکت که دارای ۱۷۴ نیروی انسانی است، محسوب می شود. موضوع فعالیت شرکت نیز طبق ماده ۳ اساسنامه شامل اکتشاف؛ استخراج و بهره برداری از معادن، تولید شمش و احداث کارخانه های مربوط به انجام کلیه عملیات بازرگانی مرتبط با فعالیت می شود.

ترکیب سهامداران

در ترکیب سهامداری "فروی" هم شرکت بورسی باما دارای مالکیت 99.6 درصدی و تعیین کننده اصلی است.

جایگاه شرکت در تولید روی

سیاست کلی، فروش محصولات تولیدی در هر دوره مالی است که این موضوع در صورت های مالی سال گذشته نیز قابل مشاهده است. ظرفیت تولید شمش در داخل ۴۰۰ هزار تن و تولید عملی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تن و مصرف داخلی حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است. لذا کلیه شرکت های صنعت شمش روی باید بخش عمده ای از تولید و فروش را صادر کنند.

تاکنون سیاست شرکت تامین نیاز داخل و صادرات مازاد آن بوده و در آینده هم به همین ترتیب خواهد بود. حدود ۷۰ درصد فروش شرکت صادراتی است و ۳۰ درصد مابقی در داخل به مصرف‌کنندگان نهایی فروخته می شود. در سال ۹۷ به دلیل برخی موانع ایجاد شده، صادرات روی به شدت افت کرد و شرکت‌ها در این صنعت نتوانستند محصول را صادر کنند. با رفع موانع صادرات، سهم و فروش صادراتی شرکت ذوب روی اصفهان از کل فروش مانند گذشته خواهد شد.

عوامل موفقیت شرکت در صنعت

- نزدیکی محل شرکت به محل فروشنده ماده معدنی( شرکت باما)

- تکمیل بودن چرخه تامین ماده معدنی شامل کوره های تغلیظ جهت تبدیل خاک کم عیار به اکسید روی پر عیار و دستگاه هوی مدیا

- پایین بودن هزینه های تولید و قیمت تمام شده از لحاظ دستمزد و سربار در مقایسه با رقبا

- پایین بودن هزینه های صادرات و فروش

- راه اندازی خط تولید لیچ نمکی جهت تولید سولفور سرب به عنوان محصول جدید

- استفاده از خاک و کنسانتره های خریداری شده بصورت کامل بدین صورت که بسیاری از شرکت های تولیدکننده شمش روی ضایعات باقی مانده از کنترل آنها حاوی درصد قابل توجهی از فلزات با ارزش روی است اما در ذوب روی اصفهان فرآیند تولید بدین صورت است که تقریباً ضایعات باقیمانده خالی از فلز روی است.

ظرفیت تولید

مقدار صادرات در سال ۹۷ با کاهش و در مقابل فروش داخلی با افزایش روبرو شده است. دلیل اصلی محدودیت های وزارت صنعت برای صادرات و الزام به عرضه در بورس کالا و بازار داخل بوده که این موضوع محقق شده و در حال حاضر پس از تامین نیاز داخل ، شرکت های تولید کننده مجوز برای صادرات را دریافت کرده اند. به نظر می رسد در سال ۹۷ فروش صادراتی شرکت به روال سال های قبل باز خواهد گشت.

نحوه قیمت گذاری محصولات

در ایران محصولات تولید شده در صنعت سرب و روی بر اساس قیمت‌های جاری بازار فلزات لندن یا همان LME قیمت گذاری شده و در نهایت بر اساس نرخ ارز قابل دسترسی( تا فروردین ۹۷ بر اساس نرخ ارز آزاد پس از آن تا 16 مرداد ۹۷ بر اساس نرخ ارزی که دولت اعلام کرده و پس از آن با نرخ دلار نیمایی) به ریال تبدیل می شود. همچنین سایر محصولات نیز با توجه به میزان عیار محتوی روی هزینه تبدیل قیمت گذاری شده و به فروش می رسند. در مجموع مهمترین عامل قیمت گذاری محصولات این شرکت قیمت روی در بازارهای جهانی و نرخ ارز است.

فروش داخلی شرکت

شرکت بطور متوسط در سال های گذشته ۳۰ درصد از فروش را در بازار داخلی انجام داده است.( به استثنای سال ۹۷). نرخ فروش داخلی با توجه به نرخ های جهانی و قیمت های بورس کالا تعیین می شود. بخشی از فروش‌های داخلی به شرکت‌های رنگین کاویان تجارت قشم و توسعه صنایع جانبی رنگین فجر است که گروه سهامداران مدیریتی غیرکنترلی آنها است. این دو شرکت از مشتریان عمده و مصرف کنندگان شمش روی از سایر تولیدکنندگان داخلی نیز هستند.

فروش صادراتی

فرایند فروش صادراتی بر اساس مذاکرات صورت پذیرفته با خریداران بالقوه بر مبنای نرخ LME بوده و پس از تعیین پرمیوم یا دیسکانت و تعیین مقدار، زمان حمل، نحوه پرداخت و دوره قیمت گذاری اقدام به فروش می شود. عیار نیز توسط موسسات معتبر بین‌المللی بازرسی تعیین می‌شود و وصول مطالبات حاصل از فروش پس از صدور بارنامه صورت می پذیرد.

نحوه وصول وجوه صادراتی در دوره های مختلف متفاوت بوده است. در شرایط نبود پیمان شکنی و تحریم های آمریکا بر علیه ایران انتقال وجه از طریق حساب ارزی بانک های داخلی صورت می‌گرفت. در شرایط کنونی و به دلیل دشواری در مبادلات تجاری و نقل و انتقال ارز، روش های دیگری از جمله استفاده از حساب های صرافی حساب خریدار یا شرکت های وابسته بکار گرفته می شود. همچنین فرایند دریافت وجوه فروش از خریداران تغییری نسبت به گذشته نداشته و پس از صدور بارنامه دریایی بخش اصلی وجه دریافت می شود. تسعیر ارز در زمان فروش نیز بر اساس قیمت ارز نیمایی صورت می گیرد و تفاوت آن با قیمت فروش به عنوان تسعیر ارز شناسایی می‌شود.

مقایسه مالی با رقبای بورسی

عوامل ریسک

ریسک نوسانات نرخ بهره: در حال حاضر به دلیل میزان کم تسهیلات دریافتی در مقایسه با حجم فعالیت شرکت، ریسکی از بابت نرخ بهره متصور نیست.

ریسک نوسانات نرخ ارز: مواد اولیه شرکت شامل خاک روی، اسید سولفوریک، پودر روی، پرمنگنات پتاسیم و ... این است که مبنای قیمت گذاری آنها قیمت‌های جهانی با نرخ تسعیر ارز است. در نتیجه نوسانات نرخ ارز در بازار داخلی سبب نوسان نرخ مواد اولیه و محصولات خواهد شد.

ریسک کاهش قیمت محصولات: قیمت محصولات بر مبنای نرخ بورس فلزات لندن محاسبه می شود که در صورت افزایش یا کاهش قیمت در این بازار نرخ محصولات این شرکت نیز دست خوش تغییر خواهد شد.

ریسک عوامل بین المللی و تغییرات مقررات دولتی: با توجه به آنکه قیمت محصولات بر اساس نرخ جهانی تعیین می شود هر آنچه که بتواند بر اقتصاد جهان و بازار فلزات تأثیر بگذارد می‌تواند بر شرکت نیز تأثیرگذار باشد.

تحریم ها: تحریم ها علاوه بر آنکه می‌تواند بر فعالیت دولت اثرگذار بوده و تاثیر منفی بگذارد مشمول شرکت‌ها نیز شود. در زمان تحریم ها همواره انتقال وجه نقد حاصل از فروش سخت بوده و در نهایت موجب افزایش هزینه‌های تسعیر ارز می شود. از سوی دیگر تعداد مشتریان حاضر به پذیرش ریسک معامله با شرکت هایی از یک کشور تعریف شده باشند کاهش خواهد یافت.

ریسک نقدشوندگی: ریسک نقدشوندگی از جمله ریسک هایی است که همواره شرکت‌ها را تهدید می‌کند و با تسهیل فروش هر شرکتی می‌توان انتظار داشت این ریسک با کاهش همراه شده و بالعکس.

ریسک کیفیت محصولات و مواد اولیه: با توجه به اینکه تولیدات شرکت بطور مرتب مورد عیارسنجی قرار می گیرد در نتیجه ریسک تولید و فروش اجناس نامرغوب با کاهش همراه می شود. در خرید مواد اولیه نیز کنترل کیفی صورت گرفته و تا جای ممکن از خاک های نامناسب جلوگیری به عمل می آید.

سیاست تقسیم سود در سال های اخیر

با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های توسعه، افزایش ظرفیت صورت گرفته و افزایش قیمت جهانی و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت ارز به منظور تداوم و افزایش ظرفیت تولید، سیاست شرکت تقسیم بر اساس نقدینگی مازاد و ابلاغی سهامدار عمده بوده است.

صورت سود و زیان

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ