کد خبر: ۱۴۳۶۲۲
۱۲:۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹

مجلس مالیات کالاهای وارداتی را اصلاح کرد / مالیات لحظه ایی + تکالیف گمرگ

مجلس مالیات کالاهای وارداتی را اصلاح کرد / مالیات لحظه ایی + تکالیف گمرگ

ماده مربوط به مالیات کالاهای وارداتی توسط مجلس اصلاح و مقرر شد گمرگ اقدام به وصول مالیات هنگام ترخیص قطعی و واریز لحظه ای به سازمان امور مالیاتی کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان جلسه امروز مجلس ، ماده 16 و تبصره های مربوط به لایحه مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شد.

طبق این ماده ، مؤدیان مکلفند مالیات فروش را از خریدار یا کارفرما وصول کنند و پس از کسر مالیات و عوارض پرداختی، طبق مقررات و لحظه ایی به حساب‌ سازمان امور مالیاتی واریز کنند .

تبصره 1- سازمان می‌تواند تمام یا برخی از مؤدیان مشمول این قانون یا مشتریان آنها را مکلف کند مالیات و عوارض متعلقه را همزمان با صدور صورتحساب به حساب سازمان واریز کنند.

آیین نامه اجرائی این تبصره، مشتمل بر فهرست مؤدیانی که مشمول این حکم می شوند و نحوه پرداخت مالیات و عوارض متعلقه با پیشنهاد سازمان به تصویب وزیر اقتصاد می رسد. مالیات و عوارضی که به این ترتیب به سازمان پرداخت می شود به حساب بستانکاری فروشنده منظور می‌شود و برای خریدار در صورتی که مصرف کننده نهایی نباشد، اعتبار مالیاتی به حساب می آید.

تبصره 2- گمرک ایران مکلف است مالیات و عوارض کالاهای وارداتی را در زمان ترخیص قطعی و مالیات و عوارض کالاهای متروکه را قبل از ترخیص نهایی وصول و به صورت برخط به حساب سازمان واریز کند. همچنین موظف است ضمن درج اطلاعات پرداخت در پروانه‌های ‏گمرکی و یا فرم‌های مربوط، امکان دسترسی برخط سازمان به پایگاه‌های اطلاعاتی ذی‌ربط را ‏فراهم کند و در ورود موقت»و ورود موقت برای پردازش، تضمینات لازم را براساس مقررات تبصره ماده 53 قانون امور گمرکی أخذ کند.

تبصره 3- واردکنندگان کالا از مناطق آزاد تجاری- صنعتی به سرزمین اصلی مکلفند کالاهای مزبور را به گمرک اظهار کنند و گمرک موظف است از قسمتی از کالاهای اظهار شده که به موجب بند ب ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 95.11.10 تولید داخل محسوب می شود، فقط مالیات و عوارض و از قسمت باقی مانده که کالای وارداتی محسوب می شود، مالیات و عوارض و حقوق ورودی را دریافت و مالیات و عوارض آن را به حساب سازمان واریز کند.

تبصره 4- واردکنندگان خدمت مکلفند مالیات و عوارض متعلقه را محاسبه و طبق مقررات این قانون پرداخت نمایند. چنانچه محل ارائه خدمت و مصرف آن در خارج از کشور باشد، مشمول این حکم نیستند .

تبصره ۵ - مالیات و عوارض آب، برق و گاز با توجه به مالیات و عوارض مندرج در صورتحساب (قبوض) مصرف کنندگان و همچنین نفت تولیدی (نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی خام) و فرآورده های تولیدی و وارداتی، فقط یک بار در زمان فروش (صدور صورتحساب) در انتهای زنجیره تولید و توزیع آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (بابت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی) و یا شرکت های پالایش نفت و شرکتهای دولتی تابع ذی ربط وزارت نفت و شرکتهای گاز استانی و شرکتهای تابع ذی ربط وزارت نیرو و شرکتهای توزیع برق، آب و فاضلاب شهری و روستایی استانی بر مبنای قیمت فروش مصوب داخلی محاسبه، ثبت و وصول و پس از کسر اعتبارات مالیات و عوارض زنجیره مذکور به حساب سازمان نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود.

آیین نامه اجرائی این تبصره در خصوص نحوه ثبت مالیات و عوارض در دفاتر یا سامانه مؤدیان تعیین شرکت های فعال در زنجیره قبل از انتهای زنجیره توزیع و فروش، نحوه انتقال اعتبارات مالیات و عوارض به انتهای زنجیره، رسیدگی، مطالبه، تهاتر، استرداد، وصول و واریز به حساب تعیین شده سازمان ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد مشترک سازمان امور مالیاتی کشور، شرکت ملی نفت ایران و توانیر به تصویب وزیران اقتصاد، نفت و نیرو می رسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ