کد خبر: ۱۴۴۰۹۷
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴

پیش بینی عدم اصلاح چند روزه شاخص + توجه به رشد نمادهای سفته بازانه
شرکت مشاوره سرمایه گذاری اعلام کرد:

پیش بینی عدم اصلاح چند روزه شاخص + توجه به رشد نمادهای سفته بازانه

شرکت مشاوره سرمایه گذاری با بررسی وضعیت امروز بازارسهام و پیش بینی عدم اصلاح چند روزه شاخص هشدار داد: نمادهایی که به جهت جریان های سفته بازانه رشد کرده اند با اصلاحات شدیدتری مواجه می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری اماکو درخصوص وضعیت امروز بازار سهام اعلام کرد: با آغاز معاملات تقاضای خوبی در کلیت بازار شکل گرفت و در نهایت شاخص کل با رشد 10 هزار و 664 واحدی به کانال 438 هزارتایی رسید.  ارزش معاملات بورس نیز رقم بیش از 4.2 هزار میلیارد تومانی را به ثبت رساند.  

با رونق گرفتن معاملات بزرگترهای بازار، شاخص توانست از مقاومت روانی 430 هزار واحد نیز عبور کند. بازگشایی برخی نمادهای خودرویی نیز در رشد شاخص موثر بود. نمادهای بانکی نیز همانطور که پیش بینی شده بود در مدار مثبت معامله شدند. در خصوص این گروه زمزمه هایی از افزایش خدمات بانکی به گوش می رسد. بانک ها درخواست افزایش کارمزدهای بانکی را داده‌ و پیگیر هستند بتوانند موافقت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را جلب کنند. 

در گروه فلزات امروز شاهد رونق معاملات بودیم. گروه قندی نیز به دنبال انتشار خبر حذف دلار 4200 تومانی برای سومین روز متوالی یک پارچه صف خرید بودند. معاون سازمان حمایت اعلام کرده با توجه به واردات شکر و ذخایر کافی، این محصول باید با همان قیمت مصوب قبل و درب کارخانه ۴ هزار و ۵۰ تومان و شکر فله‌ای ۴۷۰۰ تومانی فروخته شود که به نظر می رسد این قیمت ها با توجه به حذف ارز 4200 تومانی مدت زیادی پایدار نخواهد بود.

در گروه سیمانی نیز که به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمت ها این روزها با اقبال خوبی همراه شدند معاملات مثبتی را شاهد بودیم. در بورس کالا نیز قیمت ها روند رو به رشدی داشتند. با رشد  قیمت محصولات فولادی در جهان و رشد قیمت ارز، ورق گرم B فولاد مبارکه در بورس کالا با میانگین قیمتی 5864 تومان به ازای هر کیلوگرم رقم جدیدی را به ثبت رساند. ورق گرم c  نیز 6278 تومان داد و ستد شد.

اما وضعیت بازارهای جهانی آنچنان مساعد نیست. به دنبال گسترش ویروس کرونا در چین، تعطیلی شرکت های خارجی و توقف ورود و خروج ها، قیمت ها با افت مواجه شده است. در برخی نواحی کلیدی تولید فولاد و مس تا 10 فوریه در این کشور به جهت مدیریت ویروس کرونا متوقف شده است. این امر در بلندمدت موجب افت تولید شرکت های چینی و افت قیمت های جهانی خواهد شد. در اولین روز بازگشایی بازار سهام چین بعد از تعطیلات سال نو میلادی نماگرهای این بازار افت شدیدی داشتند و شاخص بورس شانگهای با سقوط سنگین ۸.۲۳ درصدی روبرو شد.

قیمت نفت برنت در محدوده 56 دلار و 25 سنت ،روی با کاهشی 11 واحدی در محدوده 2197 دلار و مس نیز 5594 دلار داد وستد شد. در بازارهای رقیب نیز سکه 4 میلیون و 993 هزار تومن داد وستد شد و دلار در محدوده 13600 تومان قرار داشت. همچنان تمایلی برای ورود نقدینگی به این بازارها دیده نمی شود. 

در حوزه جهانی، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ریس جمهور دیدار کرد. به نظر می رسد این دیدار در راستای حفظ برجام و بهبود کیفیت روابط ایران با کشور های جهان موثر خواهد بود. سخنگوی دولت اظهار امیدواری کرده سفر وی به تهران به کاهش اختلاف‌ نظرها منجر شود.اگر طرف اروپایی در حل اختلافات حسن نیت داشته باشد مانعی برای گسترش مناسبات ایران و اروپا وجود ندارد.

مدیرکل اداره امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز به‌رغم تمامی مشکلات ناشی از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرده، این نرخ ارز برای سال آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت. نمادهای دارویی طی دو سه روز اخیر تحت تاثیر این خبر و البته پس از رشد خوبی که داشتند کمتر مورد اقبال بودند.

همچنین بانک مرکزی چین اعلام کرد شیوع ویروس کرونا زیرساخت های بلندمدت اقتصادی چین را تغییر نمی‌دهد و تأثیر آن بر اقتصاد چین محدود و موقت خواهد بود.

رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی هم از برنامه واگذاری ۲۰ درصدی سهام پنج پالایشگاه به روش عرضه‌ اولیه و توان مشارکت همه مردم خبر داده که بر این اساس، هر فرد می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان از سهام مزبور را خریداری کند و از تخفیف ۱۵ درصدی نسبت به قیمت بازار این شرکت‌ها بهره‌مند شود.

برای روزهای آینده به نظر می رسد تداوم ورود جریان نقدینگی به بورس همچنان مانع از اصلاح حتی چند روزه در کلیت بازار خواهد شد روند رو به رشد شاخص در وصعیت فعلی ادامه دارد. گروه خودرویی و بانکی در صدر توجه و گروه های دیگر نیز متاثر از جولان نقدینگی به رشد ادامه خواهند داد.

بازار سرمایه ظرفیت رشد زیادی دارد و نقدینگی انگیزه ای برای رفتن به بازازهای رقیب را ندارد اما سرمایه گذاران باید توجه کنند حتی در این شرایط نیز ورود به هر سهمی مناسب نخواهد بود و برای خرید به توصیه کارشناسان و تحلیلگران این حوزه توجه داشته باشند چرا که در صورت اصلاح بازار، نمادهایی که صرفا به جهت جریان های سفته بازانه رشد کرده اند با اصلاحات شدیدتری مواجه خواهند شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ