کد خبر: ۱۴۰۵۴۳
۱۲:۱ - ۱۳۹۸/۸/۱۹

برآورد سود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت ها و معرفی چند ریسک فعلی بورس
مدیرعامل تامین سرمایه نوین اعلام کرد:

برآورد سود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت ها و معرفی چند ریسک فعلی بورس

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با برآورد سود بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت ها در سال جاری ، چند ریسک فعلی که ممکن است در آینده بر روند بورس اثر گذار باشد را معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی نادی قمی با اشاره به بازدهی ۳.۵ برابری بازار سهام از اول پاییز ۹۶ تاکنون به سنا گفت: اگرچه رونق بورس ایران عمدتا در نتیجه تکانه های اقتصادی ناشی از ورود یا حذف جریان درآمدهای نفتی رخ می دهد با این حال گسترش این بازار در بین مردم و توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید آن از روند رو به رشد بازار سرمایه حکایت دارد.

وی افزود: البته طی ماه های اخیر، تورم حاد ، شرایط ناپایداری را در اقتصاد حاکم و توجه فعالان را به عوامل بنیادی حرکت دهنده بازار و ریسکهای سیاسی و اقتصادی پیش رو کاهش داده است. یکی از این عوامل بنیادی ، قدرت سودآوری شرکت ها است که در گزارش های فصلی و ماهانه شرکت ها منعکس شده طبق عملکرد دو فصل بهار و تابستان ، سود شرکت ها با رشد ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۳.۲ هزار میلیارد تومان رسیده و پیش بینی می‌شود در پایان به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که رقم قابل دفاعی است .

این کارشناس ادامه داد: از سوی دیگر مقایسه عملکرد تابستان با بهار نشان از رشد ۱۷.۵درصدی سود شرکت ها دارد و اگرچه آهنگ رشد سود شرکت ها نسبت به فصل های گذشته، کندتر شده اما اعداد و ارقام گزارش مهرماه حکایت از تداوم رشد فصلی درآمد و سود شرکت ها دارد.

نادی قمی افزود: هر چند ریسک هایی مانند ناآرامی های عراق و لبنان، اخطار مجدد و ظاهرا نهایی FATF به ایران، کاهش قیمت جهانی برخی محصولات ، افت شدید صادرات نفت ، افزایش کسری بودجه دولت و تامین مالی از بازار سرمایه در قالب انتشار اوراق بدهی ، وزن کافی برای تغییر نظر فعالان و گرایش به بدبینی را ندارند اما تجربه نشان داده ممکن است در برخی شرایط نقش جدی در تغییر روند بازار داشته باشند .

وی توضیح داد: با این اوصاف ، قدرت سودآوری فعلی و جریان های نقدی شرکت ها ، وابستگی زیادی به عوامل بیرونی نظیر نرخ های جهانی مواد و قیمت دلار دارد و عوامل پایداری و موفقیت درون سازمانی شرکت ها نظیر بهره وری، جذب تکنولوژی، کاهش بهای تمام شده محصول ، توسعه بازار فروش محصولات و قدرت مدیریتی چندان در موفقیت شرکت ها نقش ندارد. این موضوع در باطن برای بازار سهام ریسک محسوب می شود که باید تدبیری اندیشیده شود .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ