کد خبر: ۱۴۳۹۳۱
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۹

روش قیمت‌گذاری شمش فولاد در بورس کالا تغییر می‌کند
سخنگوی ستاد تنظیم بازار:

روش قیمت‌گذاری شمش فولاد در بورس کالا تغییر می‌کند

سخنگوی ستاد تنظیم بازار از تغییر روش قیمت‌گذاری شمش فولادی با هدف افزایش عرضه در بورس کالا و کاهش قیمت خبر داد که قرار است از ۳۱۵۰ به ۳۸۵۰ تومان برسد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد رضا کلامی از برنامه تغییر روش محاسبه قیمت‌گذاری شمش فولاد با هدف افزایش عرضه در بورس کالا و کاهش قیمت خبر داد و اعلام کرد: نرخ پایه فعلی شمش فولادی (بیلت و بلوم) که توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی به بورس کالا ابلاغ شده حدود ۳۱۵۰ و حداکثر ۴۴۰۰ تومان است که موجب عدم عرضه کافی و بروز رقابت غیرمتعارف و افزایش تقاضا در بورس شده است.

این درحالی است که بر اساس فرمول پیشنهادی ، قیمت این محصول حدود ۳۸۵۰ تومان و درصورت اعمال حداکثری سقف رقابت مجاز، پایین‌تر از قیمت های فعلی خواهد بود که موجب عرضه حداکثری و جلوگیری از بازارسازی و بروز رانت برای حلقه‌های بعدی خواهد شد. لذا تصمیم بر آن شد روش  پیشنهادی برای قیمت گذاری با لحاظ عرضه حداکثری ارائه شود.

این اقدام پس از بررسی نیازسنجی و امکان سنجی مربوطه در خصوص میزان عرضه و تقاضای "اسلب" در صنایع بالادستی و پایین دستی و تعیین ضوابط عرضه در بورس کالا یا خارج از بورس به گونه‌ای که موجب سفته‌بازی نشود و به تولید کنندگان ورق یا زنجیره بعدی لوله و پروفیل تحویل شود، صورت می‌گیرد و پیش بینی شده روش پیشنهادی در کمیته تخصصی فولاد نیز تصویب شود.

براین اساس صادرات اسلب از این پس فقط در صورت تامین نیاز‌های داخلی (داخل یا خارج از بورس کالا) به گونه‌ای که کمبودی در تولید و عرضه انواع ورق مطابق با نیاز داخلی به مصرف کننده نهایی یا تامین کننده زنجیره بروز نکند، منوط به مجوز معاونت امور معادن و صنایع خواهد بود. گمرک نیز موظف است از صادرات اسلب بدون مجوز جلوگیری کند.

سال گذشته تولید اسلب و ورق گرم ۱۰.۵و ۸ میلیون تن بوده و در ۹ ماه گذشته حدود ۸ میلیون تن اسلب تولید و۱.۵ میلیون تن صادر شده است .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ