کد خبر: ۱۴۱۸۲۴
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۴

بودجه 99 محقق می شود/ دومین مرحله کمک‌ معیشتی و اقدامات کاهش آلودگی
روحانی در جلسه هیات دولت:

بودجه 99 محقق می شود/ دومین مرحله کمک‌ معیشتی و اقدامات کاهش آلودگی

رئیس‌جمهور ضمن ارائه آمار و ارقام ۹ ماهه، زمان واریز دومین مرحله کمک‌ معیشتی و اقدامات مهم برای کاهش آلودگی هوا گفت: ممکن است برخی ارقام بودجه درشت‌ جلوه کند اما با کوشش بیشتر امکان دستیابی به آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه مشکلاتی که به واسطه فشار آمریکا و از لحاظ اقتصادی برای مردم وجود دارد تنها منحصر به ملت ایران نیست، اظهار داشت: در اجلاس ۴ جانبه ایران، مالزی، ترکیه و قطر دیدیم که کشورهای دیگر هم در تعامل با آمریکا با مشکلاتی مواجه هستند.

وی ادامه داد: یکی از سران کشورهای حاضر در این اجلاس عنوان کرد برخی سلاح‌ها را از آمریکا خریداری کرده و امروز که نیاز به قطعات و تعمیرات دارد، آنها به گونه‌ای برخورد می‌کنند که باید چند برابر هزینه آن را پرداخت کنند. در زمینه مسایل بانکی و مالی اتفاق نظری در این اجلاس وجود داشت که جهان باید خود را از دلار خلاص کرده و راه‌حلی پیدا کند. موضوع رمز ارزها، مبادله با پول ملی و مبادلات از طریق طلا مسایلی بود که در این اجلاس مطرح شد و مورد اتفاق‌نظر ۴ کشور بود که باید برای آنها راه‌حل پیدا کنیم.

آمریکا مقصر اصلی در ماجرای فشار به ملت ایران

این مقام مسئول با بیان اینکه همه کشورها از جمله کشورهایی که در اجلاس اخیر مالزی حضور داشتند، آمریکا را مقصر اصلی در ماجرای فشار به ملت ایران می‌دانند، گفت: هیچ کس در این مسأله تردید ندارد که ایران به تعهدات بطور کامل عمل کرده و در چارچوب صلح، ثبات و امنیت منطقه و جهان گام برداشته و این طرف مقابل است که تعهدات را زیر پا گذاشته است.

روحانی گفت: این موضوع مهمی است که امروز افکار عمومی فرهیختگان، سیاستمداران و حتی قدرت‌های سیاسی جهان نه تنها در دل بلکه با زبان به آن اعتراف می‌کنند که ایران راه و مسیر درستی را انتخاب کرده است. آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر به دنبال آن بودند که همه جا اعلام کنند آماده مذاکره با ایران هستند و ایران است که پای میز مذاکره نمی‌نشیند اما در سازمان ملل و پس از آن در تعامل با دیگر کشورها موفق به شکست آن شدیم و در سفر به ژاپن هم بار دیگر تکرار شد که در مذاکره و صحبت کردن با هیچ کس مشکلی نداریم.

وی افزود: اگر امروز کشورهای ۱+۵ نسبت به عمل همه تعهدات اراده داشته باشند و بخواهند اشتباهات گذشته را جبران کنند، آماده گفت و گو هستیم و نمی گوییم راه بازگشت وجود ندارد. این موضوع را در سفر ژاپن بطور واضح بیان کردیم و در این راستا پیشنهاداتی هم از سوی ژاپن و هم از سوی ایران ارایه شد که آنها را دنبال می‌کنیم. وقتی ملتی بزرگ در برابر فشارها ایستاده و به رغم سختی‌ها و مشکلات ایستادگی می‌کند، موفق خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: هنگامی که رقم بزرگی از درآمد دچار مشکل می‌شود، طبیعی است که این مشکلات به مردم منتقل می‌شود اما در عین حال ملت ایران از لحاظ مقاومت، ایستادگی و هوشیاری نسبت به شرایط از آگاهی بالایی برخوردارند و مطمئن هستند این مقاومت را به موفقیت نهایی و پیروزی حتمی می‌رساند.

روحانی تأکید کرد: هیچ راهی برای دشمنان و مخالفان ملت ایران جز تسلیم در برابر اراده ملت وجود ندارد و این را با همه وجود لمس می‌کنیم چرا که هر ماهی که می‌گذرد تلاش آنها برای مذاکره و پیدا کردن راه‌حل بیشتر می‌شود. البته ممکن است راه‌حلی که آنها ارایه می‌دهند برای ایران قابل قبول نباشد. اما اصل اینکه همه مطمئن هستند مردم ایران موفق بوده و سر تسلیم فرود نمی‌آورند.

ارائه آمار و ارقام 9 ماهه

وی با بیان اینکه براساس آمار و ارقام، کارآفرینان و شرکت‌های دولتی و خصوصی در این ایام به خوبی فعالیت داشته‌اند، گفت: آمار ۹ ماهه در تراز تجاری خارجی مثبت است و این به معنای آن است که صادرات و واردات غیرنفتی متعادل بوده و حتی در برخی زمینه‌ها صادرات بیشتر بوده است. اینکه در ۹ ماه اخیر بانک مرکزی همواره اعلام کرده در سامانه نیما مشکلی برای پرداخت ارز واردات کالاهای مورد نیاز ندارد، نکته‌ای حائز اهمیت است و دولت برای هر چیزی که مورد نیاز است توان پرداخت دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: امروز با کشورهای مختلف نظیر هند، مالزی، ترکیه، چین و روسیه گام‌های جدیدی را در تجارت برداشته‌ایم. شرکت‌های ژاپنی در سفر اخیر مشتاقانه اعلام کردند دفاتر را در تهران تعطیل نکرده و بطور فعال با ایران در حال همکاری هستند، البته در برخی موارد همکاری‌ها کاهش یافته که به دنبال یافتن راه‌حل برای جبران آن هستیم.

روحانی افزود: براساس آمار سازمان برنامه و بودجه در رابطه با وضعیت خزانه در ۹ ماهه اخیر ۲۶۱ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی استحصال شده که هر چند نسبت به مصوب بودجه مقداری کمتر است اما نسبت به وضع سال گذشته ۱۱۴ درصد است و این نشان می‌دهد درآمد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

امکان دستیابی به ارقام بودجه وجود دارد

به گفته وی، مصارف در ۹ ماه اخیر ۲۸۹ هزار میلیارد تومان و نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد بیشتر بوده است. درست است که مردم از لحاظ معیشتی دچار مشکلاتی شده‌اند اما نسبت به آنچه دشمنان شایع می‌کنند، اینطور نیست که دولت نتواند کشور را اداره کرده و آنچه مورد نیاز و ضرورت مردم است را تأمین کند. ۳.۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی از محل بودجه عمرانی پرداخت کردیم که این رقم نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه شرایط در زمینه منابع درآمدی، مصارف، مخارج و تأمین بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته بهتر بوده، گفت: می‌توانیم سال آینده هم شرایط بهتری را داشته باشیم.اگر دوستانی که نسبت به بودجه دولت برای سال آینده نقد می‌کنند، راه‌حل بهتری ارائه دهند از آن استفاده می‌کنیم اما آنچه را فکر می‌کنیم که با همه تلاش امکان تحقق دارد محاسبه کرده‌ایم. با تلاش و کوشش عادی ممکن است برخی ارقامی که در بودجه آمده، مقداری درشت‌ جلوه کند اما حتماً با کوشش و تلاش بیشتر امکان دستیابی به آن وجود دارد و این وابسته به تلاش همه جانبه است و همه باید فعالیت کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

پرداخت کمک معیشتی به ۱۷.۶ میلیون خانوار

روحانی با اشاره به کمک معیشتی دولت به خانوارها که از ماه گذشته پرداخت آن آغاز شده، گفت: براساس آمار به بیش از ۱۷.۶ میلیون خانوار کمک معیشتی پرداخت شده که البته براساس اعلام نیاز و بررسی‌هایی که وزارت کار انجام داده این رقم افزایش خواهد داشت. مردم اطمینان و اعتماد داشته باشند که دولت ارائه این کمک معیشتی را برای کاهش مقداری از مشکلات آنان ادامه خواهد داد. دومین مرحله کمک‌های معیشتی نیز در روزهای آینده پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به ناسالم بودن هوا در برخی استان‌ها و شهرها و اینکه به دلیل این شرایط مجبور به برخی تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات هستیم، گفت: ملت ایران می‌دانند که دولت‌های یازدهم و دوازدهم قدم‌های خوبی را در مسأله محیط زیست برداشته است که البته حتماً کافی نیست و باید تلاش کنیم تا راه‌حل‌های مناسب را برای کاهش آلودگی هوا پیدا کنیم و هر چه را که موجب آلودگی می‌شود کاهش دهیم.

اقدامات مهم در راستای کاهش آلودگی هوا

رئیس جمهور تبدیل وسایل بنزینی و گازوئیل‌سوز به گازسوز، تلاش برای اصلاح سوخت موتور سیکلت‌ها و جدیت و تلاش مضاعف در اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروها را از جمله اقدامات مهم در این راستا دانست و گفت: اینکه مردم در این روزها به وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس پناه آوردند به معنای آن است که دولت و شهرداری‌ها باید همه دست به دست هم داده و ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم. اگر وسایل نقلیه عمومی تقویت شود، هم آلودگی‌ها کاهش یافته و هم مردم دیگر نیازی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی ندارند بنابراین همه تلاش را بکار بگیریم تا مردم از هوای پاک و سالم برخوردار شوند.

روحانی از وزرای راه، صنعت، نفت، نیرو ، رئیس سازمان محیط زیست و سایر مسئولانی که در این راستا می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، خواست تا در راستای حل و فصل مشکلات و انجام اقدامات برای کاهش آلودگی هوا تلاش کنند. اقدامی که شرکت‌های دانش بنیان در راستای کاهش سفرهای درون‌شهری برای انجام کارهای روزمره انجام می‌دهند، بسیار مفید و در راستای رفاه مردم است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ