کد خبر: ۱۴۳۶۰۸
۹:۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹

مذاکرات محرمانه امیر قطر برای توافق و مذاکره بین ایران و آمریکا

مذاکرات محرمانه امیر قطر برای توافق و مذاکره بین ایران و آمریکا

منابع آگاه از انجام مذاکرات سرّی و محرمانه امیر قطر بین ایران و آمریکا جهت دستیابی به توافق جدید خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منابع آگاه به روزنامه کویتی القبس گفتند: اکنون مذاکرات سرّی در حال انجام است تا به توافق جدیدی بین ایران و آمریکا منجر شود. ضمن آنکه تهران به دنبال رسیدن به توافقی است که به نفع همه باشد. همانطور که پس از ضربه ایران، مستقیما در مورد رسیدن به توافق تازه ای صحبت کرد.

سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر به تهران با موافقت ایران، آمریکا و عراق، صورت گرفته و برخلاف آنچه در رسانه ها مطرح می شود، فضای مثبت و آرامی در تهران در این باره وجود دارد. بویژه آنکه پاسخ ایران به ترور سلیمانی، محدود بود.

احمد بن سعید الرمیحی مدیر دفتر تبلیغات در وزارت خارجه قطر نیز گفت: دخالت مستقیم دوحه پس از ترور سلیمانی انجام شد . چرا که ادامه این تنشها می توانست منطقه را به سمت نتایجی ویرانگر هدایت کند. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی تماس های بین المللی متعددی با طرف های بحران داشت و شخصاً به تهران سفر کرد. نقش قطر مکمل نقش طرف های دیگری است که برای آتش بس در چارچوب دور کردن منطقه از تنش و نزدیک کردن دیدگاه ها، تلاش می کنند.

این درحالی است که منابع عراقی می گویند وزیر خارجه قطر سه شنبه به بغداد رفت تا در مورد آتش بس و جلوگیری از وقوع درگیری مستقیم گفت و گو کند. بویژه آنکه عراق معتقد است قطری ها به دلیل رابطه خوبی که با دو طرف بحران دارند، می توانند نقش میانجی را ایفا کند. بغداد از تحرکات قطر حمایت می کند به این دلیل که ممانعت از وقوع جنگ در منطقه به نفع عراق است.

تحلیلگران معتقدند اقدام دوحه ناگهانی نیست. چرا که پیش از این نیز نقش میانجی و آتش نشان را در پرونده های متعددی ایفا کرده که از مهمترین آنها، مذاکره بین آمریکا و طالبان است. ایران، نقش واسطه گری قطر را تایید می کند. چون به دنبال راهی برای خروج از بحران اقتصادی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ