کد خبر: ۱۴۳۵۸۰
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸

پیشهاد ۲۴ اقتصاددان به روحانی با ارائه ۱۰ راهکار برای نجات اقتصاد ایران

پیشهاد ۲۴ اقتصاددان به روحانی با ارائه ۱۰ راهکار برای نجات اقتصاد ایران

۲۴ اقتصاددان در نامه ای به رئیس‌جمهور با توجه به درخواست وی از پیشنهاد ۱۰ راهکار کم هزینه و موثر در کوتاه مدت بدون تکیه بر خارج جهت نجات اقتصاد ایران از بن بست فعلی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، ‌24 اقتصاددان در نامه ای به رئیس‌جمهور اعلام کردند: در بانک مرکزی فرمودید بلد نیستید با تکیه بر داخل و بدون کمک خارجی مشکلات اقتصاد ایران را حل کنید. کثیری از کارآفرینان و کارشناسان تاکید دارند مشکلات اصلی اقتصاد بیشتر ناشی از سوء مدیریت و تحریم داخلی است نه خارجی.

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگران اقتصاد ایران در پاسخ به فراخوان ضمنی شما با حسن نیت و حسب وظیفه ملی، 10 راهکار کم هزینه و موثر در کوتاه مدت را که بدون تکیه بر خارج، می تواند اقتصاد ایران از بن بست فعلی نجات دهد تقدیم می کنیم:

1. صدور مجوزهای کسب وکار را سهل و انحصار دسترسی به شغل را حذف کنید.

2. همه سفارتخانه های ایران را مامور کنید با تمام توان به کمک صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی بشتابند.

3. بانک ها را از خرید و نگهداری املاک و رقابت با یکدیگر برای بالابردن نرخ سود سپرده منع کنید.

4. بازار سرمایه را مامور کنید با استفاده از ابزارهای جدید مالی و تسهیل انتشار اوراق، نقدینگی موجود را بسوی تولید هدایت کند.

5. به سازمان تامین اجتماعی دستور دهید بجای فشار غیرقانونی بر واحدهای تولیدی برای تامین مخارج، هزینه های زاید را مهار کند و جلوی هدر رفتن منابع را بگیرد.

6. به بانک مرکزی دستور دهید با روش های نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمان های پولی دوجانبه با شرکای اصلی تجاری و... تحریم های بانکی را کم اثر کند.

7. وزارت کشور را مامور کنید با اجرای ماده 16 قانون بهبود محیط کسب وکار برای تولیدکنندگان کوچک ایرانی بازار و امکان فروش فراهم کند.

8. در تصمیم سه ماه پیش درباره بنزین بازنگری و دستور فرمایید سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هر کارت ملی تخصیص یابد و نرخ بنزین خارج از سهمیه از سازوکار عرضه و تقاضای سهمیه ها بدست آید.

9. با شناسنامه دار کردن همه تراکنش های بانکی و تلفیق بانک های اطلاعاتی موجود از حدود 100 هزار میلیارد تومان فرارمالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسر بودجه موجود را جبران کنید. فردی را هم که 7سال پیش به شما تلقین کرد نباید در حساب های شهروندان سرک کشید برای همیشه از خود برانید.

10. با تصویب و اجرا قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز بیرون کنید تا سرمایه های مردم به جای سوداگری های ضد تولیدی به سوی تولید هدایت شوند.

خواهش می کنیم به دستگاه های اجرایی دستور فرمایید بدون فوت وقت این سیاست ها را اجراکنند تا با رونق ایجادشده در اثر آن هم فشار اقتصادی بر اقشار کم درآمد کاهش پیداکند و هم برای کثیری از جویندگان کار، شغل مناسب ایجاد شود. توسعه روابط سیاسی با همه دولت هایی که بطور متقابل به ایران احترام می گذارند هم به نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور کار دولت باشد.

امضا کنندگان این نامه شامل روح الله ایزدخواه، میثم پیله فروش، احمد تقوایی، محمد شیریجیان، میثم لطیفی، محسن مهدیان و حسین رضوی پور پژوهشگر اقتصاد ایران، مجتبی توانگر و مالک شریعتی پژوهشگر اقتصاد انرژی، محمد جلیلی پژوهشگر اقتصاد مالی و اعتبارسنجی، پیمان حدادی پژوهشگر مالی، محمدرضا حسینی پژوهشگر اقتصاد و حقوق، احسان خاندوزی ، مجتبی رضاخواه ، محمدجواد رضایی ، مصطفی زمانیان عضو هیات علمی دانشگاه، محسن زنگنه، محمدهادی سبحانیان، مهدی موحدی، مهدی طغیانی و ناصر یارمحمدیان از اعضای هیات علمی دانشگاه، امیر سیاح پژوهشگر محیط کسب وکار، ارسلان ظاهری پژوهشگر دکتری اقتصاد پولی، صمد عزیزنژاد عضو هیات علمی و پژوهشگر اقتصادی هستند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ