کد خبر: ۱۴۱۶۹۵
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱

گزارش مرکز آمار از کاهش ۱.۱ درصدی نرخ تورم آذر

گزارش مرکز آمار از کاهش ۱.۱ درصدی نرخ تورم آذر

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه آذر برای خانوارها به ۴۰ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه به ٢٧.٨ درصد رسیده یعنی خانوارها بطور میانگین ٢٧.٨ درصد بیشتر از آذر سال ٩٧ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده­ اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه در مقایسه با ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات با کاهش ۰.٨ واحد درصدی به ٢٨ درصد و گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات با افزایش ١.٥ واحد درصدی به ٢٧.٧ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٧.٦ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.٦ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٨.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٦ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارها

نرخ تورم ماهانه آذر به ٣.٢ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ١.٦ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیر خوراکی و خدمات ٤.١ و ٢.٨ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی ٣ و ٤.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٥ و ٢.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارها

نرخ تورم سالانه آذر برای خانوارها به 40 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی ٣٩.٣ و ٤٣.٨ درصد است که نسبت به ماه قبل یک و ١.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت ها در آذر

در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه سبزیجات (گوجه­ فرنگی، کدو سبز، پیاز، لوبیا سبز) و گروه میوه و خشکبار (هندوانه، توت فرنگی) است. در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات گروه حمل ونقل شخصی (بنزین، انواع اتومبیل سواری) و گروه پوشاک و کفش بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها (گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ ماشینی) و گروه ادویه و خوراکی‌های طبقه‌بندی نشده در جای دیگر (رب گوجه فرنگی) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آذر برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٩.٦ درصد برای دهک اول تا ٤١.٦ درصد برای دهک دهم است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ