کد خبر: ۱۴۲۴۹۱
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴

سقوط هواپیمای اوکراینی در تاریخ ایران بی نظیر بود / درخواست دادگاه ویژه و چند قول
رییس جمهور :

سقوط هواپیمای اوکراینی در تاریخ ایران بی نظیر بود / درخواست دادگاه ویژه و چند قول

رییس جمهور با اعلام اینکه سقوط هواپیمای اوکراینی حادثه ای بی نظیر در در تاریخ ایران است خواهان تشکیل ویژه با قاضی عالی‌رتبه شد و چند قول به مردم داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی با تسلیت مجدد به شهادت سردار قاسم سلیمانی ، حدود 60 نفر در کرمان و غم سهمگین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و فوت 147 ایرانی اعلام کرد: پرونده هواپیمای اوکراینی، عادی و معمولی نیست و قوه قضاییه برای رسیدگی باید دادگاهی ویژه با قاضی عالی رتبه و و ده ها کارشناس تشکیل دهد. چون تمام دنیا به این دادگاه نگاه خواهند کرد.

مسوولان مرتبط در این پرونده باید همه فرایند را از صبح چهارشنبه تا جلسه شورای عالی امنیت ملی برای مردم توضیح دهند.

از لحظه ای که احتمال دادم سقوط هواپیمای اوکراینی طبیعی و عادی نباشد، تلاش فراوانی کردم دوره بررسی و تحقیق کوتاه شود تا دقیقا بدانیم این هواپیما چگونه سقوط کرده است. از طرف نیروهای مسلح که تنها مسیر برای یافتن حقیقت در این بخش بود، همکاری های خوبی انجام گرفت و بلافاصله بعد از آنکه مشخص شد خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انجام گرفته در همان لحظه به مسوولین امر اعلام کردم بلافاصله به مردم اطلاع دهند.

این حادثه بسیار تلخی بود و تحمل آن برای مردم بسیار سنگین است .چرا که حتی اگر این هواپیما به علت نقص فنی هم سقوط کرده بود باز هم بسیار غم بار بود اما بعد از اینکه مشخص شد خطا و اشتباه انسانی منجر به این فاجعه شده، غم مردم را چندین برابر کرد.

قول می دهم ...

همانطور که با رهبران و مسوولین کشورها تلفنی صحبت کردم قول می دهم دولت با همه توان و امکانات ، پیگیر این مساله باشد. همچنین به همه اعضای دولت توصیه می کنم در کنار این خانواده ها برای رفع مشکلات باشند .

به عنوان یک پدر احساس می کنم غم از دست دادن جوان نخبه تحصیل کرده سطح بالا که سرمایه برای ایران و ملت بوده تا چه حد سخت و مشکل است. اینکه نیروهای مسلح با صراحت لهجه ، خطا را اعلام و از مردم عذرخواهی کردند گام اول خوبی بوده که برداشته شده و همه گام های بعدی باید برداشته شود.

آشنایی اندک با پدافند هوایی و نقش آمریکا

به دلیل کم و بیش آشنایی که با مسئله پدافند هوایی عرض می کنم در این داستان نمی تواند فقط یک فرد مقصر باشد . نه اینکه تنها یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر است . دیگرانی هم هستند و می خواهم این مساله با صداقت برای مردم بیان شود.

مردم می دانند این حادثه از روی اشتباه و سهو بوده اما چه کسانی دخیل بودند و چه شرایطی پیش آمد که این خطا انجام گرفت؟ این درست است که در این ایام ریشه همه غم ها به آمریکا برمی گردد. آمریکا بود که جو را ملتهب و شرایط را غیرعادی و تهدید کرد . همه درست اما دلیل نمی شود که در این حادثه به تمام ریشه های مسئله نپردازیم.

سئوال دیگر مردم و اعلام نتایج

سوال دیگری که برای مردم مطرح است این است که آیا از زمان روشن شدن این حادثه تا اعلام، زمان طولانی بود؟ یعنی یک یا دو روز طول کشید یا فقط چند ساعت بود؟ این را هم از مسوولین می خواهم تمام فرایند را از صبح چهارشنبه که حادثه پیش آمد تا  جمعه شب که به جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی رسید، توضیح دهند.

مردم در این غم سهیم و شریکند اما می خواهند بفهمند آیا مسوولان طبق قاعده و در چارچوب اصول اخلاقی به درستی رفتار کردند یا خیر؟

به عنوان نماینده ملت ایران و رئیس جمهور این مسئله را دنبال خواهم کرد و در مراحل بعدی به هر نتیجه ای برسیم خبر خواهم داد.

درخواست معرفی مقصر و بازنگری در آیین نامه ها

حادثه کوچکی نیست بلکه مسئله امنیت فضای ایران است. تنها بحث ۱۷۶ نفر نیست. بی تردید آنها که از دست رفتند بسیار عزیز بودند اما امنیت فضای ایران برای ملت و دنیا بسیار اهمیت دارد. برای مردم بسیار مهم است که هر آنکس در هر حد در این حادثه مقصر یا قاصر بوده، معرفی شود. هر کسی که باید مجازات شود به مجازات برسد. دولت در قبال مردم و اتباع کشورهای دیگر مسوول است و به همه وظایف حقوقی و قانونی عمل خواهد کرد.

اما از همه اینها مهمتر این است که مردم باید مطمئن شوند این حادثه تکرار نمی شود. مهمترین مسئله برای مردم ، افکار عمومی جهان، هوانوردی و امنیت آسمان ایران این است که این حادثه غیرقابل تکرار باشد و این به بازنگری در آیین نامه ها، شیوه نامه ها، دستورالعمل ها و مقررات نیاز دارد.

حادثه ای که در تاریخ ایران بی نظیر بود

همه مسئولیت داریم یک بار دیگر تمام این مقررات را بازنگری کنیم تا دریابیم چرا و به چه دلیل، کدام ضعف و در کدام مقررات بوده و در اجرا کجا ضعف بوده که این حادثه بسیار غم انگیز اتفاق افتاده است. حادثه ای که در تاریخ ایران بی نظیر بوده و هیچ وقت نبوده یک مسوول و افسر پدافندی نسبت به هواپیمای مسافربری آن هم در پایتخت و مرکز ایران و کنار فرودگاه بین المللی، چنین خطایی را مرتکب شده باشد.

بنابراین ضمن همدردی با همه خانواده ها که این مصیبت بزرگ به آنها رسیده، اعلام می کنم این راه و مسیر را تا کشف همه جوانب امر تا مجازات آنهایی که دخیل بودند و در نهایت اطمینان بخشی به مردم که چنین حادثه ای تکرار نخواهد شد، ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ