کد خبر: ۱۴۱۵۸۹
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۹/۲۷

صورتهای مالی
طی نیمه نخست سال جاری:

صورتهای مالی "وبصادر" حسابرسی شد/ تغییر در عملکرد مالی و برنامه تقسیم سود

بانک صادرات با انتشار صورت های مالی حسابرسی شده تلفیقی ۶ ماهه درباره تغییرات با اهمیت در عملکرد مالی و سیاست تقسیم سود توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک صادرات صورت های مالی حسابرسی شده تلفیقی نیمه نخست سال جاری را منتشر کرد و طی معاملات امروز با رشد 4.5 درصدی قیمت روبرو شد.

بر این اساس، "وبصادر" در دوره 6 ماهه به ازای هر سهم 3 ریال سود محقق کرده که نسبت به گزارش 6 ماهه حسابرسی نشده تغییری نداشته است. این شرکت در عملکرد واقعی 6 ماهه 52.7 میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.

طبق بررسی ها در گزارش تفسیری مدیریت، تعداد کل شعب بانک برابر با ۲۳۰۲ شعبه بوده که ۲۲۷۸ درداخل، ۲۲ شعبه و دو بانک مستقل در خارج و فعالیت دارند.

برخی تغییرات با اهمیت در وضعیت و عملکرد مالی

افزایش درآمد تسهیلات: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اعطای تسهیلات عمدتاً در عقود مبادله‌ای متمرکز شده که باعث افزایش نرخ موثر تسهیلات و بهبود جریان‌های نقدی ورودی شده است. درخصوص مطالبات بانک از دولت نیز فقط نسبت به آن بخش از مطالبات دولت سود شناسایی شده که مورد تایید حسابرس مستقل بانک قرار گرفته است.

عدم افزایش سود علی الحساب پرداختی به سپرده ها: با توجه به تغییر مبنای پرداخت سود سپرده های کوتاه مدت از روز شمار به ماه شمار، پایبندی بانک به نرخ های ابلاغی و افزایش ترکیب منابع ارزان قیمت با وجود رشد منابع سپرده ای، هزینه سود پرداختی افزایش قابل توجهی نیافته و این موضوع دلیل اصلی بهبود وضعیت سودآوری بانک بشمار می‌رود.

هزینه های مالی: با توجه به تسویه بخشی از مطالبات بانک مرکزی با مطالبات بانک از مشتریان(تهاتر)، مانده این بدهی ها کاهش یافته و در نتیجه منجر به شناسایی هزینه مالی کمتری در دفاتر شده است.

هزینه مطالبات مشکوک الوصول: نسبت مطالبات غیرجاری در ماه‌های گذشته همواره کاهشی بوده و در نتیجه نیاز به افزایش قابل توجه در ذخایر مطالبات مشکوک الوصول نبوده است.

برآورد بانک از تغییرات در نرخ سود تسهیلات اعطایی: موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی همواره در سال های اخیر مورد تاکید کارشناسان اقتصادی بوده و به باور آنان می‌تواند در رونق تولید تاثیرگذار باشد اما لازمه آن کاهش همزمان نرخ سود سپرده های مشتریان است که می‌تواند منجر به خروج بیشتر نقدینگی از بانک‌ها و در نتیجه افزایش تقاضا و تورم در بازارهای دیگر شود. از این رو کاهش نرخ سود تسهیلات در ماه های باقیمانده سال ۹۸ بعید به نظر می رسد.

برآورد بانک از تغییرات در مانده تسهیلات: از آنجا که عزم مدیریت بانک دستیابی به سود عملیاتی و خالص است در نتیجه افزایش پرداخت تسهیلات و بهبود پرتفوی تسهیلاتی در دستور کار قرار داشته و انتظار می‌رود منجر به رشد بیش از ۳۰ درصدی در این بخش شود که مدیریت بانک برای افزایش نرخ رشد تسهیلات در ماه های آتی اقدام به تدوین بسته اعتباری کرده است.

برآورد بانک از تغییرات در مانده ذخایر مطالبات مشکوک الوصول: با توجه به تاثیر وصول مطالبات بر بهبود جریان نقدی و فراهم شدن امکان اعطای تسهیلات از یک‌سو و کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول از سویی دیگر، هدف مدیریت بانک در این خصوص کاهش ۳۰ درصدی مطالبات غیر جاری در سال ۹۸ است. با توجه به کنترل مطالبات در سال گذشته تحقق این هدف یا لااقل عدم افزایش مطالبات امکان پذیر بوده و در نتیجه انتظار افزایش با اهمیتی در هزینه مطالبات مشکوک الوصول در سال ۹۸ نمی رود. بررسی روند شش ماهه اخیر نیز حاکی از کاهش محسوس مطالبات غیرجاری بانک است.

اهداف و راهبردهای عملیاتی در خصوص فعالیت

- افزایش بیش از یک درصدی سهم بازار منابع سپرده ای بانک

- بهبود ترکیب منابع سپرده ای و افزایش سهم منابع ارزان‌قیمت به ۳۰ درصد

- افزایش نرخ موثر تسهیلات همزمان با کاهش بهای تمام شده پول

- کاهش ۳۰ درصدی مطالبات غیرجاری

- افزایش ۴۰ درصدی عملیات بانکداری الکترونیکی

در صورت تحقق موارد فوق، مدیریت بانک در سال ۹۸ انتظار دستیابی به سود خالص را دارد.

سیاست تقسیم سود

اگرچه پیش بینی مدیریت تحقق سود خالص در سال ۹۸ است اما طبق قانون تجارت ابتدا باید زیان انباشته بانک کاهش یافته و از صورت‌های مالی حذف شود تا امکان تقسیم سود وجود داشته باشد. در نتیجه برنامه ای برای تقسیم سود در سال جاری وجود ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ