کد خبر: ۱۴۳۲۲
۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۵/۷

دو آمار متفاوت از تسهیلات بانکی تولید/45 کارخانه سیمان در دست ساخت

دو آمار متفاوت از تسهیلات بانکی تولید/45 کارخانه سیمان در دست ساخت

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی از اختصاص۱۹۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به تولید در سال گذشته خبر داده اما عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک گفت:تسهیلات بانک‌ها به صنایع کوچک به ۶۰۰ میلیارد تومان هم نرسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از تسنیم عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه نظام بانکی، پارسال 320 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد افزود: با توجه به رشد نقدینگی 18 درصد، پیش بینی می شود این میزان تا پایان امسال به 380 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. از مجموع تسهیلات اعطا شده پارسال 60 درصد به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص یافت.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کردستان افزود: مقرر شد بانک های کشور هزار میلیارد تومان برای اشتغال زایی و رفع محرومیت این استان اختصاص دهند. سهم آورده را برای واحدهای تولیدی در کردستان به 20 درصد کاهش دادیم و 80 درصد منابع مالی طرح ها را بانک ها تأمین مالی می کنند.
 
همتی با بیان اینکه 90 درصد تأمین مالی بخش های مختلف کشور به عهده بانک ها است افزود: تنها بنگاه های کوچک اقتصادی نیستند که متقاضی دریافت تسهیلات هستند و بانک ها نمی توانند همه تسهیلات موجود را به آنها بدهند.در حالی که کشور نیاز به رشد 8 درصدی دارد بانک ها باید به دیگر بخش ها هم توجه کنند.
 
عضو شورای هماهنگی بانک های دولتی با بیان اینکه راهبرد توسعه اقتصاد کشور همچنان بر پایه صنایع بزرگ است افزود: در شرایط تحریم و کمبود منابع مالی همه فشارها به سیستم بانکی وارد می شود.
 
همتی با اشاره به اینکه 45 کارخانه سیمان در کشور در دست ساخت است گفت: این در حالی است که نمایندگان برخی حوزه های انتخابیه در مجلس شورای اسلامی همچنان به ایجاد واحدهای جدید تولید سیمان در استانهای شان اصرار دارند. درحالی که نظام بانکی کشور نمی تواند منابع جدیدی را برای این واحدها اختصاص دهد.
 
وی،توجه به صنایع کوچک برای رشد اقتصادی ، ایجاد اشتغال و بالا بردن درآمد مردم را در مناطق مختلف کشور سیاستی درست دانست و خاطر نشان کرد: با وجود درستی این سیاست منابع مالی بانک ها پاسخگوی توجه ویژه به این بخش نیست.
 
عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران هم گفت: از مجموع تسهیلات اعطایی بانک ها در سال گذشته کمتر از 10 درصد به بنگاه های کوچک اختصاص یافت.
 
غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه پارسال 15 هزار و 500 واحد صنعتی کوچکِ فعال برای دریافت 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 25 مؤسسه مالی و بانک معرفی شدند افزود: تاکنون کمتر از 5 درصد این تسهیلات به آنها پرداخت شده است. بانک ها به بنگاه های بزرگ اهمیت می دهند و در آنجا سرمایه گذاری می کنند و توجهی به بنگاه های کوچک ندارند.
 
وی افزود: متأسفانه شرایط دریافت تسهیلات برای بنگاه های بزرگ و کوچک صنعتی در کشور یکسان است و این مسئله برای بنگاه های کوچک دردسرساز شده است.
سلیمانی با اشاره به وجود 81 هزار واحد صنعتی کوچک در کشور گفت: از این تعداد 15 هزار و 500 واحد صنعتی کوچکِ فعال به بانک ها معرفی شدند و توقع این است که نظام بانکی به آنها کمک کند.صنایع کوچک مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است که با سرمایه مردم ایجاد شده اند و باید مورد توجه قرار گیرند.
 
انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ