کد خبر: ۱۴۳۲۶
۱۱:۲ - ۱۳۹۴/۵/۷

نقره داغ ملی پالایش و پخش، یک پالایشگاه را به زیان سنگین ۲۳۰ تومانی نشاند
بورس پرس خبر می دهد:

نقره داغ ملی پالایش و پخش، یک پالایشگاه را به زیان سنگین ۲۳۰ تومانی نشاند

یک پالایشگاه به دلیل محاسبه شرکت ملی پالایش و پخش در قیمت خوراک با نرخ های قبلی،سود 19 تومانی هرسهم سال مالی گذشته را به زیان 230 تومانی تغییر داد و آماده واکنش سهامداران درمجمع پیش رو شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در حالی مجمع سالانه پالایشگاه لاوان به دلیل آماده نبودن صورت های مالی 93 به تنفس کشیده و به  سه شنبه آینده  13 مرداد موکول شده که با انتشار صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی گذشته ، مشخص شده شرکت ملی پالایش و پخش که نقش مهمی در فعالیت پالایشگاه ها دارد، نقره داغ جدیدی را به این پالایشگاه زده تا این شرکت به جای سود با زیان سنگین 44.2 میلیارد تومانی پرونده سال گذشته را ببندد.

براساس این گزارش، طبق صورت های مالی حسابرسی، سود 193 ریالی هر سهم "شاوان" برای سال مالی اسفند 93 به زیان 2 هزار و 303 ریالی تغییر کرده که رویدادی غیر قابل پیش بینی و همراه تعجب و حیرت است.

درحالی این شرکت 114 میلیارد تومانی در آخرین عملکرد سال 93 و بدون لحاظ کردن سهم صندوق توسعه ،سود هر سهم سال مالی گذشته را 193 ریال پیش بینی کرده بود که بررسی های بورس پرس نشان می دهند این اتفاق ناشی از بهای تمام شده فروش بیش از 4.4 هزار میلیارد تومانی و به دلیل افزایش بهای تمام شده فرآورده ای فروخته شده نسبت به فروش است.

به عبارتی دیگر کاهش نرخ فروش فرآورده ها یعنی کاهش نرخ فوب و فاصله زمانی مصرف نفت خام و اعلام فروش توسط پالایش و پخش و افزایش مقدار موجودی فرآورده ها با قیمت نفت خام بالاتر به دلیل عدم حمل به موقع توسط پالایش و پخش، موجب اعلام زیان سنگین پالایشگاه لاوان در صورت های مالی 93 شده است.

طبق بند 5-1 سازمان حسابرسی" در سال مالی مورد گزارش بهای خرید نفت خام و فروش فرآورده های نفتی (چهار فرآورده اصلی) و همچنین مبلغ 8.44 میلیارد ریال هزینه خدمات ستادی براساس اعلامیه‌های دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در حسابها منظور گردیده است. ضمنا  کاهش بهای فروش فرآورده‌های نفتی نسبت به زمان خرید نفت‌خام مصرفی، منجر به مبلغ 1.982 میلیارد ریال زیان ناخالص شده است (یادداشت توضیحی 5-19 صورتهای مالی)."

این درحالی است که اگر سهم صندوق توسعه ملی هم محاسبه می شد ، زیان پالایشگاه لاوان درسال گذشته با ارقامی عجیب تر همراه می شود. چرا که بند 5-3 گزارش حسابرس"بموجب مفاد ماده 11 آیین نامه اجرایی تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 کل کشور مبلغی تحت عنوان سهم صندوق توسعه ملی (موضوع بند ح ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه) توسط شرکت ملی پالایش و پخش اعلام و در حسابها منعکس نگردیده، ضمنا مبلغ 7/104ر3 میلیارد ریال ثبت شده از این بابت در حسابها در سال 1392، به دلیل یکسانی شرایط سالهای 1392 و 1393، تعدیل اقلام مقایسه‌ای ارائه مجدد شده است."

به عبارتی دیگر به دلیل عدم تغییر شرایط سالهای 92 و 93 مبلغ 310 میلیارد تومان سهم صندوق توسعه ملی برگشت و درآمدهای عملیاتی سال قبل تجدید ارائه شده است. سهم صندوق توسعه ملی در سال 90 معادل 20 درصد از منابع حاصل از صادرات نفت خام و فرآورده ای نفتی با 3 درصد افزایش سالانه است. سال 93 هم با توجه به تبصره2 قانون بودجه 29 درصد است.

با این همه در شرایطی مسئولان سازمان بورس درحال انجام بررسی ها و پیگیری های لازم هستند که پالایشگاه لاوان هفته آینده رو در روی سهامداران قرار می گیرند و معلوم نیست پالایشگاه های دیگر با چه وضعیتی در صورت های مالی سال گذشته مواجه خواهند شد؟

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» کیان | ساعت ۱۶:۴ - ۱۳۹۴/۵/۷
8
10
پاسخ
سهامدارن باید قبول کنند گروه پالایشی شرایط خوبی ندارد ورود به این گروه اشتباه هست باید زمان بگذرد . با هیاهو و جنجال هم قیمت بالا نمی ره
» mohamad | ساعت ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۵/۷
15
0
پاسخ
گروه پالایش مشکلی ندارد این نفراتش هستند که مشکل دارند
» ناشناس | ساعت ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۵/۷
5
1
پاسخ
یعنی چی مردم به خاک سیاه میشونید آخه این چجور اشتباهیه واقعا اعتماد ازبین بردین با این کارا
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ