کد خبر: ۱۴۳۶۶۵
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰

خطای انسانی عدم حمله سایبری در سقوط هواپیما تایید شد/ بررسی گمانه زنی ها
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

خطای انسانی عدم حمله سایبری در سقوط هواپیما تایید شد/ بررسی گمانه زنی ها

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با رد احتمال سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر حمله سایبری گفت: طبق گزارش مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح، خطای انسانی پدافند در سقوط اثبات شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجتبی ذوالنوری با اشاره به بررسی حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خط هواپیمایی اوکراین به خانه ملت گفت: رییس کمیته ویژه بررسی ستاد کل نیروهای مسلح، نماینده سازمان هوافضای سپاه، جانشین فرمانده کل ارتش، رییس هواپیمای کشوری و مدیر فرودگاه بین‌المللی امام در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافتند.

وی افزود: مسئولان هر یک گزارش‌هایی از بررسی‌های انجام شده درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را ارائه دادند. نمایندگان حاضر نیز همه سئوالات و ابهاماتی که وجود داشت، مطرح کردند. ابهام در خصوص احتمال جنگ الکترونیک و هجوم سایبری در این حادثه به عنوان یکی از مباحث مطرح شد که تقریباً تا الان این موضوع منتفی است مگر آنکه در آینده اطلاعاتی بدست آید و اثبات شود.

این نماینده مجلس درخصوص علت تاخیر زیاد در اعلام نتیجه بررسی علت سقوط این هواپیما توضیح داد: همه نمونه‌های مشابهی که در دنیا اتفاق افتاده معمولاً در زمان طولانی‌تری اطلاع‌رسانی شده است برای مثال روسیه هواپیمای اوکراینی را چندی پیش مورد هدف قرار داد و یک ماه طول کشید بگویند بر اثر اصابت موشک هواپیما سقوط کرده است. همچنین حدود ۲ سال طول کشید مشخص شود چه نوع موشکی باعث سقوط این هواپیما شده است. نیرو های مسلح با سرعت عمل خوبی در این زمینه اقدام کردند و ظرف ۴۸ ساعت بررسی و اطلاع‌رسانی شد. حادثه مشابهی نداریم که بررسی‌ها با این سرعت انجام شده باشد.

ذوالنوری افزود: درخصوص سقوط هواپیمای اوکراینی گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح بود که در وهله نخست بحث نقص فنی یا اشتباه انسانی در کادر پروازی مطرح بود. همچنین خرابکاری سایبری و جنگ الکترونیک یکی دیگر از گمانه‌زنی‌ها بود از سوی دیگر از مسائلی که باید بررسی می‌شد اینکه آیا منشاء این سقوط خرابکاری داخلی و خارجی بوده و یا اینکه آیا اشتباه انسانی در سامانه‌های پدافندی باعث این سانحه شده است یا خیر.

وی گفت: گزارش‌هایی مبنی بر حرکت موشک کروز مطرح شد اما اینکه این گزارش‌ها اعتبارسنجی شود و به عنوان یک اطلاعات موثق به سامانه‌ها اعلام شود که دقیقا مسیر کروز کجا است و به سمت کدام هدف می‌رود و کدام سامانه ماموریت برخورد با آن را دارد، چنین اتفاقی نیفتاده بود. مساله حائز اهمیت دیگر آن بود که نمی‌شد حالت فوق‌العاده و جنگی را با توجه به تبعاتی که در زندگی مردم دارد، اعلام کرد و این نکته در این جلسه روشن شد.

ذوالنوری با اشاره به بررسی وجود خطا در سیستم پدافند و شبکه کنترل آتش ادامه داد: این موضوع و قطع بودن ارتباط اپراتور و سامانه با شبکه کنترل آتش نیز تاکنون اثبات نشده است. اگر فرض کنیم ارتباط سامانه پدافندی و اپراتور با مرکز کنترل قطع شده باشد، باز هم نباید بصورت خودسر و آتش به اختیار عمل شود.

وی افزود: با توجه به اینکه به سامانه‌ها اعلام شده بود وضعیت در حالت آتش محدود است نه آتش به اختیار پس این سانحه کاملاً بر اثر خطای انسانی سامانه پدافند هوایی بوده و اپراتور چنین خطایی را مرتکب شده است. نتیجه بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی مجلس هم خطای انسانی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر از طریق سازمان قضایی نیروهای مسلح و قوه قضائیه با کسانی که در این راستا کوتاهی و قصور کرده‌اند برخورد می‌شود. 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ