کد خبر: ۱۴۳۶۱۹
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹

اقدامات

اقدامات "فولاد، ذوب و کگل" در بومی سازی قطعات و تجهیزات

اقدامات سه شرکت بزرگ فولاد مبارکه، ذوب آهن و گل گهر در بومی سازی قطعات و تجهیزات مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با توجه به اهتمام وزارت صنعت و ایمیدرو در تحقق هدف ساخت داخل، سه شرکت بورسی فولادی با راه اندازی میز ساخت داخل و معرفی اقدامات و برنامه های حوزه بومی سازی، آمادگی را برای گام نهادن در مسیر خودکفایی در تامین بخش زیادی از قطعات و تجهیزات اعلام کردند.

داخلی سازی 4 هزار قطعه در "فولاد"

فولاد مبارکه به عنوان پیشتاز بومی سازی در صنعت فولاد، ساخت داخل قطعات و تجهیزات را از سال 80 بصورت ساختار یافته در داخل این مجموعه نهادینه کرده است. این شرکت با رسیدن به مرحله بلوغ و گذر از آن در سال رونق تولید ملی گامی بلند در جهت بومی سازی فرایند های خطوط تولید به منظور دست یابی به دانش فنی آنها برداشته است.

از نتایج اقدامات این فولاد ساز بزرگ می توان به خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت خطوط تولید و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی، دستیابی به دانش فنی تولید فولاد، ایجاد و افزایش اشتغال و جلوگیری از خروج ارز اشاره کرد. گروه فولاد مبارکه پیشرو در انجام فرآیند بومی سازی در جهت تامین قطعات و تجهیزات و همچنین بومی سازی فرآیند خطوط تولید است.

این شرکت ایجاد شرایط تامین پایدار، اقتصادی، کیفی و به موقع اقلام مورد نیاز را از طریق فرآیند بومی سازی خطوط تولید به عنوان خط مشی قرار داده است. این رویکرد با هدف تامین حداقل 85 درصد قطعات یدکی و تجهیزات، 92 درصد مواد مصرفی و 70 درصد مواد اولیه و انرژی مورد نیاز از داخل تا پایان سال جاری است.

بومی سازی در فولاد مبارکه به دو صورت قطعات و تجهیزات و خطوط و فرآیندهای تولید دنبال می شود. "فولاد" سال گذشته معادل 88 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی در بومی سازی داشته و رقم صرفه جویی سال جاری به 124 میلیارد تومان می رسد. تاکنون 4000 هزار قطعه بومی سازی شده درحالی که تا قبل از سال گذشته 50 درصد قطعات مورد نیاز را داخلی سازی کرد و بعد از اعمال تحریم ها طی ماه های گذشته 80 درصد نیاز به قطعات این فولادساز ساخت داخل شد.

فولاد مبارکه تولید داخلی قطعات و تجهیزات را از سال 80 بصورت ساختار یافته در این مجموعه نهادینه کرده و با گذر از این مرحله، قصد دارد دانش فنی خطوط تولید را نهادینه کند.

بومی سازی 90 و 65 درصد کارخانه کنسانتره و گندله سازی در "کگل"

در مجموعه گل گهر 10 گام به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف شده که در دست اجرا هستند. یکی از مهم ترین این گام ها، رویکرد ساخت داخل است. بدین منظور واحدی تحت عنوان مهندسی معکوس و ساخت داخل تشکیل و دو هدف بومی سازی قطعات خرید خارج و کمک به توسعه توان صنعتی استان کرمان، ذیل آن تعریف شده است.

گل گهر به منظور دستیابی به این دو هدف در ریسک بومی سازی قطعات با سازندگان داخل و شرکت های دانش بنیان سهیم شده است. همچنین با تامین مالی هزینه مواد اولیه و سازنده اقدام به ساخت قطعه یا تجهیز کرده است. طی یک سال گذشته براساس این ساز و کار به دستاوردهای قابل توجهی در حوزه بومی سازی رسید و برخی نیز در حال ساخت داخل هستند.

از مهم ترین این قطعات می توان به پینیون کرانویل دامپ تراک، کابل فشار قوی شاول معدن، برد مشعل گندله سازی، روکش لاستیک دامپ تراک، بوته کوره تونلی، مجموعه بلوک هیدرولیکی دامپتراک ها و کارتریج، فلومتر اسلاری و قطعات میکسر گندله سازی و... اشاره کرد. ساخت سیکلوسایزر، دستگاه آزمایش FZG، سیستم پردازش تصویر دیسک های گندله سازی، مجموعه گاردان و چهارشاخ دامپتراک در دست بومی سازی است.

از مهم ترین پروژه های اصلاحی واحد اصلاح خطوط تولید گل گهر نیز می توان به بحث ریکلایمرسنگ، ریکلایمر کنسانتره، میکسرهای کارخانه گندله سازی و غبار کارخانه تغلیظ اشاره کرد. بطور کلی در بخش کنسانتره 90 درصد، احیا مستقیم 50 درصد و بخش گندله سازی 65 درصد قطعات داخلی سازی شده و ساخت 150 قطعه کلیدی مورد نیاز در شمار برنامه ها قرار گرفته است.

بومی سازی 80 درصد قطعات در "ذوب"

ذوب آهن به عنوان مادر صنعت فولاد حمایت از صاحبان ایده و سازندگان داخلی قطعات را دنبال می کند. در این راستا بخشی در قالب شورای عالی تحقیقات شرکت و بخشی نیز در قالب ارتباط با دانشگاه ها و پذیرش پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت دارد. ضمن اینکه ارتباط با شرکت های دانش بنیان نیز از برنامه های موثر در راستای توسعه بومی سازی خارج از شرکت است.

"ذوب" با راه اندازی کوره بلند شماره یک، ساخت و راه اندازی کوره بلند شماره سه، بازسازی، مدرنیزاسیون و تعمیرات اساسی درجه یک کوره بلند شماره 2 و بومی سازی سرندهای کوره بلند تجربه گسترده ای در اختیار دارد. تولید محصول استراتژیک ریل با ارزش افزوده بالا در دوران تحریم به ثمر نشست. همچنین این شرکت توانست با تولید شمش ریل، فرآیند تولید این محصول را بصورت کامل در داخل انجام دهد.

این فولاد ساز 80 درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز را بومی سازی کرده است. بومی سازی درب های قابل انعطاف باتری های کک سازی که نماد خودباوری در شرایط تحریم است، ایران را در جمع معدود کشورهای برخوردار دنیا از این فناوری قرار داد. علاوه بر تولید ریل، تیرآهن H30 و دیگر محصولات جدید، طرح تزریق پودر زغال به کوره بلند در مرحله آزمایش نهایی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ