کد خبر: ۱۴۴۰۱۱
۰:۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵

تحلیل بنیادی و پیش بینی وضعیت صنعت دارو و یک شرکت از این گروه
یک کارگزاری تحلیل و بررسی اعلام کرد:

تحلیل بنیادی و پیش بینی وضعیت صنعت دارو و یک شرکت از این گروه

کارگزاری بانک صنعت و معدن وضعیت صنعت دارو و یکی از شرکت های این گروه را تحلیل بنیادی و آینده این سهم را بررسی و پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،؛ کارگزاری بانک صنعت و معدن شرکت داروسازی اکسیر با نماد « دلر» را تحلیل کرد  و سود کارشناسی شده سال 98 و 99 مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

معرفی شرکت

دارو یکی از اقلام مورد نیاز کشور است که به واسطه حیاتی بودن آن اهمیتی بسیار زیاد برای مردم و دولت مردان دارد. داروسازی اکسیر  سال 1363 با نام داروسازی لرستان تأسیس و در سال 73 وارد مدار تولید شد.این شرکت در حال حاضر با ظرفیت عملی 980 میلیون عدد محصولات دارویی جامد و مایع، 130 میلیون محصولات استریل و 50 میلیون عدد محصولات سفالسپورین مشغول به فعالیت است .

شرکت داروپخش با دارا بودن 54 درصد سهام "دلر" و شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین با داشتن 29 درصد سهام شرکت، سهامداران عمده آن هستند. درصد شناوری سهام این شرکت 17 درصد و سرمایه فعلی آن 45 میلیارد تومان است. همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی از محل انباشته و آورده را در سال جاری عملیاتی کند.

نیروی انسانی شرکت هم 750 نفر بوده و مشتریان اصلی آن شرکت های پخش از جمله پخش اکسیر، پخش محیا و سایر داروسازان از جمله ابوریحان، فارابی اشاره کرد. "دلر" در شرایط حساس کنونی توانسته علاوه بر تأمین نیاز داخل، پای داروهای ایرانی را به کشورهایی همچون اوکراین و ترکیه باز کند. صادرات سهم 6 درصدی از سبد فروش محصول شرکت دارد.

نگاهی به صنعت دارو و جایگاه داروسازی اکسیر

سهم شرکت داروسازی اکسیر حدود 2.5 تا 3 درصد از سهام بازار دارویی کشور است. از بزرگترین رقباکه محصولات مشابه تولید می کنند می توان به داروسازی عبیدی با سهم 3.8 درصدی، کوبل دارو 5.1 ، اکتوورکو 4.3 وکارخانجات داروپخش با سهم 3.2 درصدی اشاره کرد.

ارزش بازار شرکت در حال حاضر 2.100 میلیارد تومان که جایگاه هفتم را در بین شرکت های داروسازی بازار سرمایه به خود اختصاص داده است. در حال حاضر "دعبید" با 7.500 میلیارد تومان بیشترین ارزش در گروه دارویی را دارد.

متوسط حاشیه سود شرکت های فعال صنعت در سال گذشته 36 درصد بوده، "دفارا و دپارس" بالاترین حاشیه سود را در بین شرکت ها با 58 و 69 درصد ثبت کرده اند. "دلر" نیز حاشیه سود 44 درصدی در سال گذشته و 51 درصدی در شش ماهه سال جاری گزارش کرده است.

صنعت دارو در چهار فصل گذشته فروشی معادل 12 هزار میلیارد تومان داشته که رشد 30 درصدی نسبت به سال 97 دارد. این صنعت در سال گذشته همچنین 62 درصد رشد سود عملیاتی را تجربه کرده است. داروسازی اکسیر نیز در سال گذشته 80 درصد رشد سود عملیاتی را ثبت کرده است.

دوره وصول مطالبات میانگین این صنعت 272 روز است. بالا بودن دوره وصول مطالبات صنعت باعث کاهش نقدینگی مورد نیاز شرکت ها شده و حجم تسهیلات در ترازنامه مقیاس مشترک 26 درصد نسبت به دارایی ها است. هزینه مالی صنعت در سال گذشته 840 میلیارد تومان (9 درصد فروش) است.

بررسی صورت های مالی

با بررسی صورت های مالی داروسازی اکسیر مشخص می شود حجم دارایی ها در ترازنامه 6 ماهه برابر 582 میلیارد تومان است که رشد 28 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. شرکت در دو سال گذشته توانسته نسبت بدهی را از 83 درصد به 66 درصد کاهش دهد. 95 درصد دارایی های شرکت، دارایی جاری هستند که 62 درصد آن را حساب های دریافتنی و موجودی مواد کالا (عمدتا ماده اولیه) با سهم 24 درصدی دارد.

همچنین در بخش دارایی های جاری، پیش پرداخت های اکسیر 53 میلیارد تومان ثبت شده که به دلیل پیش پرداخت های خارجی برای تامین ماده اولیه موردنیاز برای یکسال آتی است. عمده بدهی های شرکت بدهی های جاری بوده که حصه جاری تسهیلات و حساب های پرداختنی به تامین کنندگان سهم 57 و 31 درصدی را دارد.

کارشناسی سودآوری

برای کارشناسی سودآوری شرکت میزان تولید 1.236 میلیون عدد انواع محصول با توجه به عملکرد ماهانه و بودجه شرکت در نظر گرفته شده و با در نظر گرفتن 134 میلیون موجودی پایان دوره در انتهای سال برابر 9 ماهه، مقدار فروش 1.278 میلیون عدد خواهد بود. با فرض نرخ های فروش فصل پاییز، درآمد سال جاری 838 میلیارد تومان برآورد می شود.

عوامل تشکیل دهنده‌ هزینه‌های تولید شامل 83 درصد هزینه مواد، 13 درصد هزینه حقوق و سایرهزینه ها از قبیل استهلاک، انرژی و ... سهم 4 درصدی دارند. در شش ماهه سال ، نیمی از مبلغ مصرف شرکت از تامین کنندگان داخلی تهیه شده است.برای پیش بینی مبلغ مصرف، نرخ خرید ماده اولیه داخلی برای ادامه سال رشد 10 رشد داده شده و نرخ ماده اولیه داخلی با توجه به تخصیص ارز 4.200 تومانی، ثابت است.

بر همین اساس هزینه تولید هر واحد محصول در شش ماهه سال 938 تومان بوده که نرخ کارشناسی برای ادامه سال 1.085 تومان برای هر عدد محاسبه می شود. مجموع هزینه های تولید برای سال جاری 391 میلیارد تومان برآورد می شود که با در نظر گرفتن تعدیل موجودی ها، بهای تمام شده کالای فروش رفته  402 میلیارد تومان خواهد بود.

در ارتباط با سایر هزینه ها و درآمدهای موثر،  تورم 30 درصد و تورم بخش انرژی 15 درصد لحاظ شده‌است، همچنین حقوق و دستمزد با نرخ 25 درصد نسبت به سال گذشته رشد داده، مالیات با نرخ 22.5 درصد از سود و پس از کسر درآمدهای معاف از مالیات محاسبه گردیده و هزینه نقل و انتقال و کمیسیون فروش 2.4 درصد در نظر گرفته شده است.

محاسبات کارشناسی سودآوری سال 98 بر این فرض استوار بوده که داروسازی اکسیر 170 میلیارد تسهیلات با نرخ 18 درصد اخذ کند. با توجه به مفروضات ارائه شده سود سال جاری 6,572 ریال محاسبه می شود.

سود هر سهم بیشترین کشش را به میزان نرخ فروش دارد به طوری که با یک درصد افزایش در نرخ فروش سود شرکت 1.7 درصد افزایش می یابد. ظرفیت عملیاتی و نرخ خرید کشش 1.3 و 0.5- درصدی دارد.

دو سناریو برای سودآوری سال 99

برای کارشناسی سودآوری سال 99 شرکت از دو سناریو استفاده شده است. در سناریو اول با فرض عدم آزاد سازی دلار جهت تامین ماده اولیه شرکت های و مقدار تولید فروش در حد سال گذشته و افزایش 15 درصدی نرخ های فروش، تورم 20 درصدی، سود سال آتی 830 تومان و در سناریوی دوم با فرض آزاد سازی دلار جهت تامین ماده اولیه شرکت های دارویی و رقم 10,500 تومانی دلار و همچنین افزایش نرخ 55 درصدی برای حفظ حاشیه سود ، سود 1.150 تومانی برای سال 99 پیش بینی می شود.

میانگین قیمت به درآمد تریلینگ با حذف داده های پرت برابر 8 واحد است، همچنین میانگین قیمت به درآمد فوروارد بعد مجمع سهم نیز با حذف داده های پرت 7.1 واحد است و با توجه به سود پیش بینی می توان اظهار داشت سهم زیر قیمت ذاتی در حال معامله است. نسبت قیمت به درآمد صنعت دارو در 10 سال گذشته عدد 7.5 واحدی را نشان می دهد.

از ظرفیت های شرکت ، تقسیم سود حداکثری در مجمع، مدیریت مجموعه و بهره وری مناسب، حاشیه سود بالای محصول تولیدی، کاهش دوره وصول مطالبات و تسهیلات دریافتی، کشش بالای سوآوری به نرخ های فروش، حذف دلار 4.200 تومانی و موجودی مناسب ماده اولیه وارداتی است .

نوع مشتری های شرکت و ریسک پرداخت مطالبات قوانین و مقررات دولتی و رشد بالا در مدت اخیر مهم ترین ریسک های شرکت است که سرمایه گذاران قبل از خرید و فروش به آنها باید توجه داشته باشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ