کد خبر: ۱۴۲۲۱۵
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷

تحلیل وزیر سابق دولت روحانی و دو کارشناس از آینده اقتصاد ایران

تحلیل وزیر سابق دولت روحانی و دو کارشناس از آینده اقتصاد ایران

وزیر سابق دولت روحانی و دو کارشناس درباره آینده اقتصاد ایران بعد از حمله تروریستی آمریکا و شهادت سردار سلیمانی را پیش بینی کردند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، لطفعلی بخشی اقتصاددان درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران بعد از اتفاقات تنش‌آمیز منطقه و مربوط به حمله تروریستی آمریکا به شهروند گفت: درحال حاضر شدیدترین تحریم‌ها بر اقتصاد ایران وضع شده و ایران برای فروش نفت با مشکل مواجه و به دلیل اینکه آینده سیاست ایران در‌ هاله‌ای از ابهام است، سرمایه‌گذاران در این شرایط وارد سرمایه‌گذاری در اقتصاد نمی‌شوند و احتیاط به خرج می‌دهند. همچنین درآمدهای خارجی هم کاهش پیدا می‌کند و برای تأمین کسری بودجه هم مشکلات جدی‌تری خواهیم داشت.

پیش بینی ‌سال سخت اقتصادی

وضع تحریم‌ها به کنار، درحال حاضر چشم‌انداز FATF مشخص نبوده و معلوم نیست آیا دولت و ارکان تصمیم‌گیرنده تصمیم دارند که به FATF بپیوندند یا خیر؟ در صورت روشن‌بودن پاسخ این مسأله می‌شد قضاوت دقیق‌تری از ماجرا داشت. در هرصورت اگر چشم‌انداز تصمیمات و آینده سیاسی ایران و منطقه روشن‌تر بود، می‌شد تحلیل درست‌تری داشت اما نکته واضح این است که ‌سال سخت اقتصادی در پیش داریم و برای عبور از این شرایط سخت و تنگنا باید کارشناسی‌ شده‌ترین و دقیق‌ترین برنامه‌ریزی‌ها را برای اقتصاد ایران پیاده کرد تا بتوان از گردنه‌های تند فعلی به سلامت عبور کرد.

عدم نگرانی وزیر سابق دولت روحانی

عباس آخوندی وزیر سابق دولت روحانی هم در رابطه با پیش‌بینی آینده کوتاه‌مدت اقتصاد ایران پس از شهادت سردار سلیمانی اعلام کرد: شکی نیست که تشدید تنش، وضع اقتصاد را ناخوشایند خواهد کرد اما معتقدم مجموعه نظام دارای منطق است و به همین سبب به سوی یک فضای غیرقابل کنترل یا به تعبیری افراط‌ در تصمیمات نخواهد رفت و قطعا در نهایت تصمیم‌گیران منطق را بر احساس ارجح می‌دانند. به همین سبب معتقدم وقایعی رخ نخواهد داد که بخواهیم نگران تأثیرپذیرفتن اقتصاد از آنها باشیم.

باور ندارم در پی وقایع اخیر مسئولان به این نتیجه برسند که ایران از برجام خارج شود یا اینکه تصور کنیم FATF در ایران به پایان خط رسیده و با موارد این‌چنینی نیز نمی‌توان پیش‌بینی‌هایی برای ترسیم تصویر نزولی از اقتصاد داشت. 

اقتصاد ایران درحال حاضر به  شرایط سخت رسیده و آمریکایی‌ها هر اقدامی که می‌توانستند کرده‌اند و بیش از این راهی برای عقب‌زدن اقتصاد ایران نمانده است. باید توجه داشت اقتصاد ایران با توجه به جمعیت و ظرفیت‌های موجود ، دیگر از این بیشتر دچار نزول نخواهد شد.

هر اندازه نظام بتواند در جامعه وحدت ملی ایجاد و سرمایه اجتماعی خلق کند، می‌توان بیشتر به بهبود اقتصادی امیدوار بود. زیرا سرمایه اجتماعی پشتوانه‌ای برای بهبود وضع اقتصادی نیز محسوب می‌شود.

همیشه وقتی تهدیدی خارجی این‌گونه در برابر ملت ایران رخ‌نمایی می‌کند و رفتارهایی مثل تهدیدهای ترامپ که به‌طور نمونه گفته ٥٢ نقطه فرهنگی را در ایران مورد حمله قرار خواهد داد، موجب تقویت همگرایی ملی می‌شود و باید از ایجاد این همگرایی در راستای تقویت سرمایه اجتماعی بهره برد تا بتوان از این مسیر برای کمک به اقتصاد و ایستادن در برابر موج نزولی آن استفاده کرد.

تحلیل بدبینانه اقتصاد دان

جعفر خیرخواهان دیگر اقتصاددان هم با اشاره به پیش‌بینی‌های برخی مجامع در ماه‌های گذشته از آینده اقتصاد ایران گفت: پیش‌بینی‌های بانک جهانی و مجامع اقتصادی با لحاظ مفروضاتی است که عوامل بیرونی اقتصاد می‌تواند در محقق شدن یا نشدن‌ دخیل باشد. آنچه از معکوس‌ شدن روند نزولی اقتصاد ایران از سوی این مجامع پیش‌بینی شده با واقعه شهادت سردار سلیمانی و اضافه شدن تنش ایران و آمریکا دچار تغییر در مفروضات شده است.

مجموعه این وقایع ممکن است باعث ایجاد بی‌ثباتی اقتصاد شود.به همین سبب لازم است بیش از هر زمان دیگری تصمیماتی اتخاذ شود که دامنه این بی‌ثباتی را کاهش دهد. این واقعیتی عینی است که اقتصاد ایران دچار ضعف شده است.

این ضعف تنها به دلیل فشارهای خارجی و عوامل بیرونی اقتصاد نیز نبوده و نیست و بخش قابل توجهی از آن هم به سبب کارایی نداشتن اقتصاد ایران به دلیل سو‌گیری‌های نادرست ‌است و بی‌ثباتی بر چنین اقتصادی تأثیر بیشتری می‌گذارد. بالاخره برای ایستادن در برابر این ضعف، باید تصمیم‌گیران روند تصمیمات و مدیریت اقتصاد را تغییر دهند. البته نه در حرف که بارها گفته شده است بلکه در عمل زیرا دیگر هنگامه‌ عمل است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ