کد خبر: ۱۴۳۵۹۸
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸

برنامه راه اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس کالا
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

برنامه راه اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس کالا

معاون وزیر جهاد کشاورزی از برنامه راه اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس کالا جهت پایان دادن به بسیاری از مشکلات بازاری و سرمایه گذاری در این حوزه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین شیرزاد در همایش توسعه بخش کشاورزی با اشاره به مشکلات حوزه بازار بخش کشاورزی گفت: دراین حوزه با چندین رویداد از جمله عمق کم بازارها، رفتارهای هیجانی و صوری، رقابت مخرب تجار، کشف نشدن منصفانه قیمت ها، نبود نظام تضمینی و تامین مالی، ریسک های بزرگ و نبود ابزار پوشش ریسک و سیستم های نوین و غیره مواجه هستیم که خوشبختانه کار بزرگی با بورس کالا آغاز شده تا زیر چتر بورس به بسیاری از مشکلات فعلی پایان دهیم.

وی با اشاره به لزوم راه اندازی صندوق های کالایی کشاورزی گفت: صندوق های کالایی از بهترین نوع صندوق ها هستند و اگر بانک کشاورزی و اتحادیه های استانی و ملی و فعالان بزرگ بازارها به تاسیس و بنیانگذاری صندوق های کالایی رغبت نشان دهند، بسیاری از نگرانی های امروزی در حوزه محصولات مازاد کشاورزی برطرف می شود. همچنین با بهره گیری از این صندوق ها می توان به تامین مالی حوزه و ورود سرمایه ها به بخش کشاورزی کمک کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: تجارب ورود کالاهای کشاورزی به بورس کالا تاکنون بسیار ارزنده و موفق بود به طوری که بسیاری از محصولاتی که قابل باور نبودند مانند زعفران، خرمای صنعتی استعمران، شیر خشک، رب گوجه فرنگی را وارد بورس کردیم که تا به امروز نتایجی همچون شفافیت و کشف عادلانه قیمت، شفافیت فعالان بازار و کاهش هزینه های مبادلاتی را در پی داشته است. کلیه مبادلات حساب گرانه در عرصه تعاونی های روستایی قرار است در چارچوب ترتیبات نهادی بازار مدرن شکل بگیرد که این بازار مدرن، استفاده از بورس کالا و فضاهای استارت آپی است.

شیرزاد گفت: به سیستم های نوین واسطه گری و به معامله گرهای حرفه ای نیاز داریم ولی شیوه درست آن زیر چتر بورس شکل می گیرد و باید همه کمک کنیم عرضه کالاها در ساز و کارهای بورسی انجام شود. در حوزه برندینگ یا نشان های تجاری اگر چه در برخی محصولات مثل زعفران و پسته همچنان ضعف داریم اما بسته بندی ها در زعفران از بهترین نوع است و تجار زعفران بهترین سرمایه گذاری را در این خصوص انجام داده اند. اما باید با استمرار و حمایت دولت و مشوق های صادراتی بتوانیم کمک کنیم نشان های تجاری پا بگیرد. همچنین دولت باید کمک کند ملحقات برخی محصولات مثل زعفران از حالت خام خارج شود و با ترکیبات جدید در حوزه برخی گیاهان دارویی روبرو شویم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ