دبیر انجمن سازندگان قطعه سازان با اعلام مصوبه پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا، پیش بینی کرد این دو شرکت حداکثر تا بهمن با اعمال افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی از زیان خارج شوند.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مازیار بیگلو با تایید مصوبه هفته گذشته شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش پنج هزار میلیارد تومانی حد اعتباری ایران خودرو و سایپا به ایرنا گفت : این دو شرکت زیانده و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند و از حدود چهار ماه پیش برنامه خروج از شمولیت این قانون را شروع و پیش بینی میشود حداکثر تا بهمنماه با اعمال افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی از این ماده خارج شوند.
وی افزود: این مبلغ برای پرداخت بدهی به قطعهسازان با اولویت شرکت های خصوصی و غیر وابسته به ایران خودرو و ساییا بوده و پس از آن به قطعه سازان زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا پرداخت میشود تا زمینه تولید چهار و سپس پنچ هزار دستگاه در روز فراهم شود.
این مقام مسئول ادامه داد: وزیر صنعت در جلسات متعدد با مسوولان بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و نمایندگان مجلس به حمایت از صنعت خودرو و قطعهسازان پرداخت تا افزایش حد اعتباری پنج هزار میلیارد تومانی خودروسازان تصویب شد. مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که حداقل 7 تا 8 هزار میلیارد تومان آن سررسید شده است.
بیگلو با اشاره به اینکه در 1.5 سال گذشته و در نتیجه تحریمها حدود ۱۰۰ هزار نفر در صنعت خودرو تعلیق شده بودند که با افزایش تولیدات به سرکار بازگشته اند ، افزود: برآورد میشود حدود ۴۰ هزار نفر جذب شوند. با بازگشت همه این نیروها ، بار دیگر آمار سال ۹۶ صنعت قطعهسازی و اشتغال به کار حدود ۶۵۰ هزار نفری این صنعت تکرار خواهد شد .
وی درباره برنامه تولید محصول رهام توسط سایپا و جلسه دیروز برای زنجیره تامین هم توضیح داد: رهام پروژه ارزشمندی است که پلتفرم آن متعلق به سایپا بوده و قابلیت مونتاژ دو کلاس خودرو بر روی آن وجود دارد. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار بوده و قادر به پاس کردن همه استاندارد های ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد است.
بیگلو ادامه داد: رهام خودرویی است که با ۹۲ درصد داخلیسازی به بازار عرضه میشود. 8 درصد دیگر هم مربوط به قطعات هایتک (HighTech) و ایمنی نظیر کامپیوتر خودرو، برخی قطعات ایربگ، ترمز ABS و سایر قطعات زیرمجموعه بوده اما تاکید سایپا بر داخلیسازی همین 8 درصد با توان و قابلیت زنجیره تامین خودروسازان و شرکتهای دانشبنیان است.
انتهای پیام