کد خبر: ۱۴۱۱۳
۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۴/۲۳

"شتران" ۳ محصول در بورس انرژی عرضه می کند

پالایشگاه تهران با برگزاری جلسه معارفه ایی، آماده عرضه سه نوع محصول در بورس انرژی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تصمیم مسئولان شرکت پالایشگاه تهران به عرضه انواع محصولات در بورس انرژی، جلسه معارفه ایی توسط کارگزاری بانک ملت و با حضور مدیران پالایشگاه تهران و دو نماینده از بورس انرژی برگزار شد تا مقدمات عرضه انواع حلال، نفتا و لوبکا فراهم شود.

براساس این گزارش، در این جلسه رییس بهره برداری پالایش نفت تهران در خصوص تولید محصولات گروه فرآورده های ویژه که قرار است به زودی در بورس انرژی عرضه شود، گفت: تولید محصولاتی مانند حلال ها، نفتا و انواع لوبکات در پالایش نفت تهران با هدف تولید با ارزش افزوده بالا صورت گرفته است.

علیجانی با اشاره به برنامه «شتران» در تولید انواع حلال ها، گفت: تولید سه نوع حلال 402، 406 و 410 در دستور کار این مجموعه قرار گرفته به طوری که تست های ابتدایی آن با موفقیت انجام شده است. شروع تولید حلال ها با حلال 402 خواهد بود و بسته به نیاز مشتریان، تولید حلال های 406 و 410 هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های تولیدی دو پالایشگاه شماره یک و دو، گفت: پالایشگاه شماره یک با ظرفیت 85 هزار بشکه در روز در سال 48 راه اندازی شد که با طرح افزایش ظرفیت این میزان به 125 هزار بشکه رسید. این در حالی است که ظرفیت پالایشگاه شماره دو نیز در زمان تاسیس (سال 56) 100 هزار بشکه بود که ظرفیت این پالایشگاه هم به 125 هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

علیجانی با بیان اینکه با توجه به مطرح شدن بحث سوآپ طی 10 سال گذشته و جایگزین شدن نفت خام اهواز با نفت کشورهای آسیای میانه، گفت: از آنجا که کیفیت نفت خام با یکدیگر متفاوت است و تمایل مدیران مجموعه به انجام تغییرات در بخش تجهیزات وجود داشت، بازنگری در ساختار بخش های مختلف صورت گرفت.

رییس بهره برداری شرکت پالایش نفت تهران به ویژگی های خاص این شرکت در میان شرکت های پالایشی اشاره کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی شرکت و حضور آن در پایتخت یکی از مهم ترین ویژگی های این مجموعه است که در کنار تسهیل دسترسی به مشتریان، سخت گیری های مقامات مسئول از جمله سازمان محیط زیست هم در این میان وجود دارد.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر ساختار طراحی پالایشگاه است. به این معنی که ساختار پالایشگاه را با نمونه های خارجی آن تطبیق داده و بهینه سازی فرآیندها صورت گرفته و سیستم های کنترلی به شکل الکترونیک درآمد. حتی طی چند سال گذشته واحدهای جدیدی نصب و تلاش شد محصولات با آلایندگی کمتری تولید شود. این اتفاق باعث شد تا میزان ضایعات از 3 به 1.6 درصد کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر مزیت خصوصی شدن پالایش نفت تهران، گفت: یکی از مزایای خصوصی شدن پالایشگاه تهران، بهره گیری از تجهیزات و دستگاه های با مصرف انرژی کمتر است. در حال حاضر اقدامات لازم و اجرای پروژه ها به منظور گازسوز کردن کوره ها و به حداقل رساندن سوخت مایع، تغییر ساختار مشعل ها و ... در حال انجام است.

رییس اداره مهندسی پالایش نفت تهران هم به تجربه تولید حلال در این شرکت پرداخت و گفت: در ادامه این مسیر با توجه به اینکه در پایتخت و اطراف آن نیاز به بنزین وجود داشت، تولید این محصول متوقف و این امر به پالایشگاه اصفهان سپرده شد.

عامریان در واکنش به لزوم تداوم عرضه فرآورده های ویژه شامل حلال ها، نفتا و انواع لوبکات در بورس انرژی، گفت: تولید این محصولات در شرکت پالایش نفت تهران استمرار خواهد داشت منتها باید یک نیازسنجی از مشتریان صورت گیرد.

بنابراین گزارش، مدیر نظارت بر بازار بورس انرژی هم در ادامه وجود عرضه های خارج از بورس را باعث به وجود آمدن بازار غیرمتشکل دانست و گفت: یکسری از محدودیت ها از دید خریدار وجود دارد اما در بازار بورس انرژی امکان عرضه محصولات به صورت 100 درصدی وجود دارد.

بابک باقری مهماندوستی با تاکید بر اینکه افزایش عمق بورس انرژی، گفت: انتظار این است که مسئولان و کارشناسان این بورس دانش خود را در زمینه بازاریابی و فروش محصولات ارتقا دهند تا به این طریق عمق بازار افزایش یابد.

وی با اعلام آمادگی بورس انرژی در برگزاری جلسات ماهانه، گفت: بورس انرژی این آمادگی را دارد تا جلسات دوره ای به منظور دریافت بازخوردهای توسط کارگزاران از نحوه معاملات در بورس انرژی برگزار کند.

نماینده بورس انرژی با اشاره قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و نقش شرکت های پالایشی در این میان، گفت: در ماده 13 مکانیزم عرضه و قیمت گذاری فرآورده های نفتی تشریح و بر استفاده از ساز و کار موجود در بورس انرژی تأکید شده است. انواع روش های معاملاتی و قراردادهای موجود در بازارهای فیزیکی و مشتقه بورس انرژی بستری مناسب جهت تحقق اهداف این ماده به شمار می رود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ