کد خبر: ۱۴۳۵۵۵
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷

هشدار وزیر خارجه روسیه به اروپا و ادعای پرواز ۶ جنگنده آمریکایی در مجاورت مرز ایران

هشدار وزیر خارجه روسیه به اروپا و ادعای پرواز ۶ جنگنده آمریکایی در مجاورت مرز ایران

وزیر خارجه روسیه با هشدار به تلاش اروپا برای مقصر جلوه دادن ایران در شرایط فعلی برجام گفت: پیش از سقوط هواپیمای اوکراینی دست کم ۶ جنگنده آمریکایی در مجاورت مرزهای ایران در پرواز بودند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در نشست خبری سالانه گفت: جهان در مقابل خواسته‌های آمریکا سر خم کرده و با ایران تبادل تجاری انجام نمی‌دهد. این اوضاع که وارد پیچ خطرناکی شده بسیار نگران‌کننده است. سه کشور از طرف‌های اروپایی برجام نامه‌ای به مقام عالی‌رتبه اتحادیه اروپا ارسال کرده و گفته‌اند می‌خواهند ساز و کار حل‌ و فصل اختلافات که بخشی از توافق برجام است را فعال کنند.

وی افزود: این سه کشور توسط آمریکا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا دست به چنین اقدامی بزنند. تلاش برای فعال شدن ساز و کار حل‌ و فصل اختلافات نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا قصد دارد تقصیرات را به گردن ایران بیندازد. اوضاع فعلی برجام غیر قابل قبول است. زمانی که ایران می‌گوید عمل به تعهدات داوطلبانه را تعلیق می‌کند، روسیه باور دارد چنین کاری کمکی نخواهد کرد و به آمریکا بهانه می‌دهد تا اوضاع را بدتر کند. با این حال دلایل اینکه چرا ایران مجبور به انجام این اقدامات شده را درک می‌کنیم.

این مقام مسئول درباره بروز سانحه هوایی برای یکی از هواپیماهای خطوط هوایی اوکراین در ایران گفت: اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد دست کم ۶ جنگنده اف-۳۵ آمریکایی درست در نزدیکی مرزهای ایران در پرواز بودند اما این اطلاعات باید مورد تأیید نهایی قرار گیرند. روسیه از ایران می‌خواهد در گفت‌ و گو های افغانستان سهم داشته باشد. مذاکرات مسکو و واشنگتن ادامه دارد گرچه نتایج چندانی از آن حاصل نشده است.

لاوروف با هشدار به آمریکا درخصوص استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکایی در ژاپن گفت: آتش‌بارهای موشکی ضد بالستیک که در ژاپن مستقر شده‌ و از آمریکا خریداری شده‌اند از همان نوعی هستند که توسط آمریکا و نه فقط برای آزمایش موشک‌های ضد بالستیک بلکه برای آزمایش موشک‌های کروز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این نوع تسلیحات در معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد که توسط آمریکا لغو شد ممنوع شده‌اند. این‌ها موشک‌هایی تهاجمی هستند که در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر شده‌اند.

وی درخصوص منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی گفت: می‌بینید که در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی چه اتفاقی می‌افتد و بارها آن را تکرار کرده‌ام. آمریکایی‌ها بطور غیر قانونی به دبیرخانه فنی این اختیار را داده‌اند که مقصر نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را مشخص کنند. آن‌ها اکنون در تلاش هستند همین رویکرد را درباره کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی نیز اعمال کنند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ