کد خبر: ۱۴۱۹۶۴
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۹

دو تصمیم جدید دولت برای واردکنندگان و اوراق مشارکت / تاکید بر حمایت از بورس

دو تصمیم جدید دولت برای واردکنندگان و اوراق مشارکت / تاکید بر حمایت از بورس

هیات وزیران با اصلاح مصوبه مابه تفاوت نرخ ارز واردکنندگان کالا و آیین نامه اجرایی قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت به فعال تر شدن بازار سرمایه تاکید کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جلسه عصر دیروز هیات وزیران و به ریاست حسن روحانی با توجه به گذشت بیش از ۲۰ سال از ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و لزوم بروز رسانی به دلیل قوانین جدید و به منظور رفع برخی از خلأهای آیین نامه فعلی با اصلاح این آیین نامه موافقت شد.

همچنین در این اصلاحیه به فعال تر شدن بازار سرمایه و بهبود نحوه تسویه اوراق دولتی تأکید شده و آیین نامه اجرایی خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و بانک مرکزی با هدف اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ های سود و کنترل تورم به تصویب رسید و بانک مرکزی مکلف شد به انجام عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و وثیقه گیری اوراق در ازای اعطای اعتبار به بانک‌ها و موسسات اعتباری اقدام کند.

عملیات بازار باز و بهادار سازی ۲۰ هزار میلیارد تومانی 

دولت همچنین به وزارت اقتصاد اجازه داد در صورت اجرای عملیات بازار باز و نیز وثیقه‌گیری اوراق مالی اسلامی دولتی از بانک‌ها توسط بانک مرکزی، بخشی از بدهی‌های قطعی و حسابرسی شده دولت به بانک‌ها را که در چهارچوب قوانین تا پایان سال ۹۷ ایجاد شده و تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان  بهادار سازی کند.

این وزارتخانه همچنین مجاز است به منظور بهادارسازی، نسبت به انتشار انواع اوراق مالی اسلامی ازجمله اسناد خزانه اسلامی بلندمدت با امکان پرداخت حفظ قدرت خرید به صورت کوپن و مجزا از ارزش اسمی اسناد در مقاطع زمانی معین اقدام کند.

اصلاح مابه التفاوت نرخ ارز از واردکنندگان کالا

علاوه بر این مصوبه مربوط به اخذ مابه التفاوت نرخ ارز از واردکنندگان کالا اصلاح شد و دولت به منظور تأمین نظر دیوان عدالت اداری درخصوص مصوبه مربوط به اخذ مابه التفاوت نرخ ارز واردکنندگان کالا با اصلاح آن موافقت کرد.

بر این اساس در مواردی که تأمین ارز بابت گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی پیش از ۱۶ مرداد ۹۷ از طریق بانک یا سامانه نیما پذیرفته شده ولی کالای مربوط ترخیص نشده، بانک عامل موظف است با اخذ تعهدنامه از واردکننده که هنگام تأمین ارز، تعهدنامه مربوط به پذیرش تغییرات و نوسانات نرخ ارز را امضا کردند، مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز زمان تأمین تا ارز بازار (بازار ثانویه) زمان ترخیص کالا، معادل ۲۸ هزار ریال به ازای هر دلار (و متناسب نسبت به دیگر ارزها) نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز به عنوان گمرک جمهوری اسلامی ایران (مجوز ترخیص کالا) اقدام کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ