کد خبر: ۱۴۱۲۱۵
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۹/۱۵

رضایت عراقچی از اولین ملاقات با مدیر جدید آژانس و جلسه مهم امروز وین

رضایت عراقچی از اولین ملاقات با مدیر جدید آژانس و جلسه مهم امروز وین

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با اعلام رضایت از اولین ملاقات با مدیرکل جدید آژانس گفت :اینستکس به مراحل پایانی خود نزدیک شده و و ۶ کشور جدید نیز به آن ملحق شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، عباس عراقچی درباره جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: این جلسه بسیار جدی و  در فضای نسبتا پرتنش و همراه با انتقاداتی به نحوه اجرای برجام برگزار شد اما همه اعضا ضمن اعلام اینکه آمریکا با خروج از برجام ، مقصر اصلی ریشه مشکلات است بر حفظ توافق ، تأکید و متفق بودند باید تلاش ها ادامه یابد.

وی افزود: همچنین همه اعضا اعلام کردند بدون برخورداری ایران از منافع برجام، امکان بقای برجام نیست و باید راه حل های خلاقانه ای یافت. بنابراین یکی از راهکارها ، اینستکس بود که به مراحل پایانی نزدیک شده و 6 کشور جدید نیز به آن ملحق شده اند و می تواند در آینده روابط تجاری ایران و اروپا نقش مهمی ایفا کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در رابطه با پروژه های مربوط به اراک، فردو و پروژه هایی که توسط اعضای برجام باید در ایران اجرا شود، بحث صورت گرفت و مخالفت همه با اعمال تحریم های مجدد آمریکا نسبت به پروژه های هسته ای موجود در برجام وجود داشت و همه تأکید داشتند سیاست آمریکا، سیاست اشتباه و در جهت بسیار غلطی است.

عراقچی ، اولین ملاقات با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی را بسیار مفید دانست و گفت: برای شروع کار، ملاقات خوب و کاملا محترمانه بود و هر دو طرف تأکید کردند همکاری های سابق و مثبت و سازنده ایران با آژانس ادامه خواهد یافت و آژانس نیز رویکرد حرفه ای را حفظ خواهد کرد و به انجام وظایف در ایران به شکل کاملا بیطرفانه و حرفه ای ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نیت و اراده مثبتی را در گروسی دیدم که وظایف را به عنوان مدیرکل آژانس در فضای کاملا حرفه ای و به دور از فشارهای سیاسی که معمولا در شورای حکام وجود دارد، انجام دهد و ایران از این جهت بسیار خرسند است.

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا در نشست کمیسیون مشترک برجام تصمیمی اتخاذ شد؟ گفت: تصمیم برای آینده فقط در راستای حفظ برجام و ادامه حیات این توافق بود، به تصمیم مشخصی رسیده نشد که بخواهم اعلام کنم. همه اذعان داشتند اگر ایران از منافع برجام بهره مند نشود، نمی شود آینده ای را برای برجام متصور بود.

عراقچی ادامه داد: قرار شد گروه کاری مربوط به رفع تحریم ها تشکیل جلسه دهد و روی ایده های جدید کار کنند، ولی موضع ایران کاملا روشن بود و در این جلسه نیز تکرار کردیم بدون هیچ شوخی و با جدیت کامل که روند کاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت، تا زمانی که راه حل هایی برای برخورداری ایران از منافع برجام و همچنین رفع تحریم ها پیدا شود.

وی درباره سفرهای اخیر به ژاپن، چین و کویت و همچنین سفر وزیر خارجه عمان به تهران و اینکه آیا این بدان معناست که ایران به دنبال از سرگیری رابطه با آمریکاست؟ تصریح کرد: اصلا چنین موضوعی در دستورکار سیاست خارجی ایران قرار ندارد. تعامل و رایزنی با کشورهای جهان، امر معمول در سیاست خارجی است و با همه کشورهای دنیا به جز رژیم های معدودی که در جریان هستید، ارتباط سیاسی و دیپلماتیک داریم .

وی افزود: در کویت بحث خلیج فارس، امنیت خلیج فارس، طرح صلح هرمز که آقای رئیس جمهور ارائه دادند یکی از موضوعاتی است که با کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت مدام درباره آن رایزنی می کنیم. دیپلماسی ما مسیر خود را با قوت ادامه می دهد و هیچ موضوعی هم تحت عنوان ارتباط با آمریکا در دستورکار ما قرار ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ