کد خبر: ۱۴۳۶۱۸
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹

واکنش لاریجانی به موضع شورای نگهبان درباره علت رد صلاحیت نمایندگان مجلس

واکنش لاریجانی به موضع شورای نگهبان درباره علت رد صلاحیت نمایندگان مجلس

رییس مجلس گفت: مطلب اعلامی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اثر سوء استفاده مالی در علت رد صلاحیت برخی نمایندگان درست نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، علی لاریجانی در جلسه مجلس در انتقاد از علل رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از جانب شورای نگهبان گفت: مطلبی از جانب سخنگوی شورای نگهبان منتشر شد که علت رد صلاحیت را سوء‌استفاده اقتصادی بیان می‌کرد. این مطلب درست نیست. نامه‌های ارسالی هیات نظارت به نمایندگان به بندهایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند. البته برای بعضی نمایندگان اینگونه بود اما چرا باید مطلب درست منعکس نشود .

وی افزود: از فقهای شورای نگهبان و حقوق‌دانان درخواست می‌کنم در این بخش داوری لازم را داشته باشید تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود. براساس قانون، نظرات مرجع چهارگانه می‌تواند ملاک باشد و گزارش‌های غیر از این مسیر می‌تواند از جانب افراد و با اغراض خاصی ارائه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست، ولی می‌تواند فضای قضاوت را مشوش کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در مورد گزارش‌هایی که وزارت اطلاعات راجع به برخی نمایندگان ارائه کرده به هیچ وجه در حد و اندازه رد صلاحیت نبوده و اگر بوده حداقل به مجلس منتقل نشده است. پس بزرگ نمایی اشکالات اقتصادی هم به افراد و هم به کشور لطمه می زند. طبق اعلام هیات مرکزی ، مبنا بر عقاید سیاسی نبوده که مبنای درستی برای انتخابات صحیح است اما در استناد به بندهایی از ماده ۲۹ که به نوعی التزام عملی به نظام است باید دقت داشت.

لاریجانی اضافه کرد: همکارانم با دقت تام از حریم نظام دفاع کرده‌اند مثل مصوبه اخیر مجلس در مقابل اقدام جنایتکارانه آمریکا که در طرحی سه فوریتی بررسی و به اتفاق آرا تصویب شد. در موارد دیگر هم شاهد روحیه دفاع از هویت ملی ، انقلابی و حقوق ملت و نظام  بودم. البته ممکن است در اظهارات برخی ،خطاهایی صورت گرفته اما باید آن را در کنار اقدامات درست و همراه با مسئولیت ملی قرار داد و ارزیابی کرد و برای چنین ارزیابی نیازمند اطلاعات دقیق‌تر از عملکرد نمایندگان است. در این گونه موارد شوراهای نظارت هرگونه همکاری از مدیریت مجلس بخواهند ارائه خواهد شد تا پرونده همکاران به نحو دقیق‌تری بررسی شود.

وی ادامه داد: عدم احراز صلاحیت بعضی از نمایندگان در شرایط فعلی به صلاح نیست. دیدید که ترامپ چه سوء‌استفاده‌ای از این قضیه کرد. اگرچه تعداد زیاد نامزدها و زمان کوتاه بررسی مشکلاتی را برای هیات مرکزی و هیات نظارت ایجاد کرده که امیدواریم در بررسی شورای نگهبان حتی‌المقدور مرتفع شود. هرچه در این زمینه تلاش شود و عدم احرازها کاهش یابد به حضور بیشتر ملت در انتخابات کمک می‌کند که در شرایط فعلی ضرورت دارد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ