کد خبر: ۱۴۳۷۸۲
۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۵

دلار وارداتی۴۲۰۰ تومانی به دلار نیمایی تغییر کرد/ ایران رتبه اول تعرفه واردات دنیا
عضو کمیته ارزی اتاق ایران :

دلار وارداتی۴۲۰۰ تومانی به دلار نیمایی تغییر کرد/ ایران رتبه اول تعرفه واردات دنیا

عضو کمیته ارزی اتاق ایران از تغییر نرخ دلار اظهارنامه‌های وارداتی از ۴۲۰۰تومانی به نیمایی خبر داد و گفت: ایران بالاترین تعرفه‌های واردات در دنیا را با میانگین ۲۴ درصدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد لاهوتی با اشاره به طرح موضوع افزایش نرخ دلار در اظهارنامه‌های وارداتی از ۴۲۰۰ به نیمایی به مهر گفت: این اتفاق در اظهارنامه‌های صادراتی نیز رخ داده و از ابتدای سال، نرخ محاسباتی اظهارنامه‌های صادراتی بر مبنای دلار نیمایی است. چراکه نرخ‌های پایه صادراتی باید اصلاح می‌شد و نرخ واقعی دلار باید مبنای محاسبه قرار می‌گرفت.

وی افزود: در حوزه واردات نیز دلار ۴۲۰۰ تومانی کماکان مبنای اظهارنامه‌های وارداتی قرار می‌گرفت. دلیل اول آن است که ایران بالاترین تعرفه‌های واردات در دنیا را با میانگین ۲۴ درصدی دارد و با حذف کالاهای اساسی این درصد به بیش ۳۵ درصد هم می رسد. بر همین اساس عملاً با افزایش قیمت و ماندگاری دلار ۴۲۰۰ تومانی در محاسبات اظهارنامه‌ها این تعرفه تا حدودی تعدیل شده بود.

این عضو اتاق ایران ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی اقلام واسطه‌ای بوده و کالاهای مصرفی و لوکس، سهمی از واردات ایران ندارند. ضمن اینکه اگر کالای مصرفی هم وارد می‌شد، متمرکز بر اقلام اساسی و یا دارو است. بنابراین با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده چنانچه مبنای اظهارنامه‌های صادراتی، نرخ نیمایی به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی باشد، آنگاه نرخ کالاهای وارداتی بیش از دو برابر خواهد شد که هزینه زیادی به تولیدکنندگان وارد می‌آورد.

لاهوتی افزود: اصلاح اظهارنامه‌های وارداتی موضوعی ضروری بوده و باید به سمت واقعی شدن حرکت کرد اما اشکال اصلی این است که اگر قرار است نرخ دلار در اظهارنامه‌های وارداتی از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تغییر داده شود، تعرفه‌ها هم باید نصف شوند تا عملاً مشکل بالا بودن تعرفه‌ها هم حل شود.ضمن اینکه باید در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، تدبیری اندیشیده شود. در غیر این صورت تمام کالاهای وارداتی که عموماً اقلام واسطه‌ای برای تولید بوده و در فرآیند و خطوط تولیدی داخلی استفاده می‌شوند با این روش به شدت افزایش نرخ می‌یابند و تولید را مجدد دچار مشکل می‌کنند.

به گفته وی، افزایش این هزینه بدون نصف کردن تعرفه‌ها، کاملاً در افزایش قیمت تولیدات داخلی و تورم اثرگذار است و از سوی دیگر، نقدینگی واحدها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لاهوتی ادامه داد: افزایش نرخ دلار در اظهارنامه‌های وارداتی قبلا" هم در دولت دهم رخ داد و دلار اظهارنامه‌های وارداتی از ۱,۲۲۶ به ۲,۶۷۰ تومان افزایش یافت اما به دلیل اقدام دولت در کاهش تعرفه‌ها به نصف، تولید را دچار مشکل نکرد. بنابراین اگرچه واقعی شدن نرخ اظهارنامه‌های وارداتی اقدامی مثبت است اما اگر تغییر تعرفه‌ها و کاهش آنها به نصف را نداشته باشیم، حتماً جدای از کمبود نقدینگی که گریبانگیر تولید خواهد شد به تورم داخلی دامن خواهیم زد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ