کد خبر: ۱۴۳۵۳۰
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵

تحلیل استاد دانشگاه از زمان احتمالی دیدار روحانی و ترامپ، توافق و اعطای امتیازات

تحلیل استاد دانشگاه از زمان احتمالی دیدار روحانی و ترامپ، توافق و اعطای امتیازات

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران تحلیلی از تبعات نارضایتی‌های داخلی بر مذاکره و توافق با آمریکا، زمان احتمالی دیدار و امتیاز ایران در برابر لغو تحریم‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ناصر هادیان با ارائه تحلیلی از تبعات سیاسی نارضایتی سرنگونی هواپیمای مسافربری در درگیری نظامی با آمریکا به یورونیوز گفت: تبعات ان هر چه باشد، وقوع انقلاب در ایران نیست. عمده ناراحتی مردم نه از اصل حادثه بلکه از مدیریت اطلاع‌رسانی درباره حادثه است. تعداد این معترضان خیلی اندک است. دو سه هفته دیگر نه از فضای مربوط به ترور سردار سلیمانی خبری خواهد بود نه از فضای مرتبط با سقوط این هواپیما.

وی افزود: آن وقت شاهد افزایش میانجی‌گری‌ها بین ایران و آمریکا خواهیم بود. چون جنگ ایران و آمریکا ممکن است کل منطقه را درگیر جنگ کند. از دو سه هفته دیگر که میانجی‌گری‌ها آغاز ‌شود، ایران و آمریکا بر اساس منافع به مذاکره روی خوش نشان خواهند داد. توافق با ایران در انتخابات به کار ترامپ می‌آید و می‌تواند بگوید ابوبکر بغدادی و قاسم سلیمانی را کشته و با ایران هم به توافق رسیده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: توافق با آمریکا برای دولت ایران از این حیث مفید است که موجب بهبود وضعیت اقتصادی و جذب دوباره طبقات فرودست می‌شود. چون دولت ایران به این نتیجه رسیده که طبقه متوسط را به دلایل غیر اقتصادی نمی‌تواند جذب کند ولی در صورت بهبود وضع اقتصادی، می‌تواند از نارضایتی طبقات فرودست بکاهد.

هادیان درخصوص اینکه آیا هسته مرکزی قدرت در ایران برای رهایی از نارضایتی‌های داخلی به سمت مذاکره و توافق با آمریکا خواهد رفت؟ گفت: اعتراضات کنونی را از این حیث چندان مهم نمی‌دانم اما اعتراضات آبان ماه و مجموع فشارهای موجود، دولت ایران را به سمت مذاکره با آمریکا سوق خواهد داد. این اتفاق به زودی رقم خواهد خورد. زودتر از دو سه هفته دیگر میانجی‌گران می‌آیند.

وی گفت: ایران و آمریکا ابتدا بر سر چهار بند پیشنهادی ماکرون به توافق می‌رسند و بعد روحانی و ترامپ با یکدیگر دیدار می‌کنند. ایران و آمریکا قبلا هم بر سر چهار بند پیشنهادی ماکرون به توافق رسیده بودند ولی توافق آنها عملی نشد چون ایران خواستار لغو کلیه تحریم‌ها بود و آمریکا با این خواست موافقت نکرد.

این استاد دانشگاه گفت: این بحث این بار هم مطرح خواهد شد ولی یک راه حل مساله این است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را لغو کند و ایران متقابلا اقداماتی انجام دهد تا آمریکا سایر تحریم‌ها را هم لغو کند. راه حل‌های دیگری هم مورد بحث و بررسی بوده که باید دید نهایتا طرفین بر سر کدام راه به توافق می‌رسند.

هادیان درخصوص اینکه امتیاز ایران به آمریکا در برابر لغو تحریم‌ها چه خواهد بود؟ گفت: نفس دیدار ترامپ با رئیس جمهور ایران، برگ برنده‌ای برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود. علاوه بر این ممکن است بند غروب برجام پنج سال دیگر تمدید شود. امکان بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران، امتیاز دیگری است که ممکن است نصیب آمریکایی‌ها شود. باید دید مذاکرات چقدر عمق پیدا می‌کند. ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری احتمالا به کسب امتیازات سطحی هم رضایت می‌دهد و گرفتن امتیازات عمیق و اساسی را به بعد موکول می‌کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ