کد خبر: ۱۴۱۳۲۵
۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۹/۱۹

چند آمار از ورود پول‌های جدید به بازار سهام و عامل اصلی رونق دوباره بورس

چند آمار از ورود پول‌های جدید به بازار سهام و عامل اصلی رونق دوباره بورس

آمار روزهای اخیر معاملات بازارسهام حکایت از ورود پول‌های جدید و رونق دوباره بورس دارد و که مهم‌ترین علت آن چشم‌انداز تورم انتظاری و افزایش دلار است

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالحی نجف آبادی با انتشار مطلبی با عنوان "پول‌های داغ در بازار سهام "در دنیای اقتصاد اعلام کرد : معاملات بازار سهام این روزها بسیار داغ است و ارزش داد و ستدهای خرد روزهای گذشته با متوسط روزهای پر رونق بازار و رکوردشکنی‌های متوالی بورس در روزهای ابتدایی مهرماه برابری می‌کند.

ارزش معاملات خرد روز گذشته باز هم از مرز ۲ هزار میلیارد تومان عبور کرد که میانگین ۱۷۸۵ میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد روزانه را در ۵ روز کاری گذشته (معادل یک هفته) نشان می‌دهد. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که ارزش معاملات با عبور شاخص کل از مرز احتیاطی در روزهای پایانی هفته گذشته رشد معناداری را تجربه کرده‌است.

نکته قابل تامل ، ورود پول‌های جدید به بازار سهام است که حاکی از جذب مجدد سرمایه‌ها با داغ شدن بورس به‌ عنوان مقصد سرمایه‌های سرگردان است. خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی که نشان‌دهنده خالص ارزش فروش سهامداران بزرگ به سهامداران کوچک است، طی ۵ روز کاری گذشته از مرز ۶۴۰ میلیارد تومان عبور کرده ‌که متوسط تغییر مالکیت روزانه ۱۲۸ میلیارد تومان را منعکس می‌کند.

میل سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس و تبدیل بخش بیشتری از دارایی‌ها به سهام ، بیش از هر چیز تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار و تجربه‌های صعود پرقدرت بازار سهام پس از این رشدهای ارزی ‌است. اتفاقی که در این دوره بدون فوت وقت و بدون تاخیر زمانی در معاملات روزانه سهام منعکس می‌شود. هرچند در این مسیر واکنش‌های پول‌های کم‌تجربه تا اندازه زیادی وابسته به جریان‌های پرقدرت پول است و برای برخی رشدها دلیل قانع‌کننده دیگری جز قدرت پول نمی‌توان یافت.

آنچه در این خصوص نباید دور از نظر سرمایه‌گذاران تازه‌وارد قرار گیرد این است که حساسیت تمرکز بر سودآوری ناشی از رشد قیمت‌ها بدون بررسی میزان تاثیر پذیری سودآوری شرکت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت و مهم‌تر از آن در نظر نگرفتن ریسک خرید در هر سطحی می‌تواند به حبابی شدن قیمت‌ها در بخش‌ها و صنایع متفاوت بینجامد.

امری که تحت‌تاثیر جریان نقدینگی، فعلا سیگنال خطر را به سرمایه‌گذاران خرد نمی‌دهد اما خروج سرمایه‌های در سود پس از تجربه رشدهای پرقدرت، معامله‌گران خرد را با مفهوم ریسک پنهان در برخی سهم‌ها مواجه خواهد کرد و ظرفیت زیان‌ را آشکار خواهد ساخت.

عامل اصلی رشد قیمت سهام و رونق بازار

مهم‌ترین علت رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه، چشم‌انداز تورم انتظاری در میان عموم سرمایه‌گذاران و به تبع آن رشد نرخ ارز در بازار آزاد است. مظنه‌های اعلامی نرخ دلار در بازار آزاد روز گذشته خبر از عبور از نیمه کانال ۱۳ هزار تومانی می‌دهد که حاکی از رشد بیش از ۱۷ درصدی نرخ دلار در بازار آزاد پس از تحولات بنزینی ا‌ست.

تفکیک بین تقاضای فصلی و تقاضا برای حفظ ارزش دارایی‌ها در رویکرد محافظه‌کارانه کار آسانی نیست اما می‌توان عمده این توجه را در بخش دوم جست‌ و جو کرد. اما طی روزهای گذشته انتشار برخی اخبار مثبت سیاسی مانند اعلام سفر روحانی به ژاپن می‌توانست ترمز رشد نرخ ارز را بکشد اما این مهم محقق نشد.

هفته ایی حساس برای بازارهای جهانی و سهام شرکت های صادرات محور

۵ روز دیگر ( ۱۵ دسامبر) زمان تصمیم‌گیری ترامپ درخصوص وضع تعرفه‌های تجاری بر واردات ۳۰۰ میلیارد دلار از محصولات چینی ا‌ست و وی عنوان کرد در صورت عدم دستیابی به توافق جامع، اعمال این تعرفه‌های تجاری قطعی خواهد بود.

این موضوع می‌تواند هفته کاری منتهی به این تاریخ را در بازارهای کالایی ملتهب کند. عدم ارسال سیگنال‌های مثبت در این مورد خاص به مثابه اعمال تعرفه‌ها در تاریخ مقرر و شعله‌ور شدن جنگ تجاری در آخرین راند بین آمریکا و چین است. موضوعی که بار روانی زیادی بر فعالان بازارهای مالی و کالایی خواهد داشت و می‌تواند چشم‌انداز آینده اقتصاد جهانی را در این دعوای بی‌پایان تیره و تار کند.

رصد تحولات مربوط به این رویداد از آن جهت برای سرمایه‌گذاران بورس تهران موثر است که بخش بزرگی از ارزش بورس را کالایی‌ها و سهام کامودیتی‌محور تشکیل داده‌اند و بروز شوک‌های منفی می‌تواند به ریزش‌های شاخص کل بینجامد. هرچند محدوده امن قیمت سهام شرکت‌های کالایی بزرگ و عدم تاثیرپذیری زیاد آنها از جریان‌های صعودی، سوپاپ اطمینان سقوط قیمت سهام‌ شرکت‌های بزرگ بر اثر ریزش‌های جهانی ا‌ست، به شرط آنکه بازارهای جهانی با سقوط‌های بزرگ همراه نشوند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ