کد خبر: ۱۴۲۴۷۹
۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴

تحلیلی از علت اصلی رشد ادامه دار شاخص و اثر تجدید ارزیابی بر روند معاملات
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تحلیلی از علت اصلی رشد ادامه دار شاخص و اثر تجدید ارزیابی بر روند معاملات

کارشناس بازار سرمایه تحلیلی از علت رشد پرشتاب شاخص بورس اینکه تا چه زمانی ادامه‌ خواهد داشت و اثر تجدید ارزیابی بر روند معاملات ارائه کرد و گفت: اکنون روند بازار به سمت ایجاد تعادل در حال پیشروی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولید هلالات به رشد امروز شاخص بورس اشاره کرد و به ایرنا گفت: فعالان بازار برای معاملات امروز چنین رشد پرشتابی را پیش‌بینی نکرده بودند. ورود نقدینگی چهار هزار میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها باعث تقویت بازار سرمایه شده که در طول دو ماه وارد و کمتر از یک هفته به سرعت از بازار خارج شد.

وی افزود: شاخص بورس تا کانال ۳۸۴ هزار واحد رشد کرد اما بعد از آن به دلیل اتفاقات غیرمنتظره سیاسی - نظامی وارد مرحله اصلاح شد. دو درصد شدن دامنه نوسان در دو روز زمینه ایجاد هیجان و صف‌های خرید طولانی را در بازار فراهم کرد و باعث شد حقیقی‌ها دیگر نتوانند پولی که به دلیل مسایل سیاسی از بازار خارج کردند دوباره وارد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از ابتدای هفته تا امروز ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها وارد بازار سرمایه شد، گفت: آن طور که انتظار می‌رفت حقوقی‌ها در وضعیت کنونی فروشنده نیستند، عرضه کم از سوی حقوقی‌ها باعث شد تقاضا برای خرید از طریق حقیقی‌ها در چند روز پخش و زمینه رشد بازار سرمایه و صعود پرشتاب شاخص بورس فراهم شود.

هلالات درخصوص پیش‌بینی از ادامه رشد بازار گفت: در خصوص ادامه روند بازار، نظر خاصی نمی‌توان ارائه داد اما این موضوع بین معاملات قابل مشاهده است که استرس‌های موجود بین سهامداران از بازار برداشته شده است.به نظر نمی‌رسد بازار بار دیگر شاهد اصلاح‌های شدید در شاخص بورس باشد. اگر قرار باشد چنین اتفاقی در بازار رخ دهد در یک فضای کاملا منطقی انجام می‌شود و دیگر شاهد نگرانی‌های قبل در بازار نخواهیم بود. طبیعت هر بازاری در زمان رشد ایجاد اصلاح است اما چون لیدر اصلی ورود نقدینگی های جدید است بنابراین نمی‌توان گفت اصلاح چه زمانی رخ می دهد اما در اینکه بطور حتم اصلاحی انجام خواهد شد شکی وجود ندارد.

وی به تاثیر تجدید ارزیابی بر دارایی‌ها بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این موضوع مساله مهمی است که در دستور کار قرار گرفته زیرا ضمن منطقی‌تر کردن قیمت سهام، سهامدران بهتر می‌توانند اقدام به خرید کنند. طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بیمه ای، بانکی و خودرویی به دنبال تجدید ارزیابی هستند که اثر روانی بر بازار می‌گذارد و به عنوان عوامل اصلی رشد بازار محسوب می‌شود.

هلالات افزود: در کنار صنایعی که به دنبال تجدید ارزیابی هستند صنایع صادرات محور هم از خریداران قوی برخوردارند و نقدینگی در کل صنایع بازار تقسیم شده است. با توجه به روند بازار نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در این خصوص که بازار تا چه زمانی رشد می‌کند و بعد دچار اصلاح شود را اعلام کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ