کد خبر: ۱۴۰۵۹۹
۰:۱ - ۱۳۹۸/۸/۲۱

گزارش جدید آژانس انرژی اتمی از فعالیت های هسته ایران / کشف اورانیوم

گزارش جدید آژانس انرژی اتمی از فعالیت های هسته ایران / کشف اورانیوم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ایران از ۹ نوامبر اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو کرده و ذخایر اورانیوم کم‌غنای به ۳۷۲.۳ کیلوگرم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید که برای اعضای شورای حکام ارسال شده ، ضمن اشاره به ادامه به راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد: این کشور از ۹ نوامبر اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو کرده و ذخایر اورانیوم کم‌غنای را به ۳۷۲.۳ کیلوگرم رسانده است.

همچنین طبق این گزارش، ایران اقدام به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته از جمله IR-8B، IR-9، IR-S و  IR-6SMO کرده و در منطقه‌ای که اعلام نشده ، ذرات اورانیوم طبیعی کشف شده است.

کرنل فروتا مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد: آژانس به اطلاع رسانی برای شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات مربوط به پایبندی ایران به تعهدات در برجام از جمله نصب یک سانتریفیوژ پیشرفته جدید و فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی ادامه داده و شورای حکام را نسبت به از سرگیری غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو مطلع کرده است.

در حال حاضر مهم است ایران به سوالات آژانس به طور اساسی و قابل قبول درباره یک مکان پاسخ دهد. امیدوارم پس از نشست هفته گذشته شورای حکام،  تعامل اساسی از سوی ایران به روشن شدن تمامی ابعاد این مساله منجر شود.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین، گفت: طبق این گزارش، فعالیت های راستی آزمایی آژانس درخصوص برجام از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون ادامه دارد و غنی سازی یو اف ۶ در فردو آغاز و سطح غنی سازی ایران نیز به ۴.۵ درصد رسیده است. میزان ذخایر اورانیوم غنی شده هم تا ۳ نوامبر، ۳۷۲.۳ کیلوگرم اعلام شده است.

همچنین آژانس اعلام کرده ایران سانتریفیوژهای جدید را نیز نصب کرده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ