کد خبر: ۱۴۳۵۸۵
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸

تحلیل مدیرعامل بانک صادرات از اثر عملیات بازار باز بانکی بر کنترل نقدینگی

تحلیل مدیرعامل بانک صادرات از اثر عملیات بازار باز بانکی بر کنترل نقدینگی

مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به اثر کنترل نقدینگی با اجرای عملیات بازار باز بانکی گفت: اگر اوراق قابل انتشار گردش بالایی داشته باشد می تواند آثار قابل توجهی بر بازار بگذارد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حجت‌الله صیدی درباره اثر کنترل نقدینگی با اجرای عملیات بازار باز بانکی به ایلنا گفت: مهم‌ترین عاملی که در عملیات بازار باز هدف تلقی می‌شود، نرخ سود بانکی است و چون مهم‌ترین ابزار مورد استفاده در این عملیات اوراق مالی دولتی است، طبیعی است که بخشی از نقدینگی به سمت این اوراق می‌رود بنابراین در کنترل نقدینگی هم موثر خواهد بود.

وی افزود: عملیات بازار باز در بازار مالی رونقی نسبی ایجاد می‌کند و در بازار پول ثبات بیش‌تری را به همراه خواهد داشت. این آثار را در کوتاه‌ و بلندمدت می‌توان شاهد بود. هر چند در کوتاه مدت بیش‌تر شاهد تعیین منصفانه‌ترین نرخ مورد نظر خواهیم بود و اثر آن در بلند مدت رسیدن بازار به تعادل است.از منظری دیگر می‌توان گفت چون عملیات بازار باز ابزار قدرتمند‌تری در دست بانک مرکزی است، دست سیاست‌گذار برای مدیریت بازار پول و نقدینگی بازتر و قوی‌تر می‌شود البته همه گزینه ها بستگی به کیفیت عملیات در دنیای واقع دارد.

صیدی در پاسخ به سوال عده‌ای بر این باورند تناسبی بین میزان اوراق قابل انتشار (80 هزار میلیارد تومان طبق لایحه بودجه سال 99) و نقدینگی 2 هزار هزار میلیارد تومانی وجود ندارد که بتواند از طریق عملیات بازار باز هم در کنترل این نقدنگی موثر عمل کرد، گفت: عملیات بازار باز باید از یک جایی و با یک ظرفیتی شروع شود. الان نمی‌توان گفت رقم مورد اشاره کم، زیاد یا کافی است. ضمن اینکه اگر اوراق گردش بالایی داشته باشد، آثار قابل توجهی را می‌تواند بر بازار بگذارد .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ