کد خبر: ۱۴۳۶۰۶
۰:۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹

تحلیل تکنیکال شاخص در دو سناریو و چند محدوده مهم + وضعیت شش صنعت
کارشناس بازار سرمایه به بورس پرس اعلام کرد:

تحلیل تکنیکال شاخص در دو سناریو و چند محدوده مهم + وضعیت شش صنعت

کارشناس بازار سرمایه با تحلیل تکنیکال شاخص در دو سناریو و اعلام چند محدوده مهم این متغیر ، وضعیت شش صنعت بزرگ را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مینا یوسفی درباره رکورد شکنی دیروز شاخص که برای اولین بار قادر به عبور از خط مقاومت 400 هزار تایی و سپس ثبت رقم بی سابقه 409 هزار و 962 واحدی شده به بورس پرس اعلام کرد: در گام تحلیل قبلی شاخص اشاره شده بود که روند این متغیر برای سه ماه باقی مانده  سال صعودی پیش بینی می شود و اگر اتفاق خاص سیاسی رخ ندهد انتظار می رود در میان مدت به رشد ادامه دهد و همچنان بازارسرمایه با توجه به متغیرهای بنیادی و توجه ویژه دولت در یک سال آینده هم از بازار های موازی جلوتر خواهد بود.

دو سناریو برای شاخص و محدوده های مهم

با این اوصاف برای شاخص می توان دو سناریو در نظر داشت. در حالت اول و به احتمال 70 درصد  ، شاخص می تواند با عبور از 427  و سپس 467 هزار واحد در میان مدت جایی حوالی 505-555 سقف زده و شاهد اصلاح میان مدت بازار در قالب موج 4 بعد از تکمیل موج 3 صعودی و شارپ باشیم.

در حالت دوم هم و به احتمال ضعیف 30 درصد باید حوالی 430 ، استراحتی شروع شود که شاید با رویدادی غیرمنتظره می تواند این مهم اتفاق بیفتد. ضمنا از این به بعد، شاخص کمی محتاط تر پیش می رود و حمایت معتبر حدود 378 واحدی را داراست. در این میان ، ارزش معاملات خرد 4 هزار و 823 تومانی ، بالاترین رقم در 3 هفته اخیر بود که می تواند موجب تقویت سناریوی اول شود.

نمودار اکثر سهام هم محدوده مقاومت مهمی دارد که با چند متغیر و با کمی جابه جایی و دست به دست شدن بازار ، بالاخره شکسته خواهد شد و شاهد رشد قیمت سهم ها خواهیم بود. به نظر اصلاح ها همچنان از جنس ریز موج است و بیشتر زمان می خرد تا کاهش قیمت قابل توجهی رخ دهد.

محدوده های مهم شاخص در صورت شکست این مقاومت 426 - 467 و 505 هزار واحد بوده که پله پله باید عرضه و تقاضا در این نقاط مورد توجه باشد.

نکته غیر قابل انکار نیز ، ریسک سهام کوچک و متوسطی است که با انتظارات تورمی و هجوم نقدینگی چند برابر شده اند. لذا باز هم با وجود دید مثبت به بازار کمی دست به عصاتر و با دقت تر معاملات و ارزش معاملات رو رصد خواهیم کرد. به تازه واردان پیشنهاد می شود آرام آرام بخشی از سبد سهام را در سهام بزرگ و بنیادی سرمایه گذاری کنند یا به صندوق های برتر با نگاه میان مدت و بلند مدت نیم نگاهی داشته باشند تا ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند.

بررسی 6 صنعت بزرگ و مهم بورس

پتروشیمی : در این گروه ، انتظار رشد سودآوری در فصل پاییز وجود نداشت اما به دلیل عدم افزایش محسوس قیمت گاز مصرفی این واحدها پیش بینی می شود گزارش های این گروه نیز به رغم کاهش نرخ های جهانی در فصل پاییز بتواند انتظارات بازار را در این مقطع برآورده کند و گزارش فصل چهارم این گروه از رشد مناسبی برخوردار خواهد بود که همین مساله می تواند سبب افزایش قیمت سهام اکر نمادها تا انتهای سال باشد.

افزایش قیمت دلار نیمایی و قیمت های جهانی ( از جمله اوره تا 240 و متانول تا 253 دلار ) محصولات پتروشیمی می تواند نوید گزارش 12 ماهه مناسب را برای این گروه دهد.

بانک: بانک ها از جمله گروهی است که افق بلند مدت سرمایه گذاری در بسیاری از نمادهای مناسب تلقی می شود از جمله "وبملت، وپاسار، بخاور، وبصادر، وتجارت". چرا که این صنعت بعد از چند سال اصلاح ساختار در جهت بهبود حساب های ترازنامه ای برآمده که همین مسئله در کنار افزایش قابل توجه دارایی های ثابت می تواند نوید حرکت مناسبی را در سال 99 شکل دهد.

در این میان به گفته ظریف بانک پاسارگاد قرار است در هند شعبه ایی تاسیس کند که این موضوع می‌تواند نقش کاتالیزور را برای عبور از سد 270 تومانی ایفا کند.

سرمایه گذاری : با توجه به اینکه عمده سال مالی این شرکت ها انتهای آذر ماه است باید منتظر گزارش های 12 ماهه بود که به دلیل رونق بورس طی 6 ماه گذشته ، عمده این شرکت ها سودهای فروش مناسبی را در زیرمجموعه ها شناسایی کرده اند که نمود واقعی این عملکرد در گزارش های 12 ماهه مشاهده خواهد شد.

از طرف دیگر عمده شرکت های این گروه طی 2-3 ماه آینده با برگزاری مجمع سالانه اقدام به تقسیم سود خواهند کرد.

هلدینگ های چند رشته ای پتروپالایشی و فلزی معدنی نیز هر چند در حال حاضر از P/E متدوال فاصله گرفته اند اما با توجه به افزایش قابل توجه NAV  هنوز هم می توانند برای سرمایه گذاران ریسک گریز به منظور نگهداری بلندمدت مناسب باشند.

فلزی - معدنی : در این گروه به دلیل عقب ماندگی از بازار و  رشد قیمت های جهانی به خصوص مس و روی در پی کاهش موجودی انبار hمریکا و لندن و با توجه به امضاء مرحله اول توافق تجاری چین و آمریکا ، شاهد تقویت فلزات پایه در پایان هفته بودیم. بنابراین این گروه توانایی ارائه گزارش های مثبت در 9 و 12 ماهه را خواهد داشت.

قطعا رشد سودآوری شرکت های این گروه در گزارش فصل چهارم مناسب تر خواهد بود اما نمادهای بزرگ این گروه مانند " فولاد، فخوز، کاوه، فملی، کچاد"  با توجه به روند سودسازی پایدار طی فصول آینده می توانند مورد توجه سهامداران قرار گیرند.

دیروز هم گزارش 9 ماهه "فملی: در کدال منتشر شد که تاییدی برای این روند می تواند باشد. این شرکت در نه ماه سال مالی، حدود 8 هزار و 628 میلیارد تومان (معادل 111 تومان به ازای هر سهم) سود خالص شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه 128 درصد رشد نشان می دهد. حاشیه سود ناخالص شرکت هم از 61 درصد در تابستان به 59 درصد در پاییز رسیده و فروش 5 هزار و 559 میلیارد تومانی پاییز 10 درصد بیشتر از فصل گذشته است. این عدد با وجود افت ملایم دلار نسبت به تابستان رکورد فروش فصلی شرکت محسوب می شود.

سود خالص سهم در پاییز حدود 2 هزار و 872 میلیارد تومان معادل 37 تومان به ازای هر سهم بود که نسبت به فصل گذشته 10 درصد رشد را نشان می دهد. این سهم بزرگ فلزی در 3 ماهه گذشته 47 درصد رشد داشته است.

دارو : در این گروه همان طور که پیش تر نیز اشاره شده بود با توجه به فروش های مناسب طی فصل پاییز گزارش های 9 ماهه مناسبی را خواهند داشت که طی این مدت بازار هم اقبال خوبی به نماد های این گروه داشته است.

این رشد سودآوری برای فصل زمستان این گروه نیز پیش بینی می شود. چرا که طبق روال سال های گذشته ، میزان فروش شرکت های دارویی در فصول سرد سال بیشتر است .

در این گروه هلدینگ های دارویی در کنار نمادهایی که در راستای کاهش تسهیلات مالی حرکت کرده اند میتوانند مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ